Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D med standardzoom, har jag bakfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

d4erla

Medlem
Hej!

Har en splirrans 350D med medföljande 18-55-zoom, och får en känsla av att fokus ofta ligger aningen bakom fokuspunkten. Tog några bilder på en testkarta. Helt klart är det inget enormt fel, men känns ändå inte riktigt ok. Kan detta anses vara acceptabelt?

(100% crops tagna med stativ och ganska nära för att minska skärpedjupet på f/5.6)
 
...och så skalan på samma bild. Tittar man på den vänstra lodräta linjen är den nätt och jämnt skarp där den skär fokuslinjen, känns som att fokus ligger en bit bakom. En tätare skala hade varit bättre här. Var tvungen att gå nära för att få lite skärpedjup. Har jag överdrivna krav...?
 

Bilagor

  • 2b.jpg
    2b.jpg
    52 KB · Visningar: 925
Upptäckte att man trots att ser bättre om man går längre ifrån. Fick skala ner bilden en aning pga det större skärpedjupet. Tycker själv att fokus ligger tydligt bakom fokuslinjen.
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    54.8 KB · Visningar: 901
d4erla skrev:
Har jag överdrivna krav...?

Enligt mig, ja. Dock inte många som håller med mig där tror jag...

Ok, F:5.6 ska ju ge ett hyfsat skärpedjup jämfört med ljusstark optik men ändå. Du har ju, om du gjort testen helt rätt, ca 2mm backfokus vilket är mycket lite.

Jag har till min KM D7D bl.a. en 28-75 2.8 & märker att den vid porträtt, 75mm & F:2.8 på nära håll ofta lägger fokus några mm bakom. Detta ser jag enbart vid max förstoring på skärmen vilket gör att jag oftast inte bryr mig. Emellanåt korrigerar jag dock till fokus manuellt vid dessa tillfällen, använder DMF (direkt manual fokus) vilket innebär att jag efter att kameran låst skärpan manuellt kan korrigera direkt på fokusringen. Detta kräver ju dock en ganska så bra sökare & görs inte alltid så lätt på en 350D där man kanske inte ens i sökaren ser att det blev lite fel, allra minst 2mm...

Huruvida man ska godta detta fokusfel är helt upp till en själv & jag har lovar mig själv att aldrig fota en linjal utan den dag jag är missnöjd med mina normala bilder så gör jag nåt åt det.

När du gör sådana här tester så är det ju också så att det inte är helt säkert att din kamera fokuserar exakt på den punkt du valt, fokuseringen kan ske ngt utanför punkten vilket kan ge fel fokus.

Som sagt, helt upp till dig själv men innan du skickar iväg något så bör du vara helt säker på din test. Förresten, märker du något på dina normala bilder? Om problemet bara finns i testen så, ja...

//Larsa
 
Tack för ditt svar,

jo jag tycker jag märker detta. Gjorde testet just för att jag fick en känsla av att fokus ofta låg en aning bakom, både vid portträtt (örat ofta skarpare än ögonen, som jag fokuserade på). Även vid makrobilder har jag fått en känsla av att skärpan inte ligger riktigt där jag vill. Tog mina testbilder med stativ och fokuserade rätt på okusmarkören, får konsekvent sådana här resultat. Tror jag ringer Canon på måndag... Nån annan som gjort testet med en 18-55?

/Erik
 
d4erla skrev:
Tack för ditt svar,

jo jag tycker jag märker detta. Gjorde testet just för att jag fick en känsla av att fokus ofta låg en aning bakom, både vid portträtt (örat ofta skarpare än ögonen, som jag fokuserade på). Även vid makrobilder har jag fått en känsla av att skärpan inte ligger riktigt där jag vill. Tog mina testbilder med stativ och fokuserade rätt på okusmarkören, får konsekvent sådana här resultat. Tror jag ringer Canon på måndag... Nån annan som gjort testet med en 18-55?

/Erik

Om du inte är nöjd så ska du kontakta Canon men en liten reflektion från mig är att om örat är skarpare än ögonen så snackar vi oerhört mycket backfokus, klart mer än dina tester visar.

//Larsa
 
d4erla skrev:
Hej!

Har en splirrans 350D med medföljande 18-55-zoom, och får en känsla av att fokus ofta ligger aningen bakom fokuspunkten. Tog några bilder på en testkarta. Helt klart är det inget enormt fel, men känns ändå inte riktigt ok. Kan detta anses vara acceptabelt?

(100% crops tagna med stativ och ganska nära för att minska skärpedjupet på f/5.6)

Du ska inte fokusera på en lutande yta eftersom du inte vet exakt var fokuspunkterna verkligen ligger samt hur dom jobbar. Fokusera på något vinkelrätt istället. Tex tejpa fast en pappersbit med rutmönster på fokuslinjen så den står upp.

För övrigt är 2mm nästan ingenting, kan du verkligen hålla kameran/motivet så still i verkliga fall?

Dessutom om du provar ett annat objektiv får du säkert ett annat fokusplan.
 
Tycker nog snarare att skärpan ligger på 6 mm i sista bilden - då finns fortfarande 2/3 av DOF bakom fokus och 1/3 framför, som det skall vara. Sen får man ju tänka på att jag är väldigt nära pappret, endast 4-5 dm. Fokuserar jag längre bort kommer felet bli större, mätt i mm. Däremot ökar ju samtidigt skärpedjuet.
 
Re: Re: 350D med standardzoom, har jag bakfokus?

iSolen.se skrev:
Du ska inte fokusera på en lutande yta eftersom du inte vet exakt var fokuspunkterna verkligen ligger samt hur dom jobbar. Fokusera på något vinkelrätt istället. Tex tejpa fast en pappersbit med rutmönster på fokuslinjen så den står upp.

För övrigt är 2mm nästan ingenting, kan du verkligen hålla kameran/motivet så still i verkliga fall?

Dessutom om du provar ett annat objektiv får du säkert ett annat fokusplan.

Visst gör han rätt i att fokusera på en lutande yta i just detta test.

Gjorde mig personligen av med frugans 350D som hon fick av mig just på grund av detta. Vid 3 meter var det nära 7 centimeter backfokus och blev bara värre ju längre bort motivet var, tragiskt.
 
Var hittar men en sådan "papperslinjal" och hur läser man av den? Jag är skeptisk ibland med till att allt är rätt och om man upptäcker detta innan garantin gått ut borde det väll gå på garantin?

//Thomas
 
Tack alla för era inlägg, skönt också att få lite medhåll :) Känner mig övertygad om att något är mysko med fokuseringen, även om felet inte är jättestort. Frågan är bara om det går att justera eller om det är något man får leva med på denna modell. Kontaktar Canon så får vi se, återkommer med rapport.

/Erik
 
d4erla skrev:
Tack alla för era inlägg, skönt också att få lite medhåll :) Känner mig övertygad om att något är mysko med fokuseringen, även om felet inte är jättestort. Frågan är bara om det går att justera eller om det är något man får leva med på denna modell. Kontaktar Canon så får vi se, återkommer med rapport.

/Erik

Lycka till!

Angående testet: Tänk bara på att om sensorn sitter lite högt kommer den bakfokusera. Lite lågt och den kommer frontfokusera.

Fokuserar du på en plan yta spelar det ingen roll.
 
Jag har gjort testet nu på min 350 D och ... 14 mm bakfocus låter mycket eller?
Jag kanske gjorde något fel när jag gjorde testet??

Är det kameran som focuserar fel eller är det objektivet?

Om man yrkar på felfocus, går det på garantin då?

Vh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.