berliner
Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet att köpa antingen en Nikon DX AF-S Nikkor 35mm f/1.8G eller en Nikon AF Nikkor 35mm f/2D till min Nikon D90. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D och är medveten om att det är ett exceptionellt objektiv, vars optiska standard är svår att efterleva, och det har gett mig försmak för fasta objektiv. Jag har märkt på mitt zoomobjektiv att jag fotar kanske 90% av alla bilderna med det objektivet är mellan 24 och 35 mm. Lite mer ljuskänslighet och mindre vikt är alltid uppskattat.
Jag har läst (Ken Rockwell) att f/1.8G har ibland galet ful bakgrundsoskärpa och en massa hisserlig CA (Photozone). Däremot så ställer jag mig frågande om f/2D verkligen har den byggkvalitet och optiska kvalitet som motiverar 1500 kr mer. Att ha en slät och fin bakgrundsoskärpa tycker jag är viktigt, då jag vill ofta ha ett ytligt skärpedjup i mina bilder. Dessvärre är bakgrundsoskärpan stundtals ngt rörig på min 50mm. Min 18-135 mm-zoom producerar helt underbart släta bakgrundsoskärpor.
Vad jag förstått så väljer de flesta som står i valet å kvalet mellan dessa objektiv f/1.8G - men för prisets skull och inte den optiska prestandan.
Är det ngn som har erfarenhet av båda objektiven där ute?
Jag har läst (Ken Rockwell) att f/1.8G har ibland galet ful bakgrundsoskärpa och en massa hisserlig CA (Photozone). Däremot så ställer jag mig frågande om f/2D verkligen har den byggkvalitet och optiska kvalitet som motiverar 1500 kr mer. Att ha en slät och fin bakgrundsoskärpa tycker jag är viktigt, då jag vill ofta ha ett ytligt skärpedjup i mina bilder. Dessvärre är bakgrundsoskärpan stundtals ngt rörig på min 50mm. Min 18-135 mm-zoom producerar helt underbart släta bakgrundsoskärpor.
Vad jag förstått så väljer de flesta som står i valet å kvalet mellan dessa objektiv f/1.8G - men för prisets skull och inte den optiska prestandan.
Är det ngn som har erfarenhet av båda objektiven där ute?