Annons

350d eller 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag har ægt en 20d innan, men sålde den. Vill ha en billigare kamera.

Givetvis ær det konstruktions skillnader på dessa kameror, och det finns ju kanske fler instællings møjligheter på 10d. Men ær fotokvaliten stor?
Skulle gærna vilja ha en del info om denna jæmnførelsen.
tack
 
10D - lätt. 300D saknar en hel del funktioner om du inte kör med "hacket". Bland annat har du i grundläget mycket mindre kontroll över fokusmetod och ljusmätningen, etc.

Bildkvalitén är i stort sett densamma även om inställningar för skärpning, kontrast och liknande skiljer sig åt.
 
Tror Peter missade att det var 350D vs 10D. Då är det lätt (återigen) - En 350D!
Har du haft 20D så får du i princip allt som 20D har (utom 5 bilder /sec) i billigare förpackning.

h/mats
 
Ja det missade jag faktiskt. OPS, så kan det gå.

350D lätt. Den har de flesta av de saker som 300D saknade som 10D hade och några saker därtill, och några färre.

Du har bara ett inmatningshjul och alla kommer inte överrens med storleken, men den har samtidigt 8MP och väldigt lågt brus och mycket annat som gör den delvis bättre än 10D.

10D är och förblir lite robustare, två inmatningshjul, etc.
 
350D är väldigt liten. Den känns inte riktigt som en "riktigt" systemkamera tycker jag.

Jag gillar att 20D är mer robust och skönare att hålla i (10D är ganska lika i storlek).
 
Hur är slutarljudet på 350D? Är det lika bedrövligt som på 20D?

Jag behåller gärna min 10D tills Canon har ordnat en tystare slutare som andas lite kvalitet.

Dock är väl 350D väldigt prisvärd, så jag hade nog trots allt valt 350D om jag var i din sits.

Mvh /Peter
 
mazeson skrev:
Har du haft 20D så får du i princip allt som 20D har (utom 5 bilder /sec) i billigare förpackning.

h/mats
Vet jag inte riktigt om jag håller med om, 350D har långsammare och inte lika exakt AF som fungerar sämre i svagare ljus, hälften så stor buffert, 60% av batterikapaciteten, betydligt långsammare serietagning, mindre och mörkare sökare, sämre reglage och LCD, färre AF-punkter, lägre snabbaste slutartid, långsammare blixtsynk, lägre högsta ISO-tal, saknar PC-uttag, längre shuter lag, hälften så hållbar slutare, längre black-out, mindre sensor med färre pixlar (om än minimal skillnad), färre inställningsmöjligheter och är gjort i plast istället för metall.
 
vad jämför du med, Kim?
Valet var mellan 10D o 350D.

Du behöver inte överbevisa någon om att 20D har fördelar visavi 350D. Det vet nog alla vid det här laget...
 
mazeson skrev:
vad jämför du med, Kim?
Valet var mellan 10D o 350D.
Det framgår "nog" väldigt tydligt vad jämförelsen gäller.

mazeson skrev:
Du behöver inte överbevisa någon om att 20D har fördelar visavi 350D. Det vet nog alla vid det här laget...
Jag "tror" inte alls att alla är medvetna om skillnaderna (jag är tvärtom fullständigt övertygad om att de flesta inte har en aning om skillnaderna).
 
Köper man till batterigreppet till 350D så känns kameran betydligt större/proffsigare tycker iaf jag...
 
Nej...

Slutaren är väldigt tyst på 350D, speciellt om man jämför med 20D:)

Om jag skulle bedöma "känslan" av slutarljudet är 350D bättre än 70D som är mycket bättre än 300D:)

20D är knepigare att mappa in eftersom de extra 2 fps:erna ställer till det:)

--jalle


peter_wahlström skrev:
Hur är slutarljudet på 350D? Är det lika bedrövligt som på 20D?

Jag behåller gärna min 10D tills Canon har ordnat en tystare slutare som andas lite kvalitet.

Dock är väl 350D väldigt prisvärd, så jag hade nog trots allt valt 350D om jag var i din sits.

Mvh /Peter
 
Mycket snack om 20D höga slutarljud, den låter bra mycket mindre än de flesta analoga systemkameror.

Har inte haft några som helst besvär av ljudnivån på 20D:s slutare, den har inte ens lyckats skrämma bort småfåglar på mindre än 2 meters avstånd..
 
sagan skrev:
Mycket snack om 20D höga slutarljud, den låter bra mycket mindre än de flesta analoga systemkameror.

Har inte haft några som helst besvär av ljudnivån på 20D:s slutare, den har inte ens lyckats skrämma bort småfåglar på mindre än 2 meters avstånd..

Det beror ju på vad man ställer för krav och vad man plåtar.

Jag behåller gärna min 10D framför 20D. Jag behöver inte 8MP, lägre brus eller snabbare processor för mitt ändamål. Då får plötsligt slutarljudet en större betydelse eftersom jag fotar mycket bröllop och en del annat foto i knäpptysta kyrkor. 10D är lagom diskret för den typen av fotografering.

Mvh /Peter
 
Jag har både och :D

Har inte testat 20D i kyrka iofs, men väl 10D och det gick mycket riktigt väldigt bra, hade gärna haft mindre brus dock, då jag plåta utan blixt (blixt var inte tillåtet under själva dopet) så jag fick köra med ISO 1600 och f/2.8.

Ska testa med 20D i kyrkan och se om folk blir störda eller inte :D

http://www.wallung.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=131978
 
sagan skrev:
Jag har både och :D

Har inte testat 20D i kyrka iofs, men väl 10D och det gick mycket riktigt väldigt bra, hade gärna haft mindre brus dock, då jag plåta utan blixt (blixt var inte tillåtet under själva dopet) så jag fick köra med ISO 1600 och f/2.8.

Ska testa med 20D i kyrkan och se om folk blir störda eller inte :D

http://www.wallung.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=131978

Bra bild!

Troligtvis blir nog inte brudparet störda. De har oftast annat att tänka på. Möjligtvis tänker de i publiken mer på det. Men värst tycker jag det är att man inte känner sig så bekväm med att skjuta av massa kort för att det låter.

Två hus hade givetvis varit att föredra. Det är min önskan när jag har börjat dra in lite mer pengar =o)

Mvh /Peter
 
Jag har kört min 20D i Råsunda Kyrka utan problem/reaktioner. Nöjda föräldrar och nöjd fotograf:)

--jalle


sagan skrev:
Jag har både och :D

Har inte testat 20D i kyrka iofs, men väl 10D och det gick mycket riktigt väldigt bra, hade gärna haft mindre brus dock, då jag plåta utan blixt (blixt var inte tillåtet under själva dopet) så jag fick köra med ISO 1600 och f/2.8.

Ska testa med 20D i kyrkan och se om folk blir störda eller inte :D

http://www.wallung.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=131978
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.