Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d och 1 gigabyte minne?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker du skall köpa ett 1 GB Sandisk Extreme III. Kostar bara en hundring mer än Ultra II hos Zebramedia som har mycket bra priser. Vill du handla utomlands är Lexar 80x riktigt billiga på E-bay.
 
Hej igen

Kör man RAW är 1GB väldigt lite plats.

Varför extreme? kamerna dör ju långt före specen på den?

Roine
 
Aton_ skrev:
Jag tycker du skall köpa ett 1 GB Sandisk Extreme III. Kostar bara en hundring mer än Ultra II hos Zebramedia som har mycket bra priser. Vill du handla utomlands är Lexar 80x riktigt billiga på E-bay.

Man kan köpa Kingston Compact Flash Elite Pro 1GB på Webbhallen för 659 kr. Hur snabbt är det i jämförelse med Sandisk Extreme III?
Kingston säger på sin Webb-site att det skriver 8 och läser 10MB/sek. Är det bra?

Skriver dom här nya minnena snabbare från kamerabufferten till flashminnet än UltraII på en 300D eller ligger fartbegränsningen i kameran?
 
Hej

300D kan inte göra ett Ultra II rättvisa, men 350D skriver klart snabbt.

Jag anser fortfarande att 1GB är för lite för ett minne till 350D, 350D raw är större än raw till 1D mk2

Det ahr förekommit problem med andra märkens sk 80x kort som inte alls varit så snabba i 350D.

Roine
 
fått reda på att canonen har en bugg.

När du skjuter raw+jpg embedar kameran en jpgfil i rawn vilket leder till ohyggligt stora filer (16mb inte ovanligt).

Hoppas dom löser det fort.
 
I min 10D kan man välja om man vill ha embedded jpeg med Rawfilerna, jag kan oxå välja storlek på jpeg.
 
Vad jag vet har Canon alltid haft en jpg i RAW filerna på denna typ av kamror, man kan i vissa ställa upplösningen på den dock. I 1D mk2 kan jag välja bort den också, därav att den filen blir lite mindre.

Roine



hailstorm skrev:
fått reda på att canonen har en bugg.

När du skjuter raw+jpg embedar kameran en jpgfil i rawn vilket leder till ohyggligt stora filer (16mb inte ovanligt).

Hoppas dom löser det fort.
 
roinek skrev:
Vad jag vet har Canon alltid haft en jpg i RAW filerna på denna typ av kamror, man kan i vissa ställa upplösningen på den dock. I 1D mk2 kan jag välja bort den också, därav att den filen blir lite mindre.

Roine

Menar du alltså att det inte ens är ett fel!? Aja, hoppas nån släpper ett firmwarehack iaf.
 
roinek skrev:
Vad jag vet har Canon alltid haft en jpg i RAW filerna på denna typ av kamror, man kan i vissa ställa upplösningen på den dock. I 1D mk2 kan jag välja bort den också, därav att den filen blir lite mindre.

Roine

Har inte 350d .cr2 formatet som 20d och 1d2?

För i så fall kan du ju välja bort jpeg filen. Kan jag i min 20d iaf. Dvs köra raw + jpeg i alla storlekar eller bara raw.

i 10d och 300d däremot så är jpeg filen inkluderad i rawfilen.
 
Är osäker på 350D, den har cr2 format, men undrar om jag kan stänga av JPG:n i den.

Skall kolla då jag kommer hem. HAr sett att generellt så blir CR2 filerna större i 350D än i 1Dmk2.
 
Om man läser i manulen så refererar man till RAW (.CR2) samt att man kan välja antingen RAW eller RAW+JPEG (Large, Fine).
När man väljer RAW+JPEG så läggs det som två filer med samman filnamn (men givetvis med olika suffix).


//TTY
 
japp

men åtminstonde jag menar att man i tidigare versioner av Canons DSLR också har en i råfilen inbäddad JPG förutom denna funktion att skapa två separata filer.

Utifrån detta så undrar jag om det inte går att stänga av på 350D (frågan är om det finns CF för detta i tex 20D) som inte finns i 350D
 
Ebay

Tja !

Jag köpte ett SanDisk CF Ultra II 1 GB på Ebay för runt 700 med frakt från England. Smidigt och kanonbilligt!! Perfekt kort till min 350D. // Christian
 
Tycker det verkar som om det har blivit en fokusering på vilket CF kort som är bäst, men om man tittar på tester så har jag sällan sett någon större skillnad varken i funktion eler skrivhastighet idag.

För ett-två år sedan kunde det skilja en del, men idag tror jag inte det spelar nån större roll.

Själv kör jag med ett TwinMos 1Gb Ultra-X (70x) som funkar klockrent. Har kört TwinMos både som CF och SD minnen både till kameror och PDA:er utan problem.

Kostar 785kr hos PC-kungen och kring 850 kr hos Inet.

//TH
 
På de nya Canon med nya genreationens CPU ser man en klar skillnad.

Var tidigare helt nöjd med 1GB microdrive som är relativt snabb, men den är hästlängder sämre än Ultra II korten.

I 300D däremot ser jag ingen avgörande skillnad.

Men har du 70x eller 80x så ser man nog ingen skillnad som är påtaglig.
 
Sedan får man ju inte helt glömma bort att även om det kanske inte märks så stor skillnad i kameran mellan ett snabbt och ett långsammare kort så kan det ju bli en avsevärd skillnad vid överföringen till datorn om man har en bra minneskortsläsare.
Enligt specifikationerna på ett Extreme III så ska den ju klara runt 20 MB/s i överföring, vilket inte är långt från det dubbla mot Ultra II (80x).
 
Tack för alla svar.Vilka minnen är det som är kompatibla med canon eos 350:an?är det verkligen så stor skillnad i hastighet korten emellan?Det kanske finns något 2 gigkort som är prisvärt?Om varje bild verkligen kräver så mycket utrymme(16mb?) så får det ju inte plats med mer än cirka 60 bilder innan kortet är fullt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.