Annons

350D, kvalitetsproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
blev nyligen 350D-ägare och oroas förstås av varje litet problem som dryftas här på forumen. Men vad är det för problem som har uppstått så här långt? Såg att någon hade problem med slutaren och fokuserings-problem har nämnts. Är kameran inte bättre än så eller har problemen mer att göra med kit-objektivet (som verkar vara av det betydligt billigare slaget)?

Hoppas att det dyker upp mer fakta än tyckande i den här tråden
 
Hej

mitt intryck är att så fort det kommer nån ny modell oavsett märke upsptår det debatter.

Dock måste man nog tänka på att det exploderat med systemkameraägare som nu tar mer bilder och som kanske inte helt är införstådd i alla utmaningar utan tror ju dyrare kamera ju mindre måste man kunna.

Roine
 
De som är missnöjda skriver oftare inlägg och det är också dessa som fastnar i minnet.
Jag tror också att många startar sina "forum-karriärer" och blir medlemmar när något inte fungerar som det ska. Forum hittas ofta när man söker efter felorsaker och liknande.

Är kameran mer populär så syns fler problem i forumet som följd.
 
Min 350d trilskades en del under semestern faktiskt, vägrade starta ibland vilket gav sig efter att ha tagit ur och satt tillbaka batteriet mellan 1 och 30 gånger. Den misslyckades även med några bilder vilket resulterade i "corrupted data" i bilden när den skulle visas efter exponeringen. Väldigt frustrerande när man befinner sig i Bosnien och inte kan gå in till butiken och fråga vad det är frågan om. Men annars har den skött sig bra.
 
I mitt fall är det snarare jag som har krånglat - valt fel brännvidder, skakat under exponering, komponerat galet m.m.
Kameran har skött sig bra och varit fullt pålitlig...

Däremot har jag haft mina duster med kitzoomen, men det är en annan historia.
 
Enda krånglet jag haft är mitt eget fel, som när jag har kommit åt självutlösaren med näsan. Har min kamera inställt på att ta flera bilder på raken, så när näsan hamnar "fel" så trycks knappen in för självutlösaren och det tar alltid ett tag innan jag fattar varför kameran inte vill ta bilden när jag vill. Då får jag trycka på knappen igen (utan näsa) två gånger så jag är tillbaka i samma läge som vanligt.
 
Jag har haft liknande erfarenhet som Petra med den kameran ,det händer att även jag kommer åt knappen för serietagning / självutlösare .

För övrigt efter c:a 4000 bilder tagna ,
är jag mycket nöjd med kameran .

Den brukar ha en 35mm F2 glugg på - ytterst lätt och kompetent maskin att släpa på.

Den får en del stryk genom att ligga löst i väskan, men fyller den viktigaste rollen - den finns där när jag vill göra en bild ...

Den matta svarta plasten den är gjord av samlar en del damm .
 

Bilagor

  • veniceairport_mg_2653.jpg
    veniceairport_mg_2653.jpg
    27.3 KB · Visningar: 1,359
ja det är märkligt att de nya DSLR tycks ha mer problem än de analoga, har haft 3 Eos kameror och har aldrig haft problem med de, en Eos som jag har är 15 år gammal o funkar bra sen är det uppdateringar på firmware hela tiden som liknar windows 98 och XP, konstigt att förr så funkerade det för de mästa utom kanske Eos 50E tror jag att den hette som fick dålig kritik av FOTO på nittio talet, den underexponerade för mycket o canon försokte förklara att den var fremst för porträtt foto inte landskap o övrigt ...
 
...eller är det så att den digitala tekniken i fotovärlden exploderat samtida med informationsteknologin (t.ex. Internet och FS) och att man därför oftare ser/ställer frågor om olika problem, ofta småsaker.

Dessutom ger ju den digitala tekniken oss användare en möjlighet att detaljgranska varje bild in i minsta pixel och därmed upptäcka problem som vi på den analoga tiden aldrig hade upptäckt.

Sen, inte att förglömma; Den digitala tekniken är fortfarande ny och under utveckling. Tror inte att alla spegelreflexkameror mm. var utan problem i början av sin utveckling. Det har ju de facto funnits kameraverksäder ganska länge och de har ju knappast suttit sysslolösa...
 
Det är ju faktiskt objektiven, ljusmätare, slutare och autofokus som brukar krångla mest? Vilket är samma som på gamla tiden.
 
CyberPet skrev:
Enda krånglet jag haft är mitt eget fel, som när jag har kommit åt självutlösaren med näsan. Har min kamera inställt på att ta flera bilder på raken, så när näsan hamnar "fel" så trycks knappen in för självutlösaren och det tar alltid ett tag innan jag fattar varför kameran inte vill ta bilden när jag vill. Då får jag trycka på knappen igen (utan näsa) två gånger så jag är tillbaka i samma läge som vanligt.

Ja den knappen är något ogenomtänkt placerad. Rent idiotisk placering skulle jag vilja påstå. När jag ägde min 350D så kom jag åt den knappen i stort sett hela tiden.

Många kommer att missa en fin bild på grund av detta innan dom kommer på varför avtrycket inte fungerar, för att senare 10sek senare ta en bild. Hur retligt som helst.

Canon borde lägga in en funktion i ett kommande firmware, som gör att man kan stänga av den knappen helt.
 
Peter.H skrev:
Ja den knappen är något ogenomtänkt placerad. Rent idiotisk placering skulle jag vilja påstå. När jag ägde min 350D så kom jag åt den knappen i stort sett hela tiden.

Många kommer att missa en fin bild på grund av detta innan dom kommer på varför avtrycket inte fungerar, för att senare 10sek senare ta en bild. Hur retligt som helst.

Canon borde lägga in en funktion i ett kommande firmware, som gör att man kan stänga av den knappen helt.

Tryck in knappen igen så stoppas nedräkningen och du kan genast knäppa en ny bild.
 
Peter.H skrev:
Ja den knappen är något ogenomtänkt placerad. Rent idiotisk placering skulle jag vilja påstå. När jag ägde min 350D så kom jag åt den knappen i stort sett hela tiden.

Många kommer att missa en fin bild på grund av detta innan dom kommer på varför avtrycket inte fungerar, för att senare 10sek senare ta en bild. Hur retligt som helst.

Canon borde lägga in en funktion i ett kommande firmware, som gör att man kan stänga av den knappen helt.

men detta gäller bara för de som är väsnter hänta.
 
YIPPIE!

Jaha, precis hemkommen från Pride-paraden, här har ni fyra exempel på resultatet:
http://www.emilsall.net/350d/

För att inte tala om alla gånger kameran totallåste sig och endast kunde stängas av genom att ta ut batteriet eller helt enkelt vägrade avlossas eller tog bilder som sedan resulterade i så korrupta bildfiler att ZoomBrowser markerar de som trasiga bilder och Rawshooter inte ens visar de i listan på filer.

Har rekommenderat 350d till många och fortsätter så göra, men idag svor jag åt den många gånger, som ni kanske kan förstå av bilderna...
 
anders_j skrev:
men detta gäller bara för de som är väsnter hänta.
Jag är vänsterhänt och förstår inte riktigt vad du menar. Håller man inte kameran exakt lika oavasett man är höger eller vänsterhänt? En (1) gång har jag råkat trycka in knappen av misstag med tummen, och det var andra dagen jag ägde kameran, när jag dessutom satt hemma i soffan och lattjade lite med den, så jag ser inte det som något problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.