Annons

35/1,8 vs. 50/1,8 [Nikon]

Produkter
(logga in för att koppla)

megapixlr

Ny medlem
Jag ska köpa ett ljusstartkt objektiv till min nikon kamera!
Står i valet och kvalet mellan två olika brännvidder och kan verkligen inte välja...
Det står mellan 35 mm och 50 mm , jag har tänkt att använda objektivet till lite av varje, porträtt, natur osv och jag vet att 50 mm passar bättre för porträtt men jag vill även ha den till andra användningområden och då är ju även 35mm ett alternativ!
Så vad tkr ni?

PS: Kameran har crop sensor så det blir brännviddsförlägning.

Jag ska köpa ett ljusstartkt objektiv till min nikon kamera!
Står i valet och kvalet mellan två olika brännvidder och kan verkligen inte välja...
Det står mellan 35 mm och 50 mm , jag har tänkt att använda objektivet till lite av varje, porträtt, natur osv och jag vet att 50 mm passar bättre för porträtt men jag vill även ha den till andra användningområden och då är ju även 35mm ett alternativ!
Så vad tkr ni?

PS: Kameran har crop sensor så det blir brännviddsförlägning.

Hej!

Jag har 24/2,8; 35/2,0 och 50/1,8. Jag använder överlägset 35an mest pga ljusstyrkan och bildvinkeln sedan kommer 24an pga bildvinkeln och dess små fysiska mått, sist kommer tyvärr alltid 50an pga för snäv bildvinkel. Dock anser jag det är mer kreativt utmanande att använda 50an men det är som sagt lite svårt/omöjligt för allmän foto speciellt inomhus i normala lägenheter. Alltså 35an är bäst enligt min åsikt på min D300 med APS-C sensor som du oxå har.

www.fortakort.weebly.com

Hans

Det här är en väldigt vanlig fråga. Om du söker kommer du att hitta en hel del att läsa!

Enkelt sagt, ingen kan tala om vad någon annan ska ha för brännvidd.

Har du en zoom, ställ in den på 50 mm, tejpa fast zoomringen och testa ett tag. Sedan gör du samma sak med 35 mm och så ser du vad du trivdes bäst med.

Vad gäller allt utom brännvidd är objektiven så lika varandra att du kan strunta i det.

Om du plåtar mycket inomhus är 35:an troligtvis ett bättre val. Jag bytte mitt 50/1,8 mot 35/1,8 för ett par år sedan och det är inget jag ångrat. Ofta sviker ljuset inomhus och man behöver lite mer ljusinsläpp så då åker 35:an på direkt. Funkar självklart även utomhus och till porträtt där det korta skärpedjupet är användbart. Annars kan du göra som Helmetrock föreslår här ovan, funkar de också.

Köp min Sigma 24/1,8! Skämt åsido, 24mm ger en väldigt användbar bildvinkel på aps-c. Då jag med min föra D90 stack iväg med enbart kamera och ett objektiv blev väldigt oftast just detta. Jag tycker 35mm är lite i snävaste laget men ändå ett bättre val än 50mm, om man inte ska använda den som porträttglugg. Så kör på 35:an eller vänta tills nikon släpper en 24/2 DX. Det lär dock dröja tyvärr...

35:an

Båda...

35:an är nog mest användbar dock. Hade en 50 1.8 som jag bytte ut mot en 50 1.4, fantastisk lins!

35:an sitter nog mest på kameran och funkar bra för att filma med. 35/1.8 skulle nog vara mitt förstaval.

35:an är mer allround på din kamera. Jag har provat många liknande brännvidder fram och tillbaka, och de flesta kommer nog till liknande slutsats efter att ha provat.

Jag skulle nog också valt 35, av de båda.
Vill även passa på att tipsa om 24 mm. Den vinkeln känns överlägset bäst som allround tycker jag.

24 blir dt definitivt inte eftersom jag även vill kunnda använda gluggen till porträtt, det där med att tejpa objektivet och prova både 35mm och 50 mm ett tag har jag redan gjort och jag var fortfarande veligt.. Majoriteten av er rekommenderar 35 så dt blir nog den, ska fundera lite till dock! :)

Jag säger ändå med en dåres envishet att en fast brännvidd inte är bättre än en annan, bara mer eller mindre lämpad för det man vill fota.

50 mm alla dagar i veckan, även på aps-c så blir 35 för kort när du är ute, enda gången det är bättre är väl egentligen när man är inomhus, jag kör med 50 1.4g på min d700 vilket motsvarar 33mm på dx, största anledningen är att jag älskar prestandan och bokehn i den linsen, annars tycker jag att den blir för kort, man måste stå för nära motiven, har också ett 50 1.8g till min d5100 som sitter på hela tiden. Min 35 1.8g använder jag bara om jag inte orkar ta fram min d700 inomhus, och glöm inte att 35:an inte är kompatibelt med ff om du vill uppgradera nån dag.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto