ANNONS
Annons

35% Större sökarbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag provade KPS på 1D Mark II och 1Ds Mark II och med mina glasögon kan jag inte se hela sökarbilden. Prova i butik (Scandinavian Photo t.ex.) så du vet om det fungerar på din kamera och med dina ögon.

Synd, idén är bra annars. Kanske provar jag igen om det blir kontaktlinser efter nästa optikerbesök.

Ser icke en skit.....

...utan glasögon...Men jag har KPS-okularet. Anders har rätt; brillerna måsste av och på och av och på och...
Fördelen är dock öppenbar; men senilsnöre är en nödvändig extrautrustning :)
KPS:en kann justeras för ca. +2.5 (lässtyrka). Men den leveras justerad + - 0.
/Erik J

Jag köpte en sån till min Canon 350D för några månader sedan och den är helt suverän.
Ingen märkbar skärpeförsämring, vinjettering eller ljusförlust.
Från att jag tyckt att 350D's sökarbild är pinsamt liten så anser jag den nu vara helt ok.

Tillsammans med ett batterigrepp är nu min 350 en helt ny kamera!

Den lilla gummitutan skymmer inte displayen, men är obekväm för ögat. Den stora skymmer något, men är bekväm.
Jag använder den stora.

Jag har inga problem med att inte se hela sökarbilden eller info, men har du glasögon så är det givetvis bäst att prova.

Resultatet beror förstås på hur stor sökaren är från början, och vilken "eyepoint" man har. Alltså hur långt ifrån okularet man vanligen måste hålla ögat.
Jag provade den på en analog Konica, och det går faktiskt att se hela bilden som blir vansinnigt stor, men då måste man verkligen hålla ögat exakt i mitten. Flyttar man det lite så blir det oskarpt och massa CA. På D200 är det åt det hållet också, men det funkar.
En mindre sökare, såsom den i 350/400D och 20D bör vara mer lämpad för den ganka rejäla förstoringsgraden.

Ska hämta ut mitt imorgon, ska bli intressant på en EOS 5D. Nu behöver jag bara EE-S mattskivan och en Zeiss 100/2 =)

paco skrev:
Ska hämta ut mitt imorgon, ska bli intressant på en EOS 5D. Nu behöver jag bara EE-S mattskivan och en Zeiss 100/2 =)
Räkna med att du behöver trycka plytet ordentligt mot sökaren för att se hela bilden. Jag vill minnas att man måste hålla ögat rätt nära sökaren på 5D redan från början, vilket inte är fallet med de två kameror jag provat luppen på.

Edit: Jag har förresten provat att börja använda vänster öga istället för höger. Det har vissa fördelar när det gäller att komma nära. Man behöver inte ens stänga det andra ögat, eftersom kameran skymmer där. Alltså är det mindre ansträngande då man inte ofrivilligt kisar med det öga man använder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar