Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D med standardzoom, har jag bakfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
photonicdelousions skrev:
Jag har gjort testet nu på min 350 D och ... 14 mm bakfocus låter mycket eller?
Jag kanske gjorde något fel när jag gjorde testet??

Är det kameran som focuserar fel eller är det objektivet?

Om man yrkar på felfocus, går det på garantin då?

Vh Thomas

14 mm är rätt mycket på så kort bit. Det går att skicka in kamera och objektiv för gratis justering, minns dock inte vart. Leta på forumet så finner du svaret. :)

/Fredde
 
Något större bild!

Jag använde ett vattenpass för att ställa in de 45graderna man skulle ha!

Förresten en sak jag kom på ger det fel värde om man zoomar in lite för att få arket inom ramen av sökaren?
 

Bilagor

  • fotofocus.jpg
    fotofocus.jpg
    40.3 KB · Visningar: 130
Visst kan du zooma in, men en sak som är viktig är att du fokuserar på texten på den grova linjen mitt på pappret, att inga andra kontrastrika linjer/föremål finns nära fokuspunkten och att pappret ligger både rakt och plant. Använd enbart den centrala fokuspunkten, annars kan det bli helt missvisande. Du kanske visste detta, men ändå.
 
Senast ändrad:
Men det där är ingen regel som du kan använda för att bestämma om kameran fokuserar korrekt eller inte. Det är inte så att autofokus fungerar så att de lägger 2/3 av DOF bakom fokus och 1/3 av DOF framför fokus. De lägger motivet (förhoppningsvis) i fokus, det är allt. Motivet kan ha 1% av DOF bakom och 99% framför och kameran fokuserar ändå korrekt.

--jalle

d4erla skrev:
Tycker nog snarare att skärpan ligger på 6 mm i sista bilden - då finns fortfarande 2/3 av DOF bakom fokus och 1/3 framför, som det skall vara. Sen får man ju tänka på att jag är väldigt nära pappret, endast 4-5 dm. Fokuserar jag längre bort kommer felet bli större, mätt i mm. Däremot ökar ju samtidigt skärpedjuet.
 
Jag tackar och bugar för er alla då detta get mig en insikt i detta med fotografering!

Om man letar fel så lurar man sig själv!
Jag har nu testat och testat, och kommit fram till att jag måste gjort fel, enligt sista omgången så visar det knappt 2mm "fel"
Och tittar jag på mina bilder så nej det är inte kameran som det är fel på ... utan den behöver en annan användare :) Letar man fel hittar man fel!

Och att ta i beaktning med mitt test är även att tripoden jag använder är inte av kalibern särskilt stabil! Så jag njuter av fotograferingen och hivar linjalen!

Men tack för all hjälp och att ni fick mig att komma till insikt!

Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.