Annons

350d mot 20d och missade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vivica Bengtsson

Aktiv medlem
jag har tänkt att köpa 350d men har också haft mina funderingar kring 20d.Jag har väntat lite på att köpa 350d för att först läsa recensionen i en viss fototidning på 350d.Det som är gemensamt för en del internetrecensioner och fototidningen är att 350d verkar ha fler missade bilder % gentemot 20d.Är det någon som har erfarenhet utav bägge dessa kameror och kan utala sig om detta.Är 350d mindre precis i sin fokusering och dylikt(fler bilder hamnar i papperskorgen i datorn)än sin storebror 20d.Bildkvaliten verkar vara rätt så snarlik annars.
 
Visst är autofokusen bättre hos 20D än 350D men det märks mest vid svagt ljus eller vid rörliga motiv. Jag upplever 350D-autofokusen som aningen bättre än hos 300D och 10D. Skillnaden mot 20D är inte så stor.

Jag har tagit några tusen bilder med 350D och inte haft problem med autofokusen en enda gång.
 
Personligenså tycker jag att 350D verkar vara aldeles för liten. Visst, det handlar om smak mm, men som sagt så är det min personliga åsikt. Själv har jag en 10D där jag konstant har på mitt batterigrepp. Att hålla i en 350D känns som att hålla en liten talgoxe, som kraschat mot rutan och behöver kureras, i handen. Ostadigt och alldeles för lätt.
 
Hade varit skönt att slippa "den är alldeles för liten" i iaf en tråd om 350D. Speciellt när frågan var angående förlorade bilder...
 
Med det svaret kunde ma nju räkna ut att du själv hade en 350D.

Startaren av tråden var väl i valet om en 20d eller 350D. Så jag utryckte min uppfattning. Förlåt?
 
Faktum är att många gillar det mindre handgreppet, faktiskt.

Jag har två andra synpunkter i valet av 350D eller 20D:

För 20D:
Slutaren håller dubbelt så länge vilket gör att t ex action- eller skolfotografen som tar många bilder måste räkna in ett slutarbyte i budgeten för en 350D - och då är prisskillnaden nästan uppäten.

För 350D:
Eftersom bildkvaliteten är identiskt och funktionsmässigt är det små skillnader så får man pengar över till viktiga saker som optik. Bra optik är en förutsättning för att få ut maxkvalitet och bra optik kostar.
 
Har aldrig bytt en slutare själv, men flera jag har frågat här på fotosidan säger att det går löst på runt 3000kr. Enligt mig så är det mycket billigt för att få kameran i nyskick igen.
 
handbolls_gurun skrev:
Med det svaret kunde ma nju räkna ut att du själv hade en 350D.

Startaren av tråden var väl i valet om en 20d eller 350D. Så jag utryckte min uppfattning. Förlåt?

Om det varit så att jag inte haft intresse för 350D hade jag antagligen varken läst tråden eller skrivit i den. Sen om jag äger en, funderar på att köpa eller bara har ett intresse av den är oväsentligt. Som det är nu så räcker det att någon nämner kameran för att tråden ska byta spår och handla om huruvida greppet är för litet eller inte.

Tillbaka till ämnet...
 
Re: Hur många ?

Kusforsarn skrev:
Hur många kort beräknas man kunna ta innan det är dax för ett slutarbyte på en 350D ??

Det finns inget beräknat antal, men det finns en minimisiffra. Alla 350D ska klara 50 000 exponeringar och alla 20D det dubbla.

Det finns en del exempel på D30, D60 och 10D ägare som fått byta slutare här på FS. Men de flesta har inte behövt byta.
 
Jorek skrev:
Nyskick är väl att ta i, en kamera är mer än en slutare?

Visserligen sant, men hur stor är nötningen på de andra delarna. Nötning på knappar o.d. är väl försumbart, men spegeln nöts ju naturligtvis en hel del.
Rätta mig om jag har fel, men byter man slutare har man väl bytt den del som man beräknar livslängd på; och då får man ju iaf slutaren i nyskick.

Följdfråga: Hur många exponerigar håller normalt spegeln.
 
OT!
Kan någon snälla slå en klubba i huvudet på oss som gillar att gå OT i trådar ok?

Upplever inte att jag "missar" några bilder med 350dn... afen kan snabbas på med bra optik.
 
tack för tipset grabbar.Jag ska gå ifrån kompakt till system och 350d verkar nog mest lockande prismässigt.Är det svårt att fota med 350d(systemkamera)?Jag ska mest fotografera mina barn och kanske inte hinner ställa in den manuellt för att få en optimerad bild?Jag kanske låter lite vag i mina frågor,men är den bra som "point and shoot"kamera också?En del trådar som man har läst angående 350d låter ju som en ren besvikelse(är jag dum i huvudet som inte kan få riktigt bra skärpa...Jag kan nog inte med kameran ännu, bilderna blir inte som jag vill ha dem.. osv......)Med tiden så blir man ju vassare i handhavandet om man har intresset och tar sig tiden(jag vill lära mig)men fram till dess så vill man ju att det ska fungera någorlunda ändå.
 
Vivica Bengtsson skrev:
tack för tipset grabbar.Jag ska gå ifrån kompakt till system och 350d verkar nog mest lockande prismässigt.Är det svårt att fota med 350d(systemkamera)?Jag ska mest fotografera mina barn och kanske inte hinner ställa in den manuellt för att få en optimerad bild?Jag kanske låter lite vag i mina frågor,men är den bra som "point and shoot"kamera också?En del trådar som man har läst angående 350d låter ju som en ren besvikelse(är jag dum i huvudet som inte kan få riktigt bra skärpa...Jag kan nog inte med kameran ännu, bilderna blir inte som jag vill ha dem.. osv......)Med tiden så blir man ju vassare i handhavandet om man har intresset och tar sig tiden(jag vill lära mig)men fram till dess så vill man ju att det ska fungera någorlunda ändå.

På dpreview blev man impad av kvaliteten .jpg-filerna... så en nybörjarvänlig kamera är det imo...

PS: Ha aldrig kameran i automatiskt läge... alltid i M/T/A-mode.
 
Tyvärr är det alltid svårt att få en balanserad bild av en kamera om man inte är insatt i fototeknik och diskussionerna. Det finns brister hos alla kameror och en del vill ha saker på olika sätt.

Kort sagt så är 350D den bästa kameran i sin prisklass. De invändningar som finns är marginella.

350D är lätt att hantera och bildkvaliteten är i proffsklass. Det finns bra automatik som funkar i nästan alla lägen.

Kameran har stor potential och kan användas professionellt. Bäst blir det om du lär dig mer om fototeknik så att du kan ställa in kameran så att dina bildidéer blir som du tänkt dig. Kameran sätter inte gränsen.

Som med alla kameror är dock inte bilderna färdiga är de kommer ur kameran. De flesta fotolabb har dock automatik som fixar till bilderna. Ska du lägga upp bilderna på nätet krävs det dock lite enkelt fixande, men sart kommer du att märka att det är en tjusning att ha kontroll över sina egna bilder.

De bästa med 350D är att det är en ypperlig kamera att växa med. Ju mer du lär dig desto mer får du ut av kameran. Du kommer antagligen aldrig uppleva att kameran sätter gränsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.