Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35-70 zoom till canon eos

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag skulle behöva komplettera min utrustning med ett objektiv med zoomomfånget 35-70 mest därför att de brukar vara så små och smidiga samt för att jag saknar brännvidden. En glugg med de ovan nämnda omfånget borde vara en perfekt porträttglugg speciellt för helkropp. Har kollat lite efter en fast 35 2.0 på beg marknaden men har inte hittat någon.

Undrar därför om ni på forumet kan puffa för någon 35-70 zoom som är skarp och prisvärd. det har ingen betydelse om det är canon, sigma, tamron eller tokina som är tillverkare. Tacksam för svar!

Har du en analog eller digital EOS?
Om den är digital, hur stor är sensorn?

Detta är avgörande information för de som ska rekommendera flyttar åt dig.

Petter ..

Jag har en canon eos 40D. Aps-c sensorn som sitter i ger en brännvidds förläggning på 1.6. En 35-70 zoom skulle alltså motsvara ungefär 56-112.

Hade minolta 35-70 4, innan på den analoga tiden, och skulle gärna ha en motsvarighet till canon.

35-70 var en vanlig normalzoom till Nikon för 25 år sedan. Jag har en själv i lådan. Finns inte motsvarande till Canon? Några nya verkar i alla fall inte finnas.

Per.

Jag skulle behöva komplettera min utrustning med ett objektiv med zoomomfånget 35-70 mest därför att de brukar vara så små och smidiga samt för att jag saknar brännvidden. En glugg med de ovan nämnda omfånget borde vara en perfekt porträttglugg speciellt för helkropp. Har kollat lite efter en fast 35 2.0 på beg marknaden men har inte hittat någon.

Undrar därför om ni på forumet kan puffa för någon 35-70 zoom som är skarp och prisvärd. det har ingen betydelse om det är canon, sigma, tamron eller tokina som är tillverkare. Tacksam för svar!

35-70 var kitglugg till analoga eos en gång i tiden.
inget vidare glas med dagens mått mätt.

Min fru har ett Canon EF 24-105/4 L IS USM som är mycket trevligt.
Bra zoomomfång. Lätt och smidigt. Men jag kan tänka mig att när du refererar en gammal 35-70 så tycker du att 24-105:an är lite för stor.

Petter ...

Min fru har ett Canon EF 24-105/4 L IS USM som är mycket trevligt.
Bra zoomomfång. Lätt och smidigt. Men jag kan tänka mig att när du refererar en gammal 35-70 så tycker du att 24-105:an är lite för stor.

Petter ...

Jag har ett EF 28-70 3,5--5,6(?), Litet och lätt, Ok på en Canon 1 ds Mk2 men bra på en 1,6 crop canon. Snygg bokeh.

/HYB

Tack för svar och synpunkter! Tror det får bli en fast 35 2.0 till slut i alla fall. Såg en webbshop som sålde dem till ett anständigt pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar