Annons

35/1,4 eller 24-70

Är 10 000 kr ett bra pris för ett beg 35 mm 1.4 ?
Det är ok om gluggen är i fint skick. Kostar trots allt över 14000 kr ny. Inget kap men ok, som sagt. Tänk på att en bra zoom är mer eller mindre ovärdeligt för friheten. Imorgon skall jag åka till Stockholm med familjen och tänkte ta med min kamera och Black Rapid rem plus en glugg. Blir självklart 24-70 som går från vidvinkel till kort tele med bra prestanda över hela omfånget.. Kommer inte ha möjlighet att ta med mer än en glugg. En 35:a enbart skulle kännas alltför begränsande. Men allt beror på hur du tänkt att använda din utrustning och på vilket sätt du fotar.

Valde också mellan 35an och 24-70 och efter velande valde jag zoomen. Ringde cyberphoto idag och fick ändå rabatten trots det inte längre var kampanj!

Kommer använda 50 och 85/1.4 till porträtt ändå då jag gillar bakgrundskompressionen mer än vid vidvinkel.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

24-70 valde jag pga jag använde 17-55/2.8 till min 7D till allt möjlig. Barn, semester och allmänt till bröllop för att vara så flexibel som möjligt.
De andra gluggarna använder jag när
man har mer tid på sig och folket inte rör sig så mkt. Ex vid altaret, porträtt etc

/Stefan R. Nilsson

24-70 valde jag pga jag använde 17-55/2.8 till min 7D till allt möjlig. Barn, semester och allmänt till bröllop för att vara så flexibel som möjligt.
De andra gluggarna använder jag när
man har mer tid på sig och folket inte rör sig så mkt. Ex vid altaret, porträtt etc

/Stefan R. Nilsson

Så tänkte jag också från början, men efter att ha läst vad "folk" tycker om dessa båda objektiv så är jag inte säker längre.....en väldigt stor del av fotografer som har haft båda två - har nästan bara använt 35 mm....och jag har läst på massor av forum, både svenska och utländska...men jag inser också naturligtvis att man är mycket mer flexibel med ett 24-70...

Skulle inte Tamron 28-75/2,8 kunna vara ett alternativ? Kostar ca 2500 begagnat, ledsnar du är det bara vidare det för samma pengar. Sen kan du komplettera med nån fast om du saknar ljusstyrkan.

Skulle inte Tamron 28-75/2,8 kunna vara ett alternativ? Kostar ca 2500 begagnat, ledsnar du är det bara vidare det för samma pengar. Sen kan du komplettera med nån fast om du saknar ljusstyrkan.

Jag är rädd att den "blir för vid" ....? eller det kanske inte skiljer så mycket till 35 mm...

Den är billig och jag funderade själv på den. Men alla tester jag läst så är den långt ifrån skarp och på högupplösta kameror blir kvalitén på objektiven alldeles för uppenbara.

/Stefan R. Nilsson

Jag tror nog det är en zoom trots allt, som du skall ha. En 35 1,4 bör man vara rätt säker på. Verkar ju trots alkt som om du vill kunna vara flexibel. En 24-70 2,8 är en väldigt bra kompromiss. Min 24-70 är den glugg jag använder mest. Funkar ju till nästan allt i vardagen och flitigt använd av yrkesfolket.

Så tänkte jag också från början, men efter att ha läst vad "folk" tycker om dessa båda objektiv så är jag inte säker längre.....en väldigt stor del av fotografer som har haft båda två - har nästan bara använt 35 mm....och jag har läst på massor av forum, både svenska och utländska...men jag inser också naturligtvis att man är mycket mer flexibel med ett 24-70...

Mina tankar....
Ja, det här med flexibilitet är ju rätt tveeggat egentligen. Utifrån hur jag fotograferar så är flexibiliteten att ha två hela steg större bländare mer värt än flexibiliteten att ha flera brännvidder med mig. Om vi utgår ifrån att du i en viss situation bara har möjlighet att ha ett och endast ett objektiv med dig då.

Har man två med sig så kan man ju ha ett av varje. Och som någon ovanför var inne på har du ju iof redan en ljusstark 50:a. Med det i åtanke kanske inte en zoom vore så dumt ändå?

Vad gäller 35 och 50 så tycker iallafall jag att de ligger lite väl nära varandra och har också utan att sakna något, klarat mig mycket bra med 24, 50 och 135 i flera år. Ingen zoom alls. Men det är för den typen av foto jag håller på med då...

Vad gäller 24L (gamla modellen, nya ska vara bättre har jag läst), så är den ung lika skarp(min är faktiskt skarpare än vad min föredetta 35L var) som 35L i centrum, från största bländare...Den har dock märkbart sämre kant/hörnskärpa (samma jämförelse mellan min egen 24:a och min föredetta 35L då). Den har å andra sidan mindre iögonfallande CA...Själv tycker jag 24:an totalt sett ger skönare bilder än 35L. Den är dessutom ett roligare komplement till en 50:a än vad en 35:a är! :) Skillnaderna är hur som helst inte så stora att bildkvalitet borde vara ett argument de två emellan tycker jag.

På samma sätt känns 85an smått överflödig om man har en 50:a. Vet att många inte håller med om det och förstår det också. Men eftersom jag vill ha så få men bra objektiv som möjligt så ser jag förutom till kvalitet också till helheten och till varje objektivs andra egenskaper. En 85L tex är ganska begränsad pga väldigt slö af(för min typ av använding då). Den ligger dessutom väldigt nära 50mm. 135 ger ytterligare lite räckvidd och snävare bildvinkel, dvs det är helt enkelt mycket mer märkbar skillnad mot 50. 135 erbjuder dessutom grymt snabb af, minst lika vacker bokeh och enligt min erfarenhet strået vassare skärpa på full öppning. En annan avvägning jag gör de två objektiven emellan är att 1.2 är betydligt mer användbart inomhus än 2.0 MEN eftersom jag inte använder tele inomhus utan kontrollerat ljus(blixtar alltså), är det en egenskap jag inte har nytta av. Dvs jag behöver inte de fördelarna som 85an ger i det fallet. Sa jag att 85an är dyr? :)

Varför denna litania om 85/135...tja, det visar väl bara att det inte finns något "så tycker alla andra så det kommer funkar för mig med", utan du blir helt enkelt tvungen att rannsaka dig själv och komma fram till vad just DU tycker är viktigast. Skriv ner för och nackdelar som du kan hitta mellan 35 och 24-70. Ranka dem sedan efter vilka du tycker väger tyngst och tada, där har du svaret!

Lycka till!
//Jerka

Edit-Oj vad långt det blev. Sorry.

jaaaaa, jag är nöjd med mitt 50 mm.... :)
det kanske är bäst att köpa ett 24-70...och sen spara pengar till ett 70-200 2.8....

men OJ vad många alternativ det blev nu :)
så 135 an är bättre än 70-200?? varför?
Oerhört skarp. Mycket snabb af och liten o smidig. Fungerar klockrent med konverter. Bra för porträtt, konsert, idrott och egentligen allt möjligt. Med konverter får du en 200 mm med närgräns 0,9 m. Men finns pengarna skulle jag själv gå på 70-200 2,8 IS II. Den skall vara mycket bra, men som sagt, inget för de som vill hålla ner vikten på sin utrustning. Jag har själv haft 135 2,0 och 70-200 4,0 IS. Bägge är toppklass och mycket smidiga alternativ till den stora zoomen.

Oerhört skarp. Mycket snabb af och liten o smidig. Fungerar klockrent med konverter. Bra för porträtt, konsert, idrott och egentligen allt möjligt. Med konverter får du en 200 mm med närgräns 0,9 m. Men finns pengarna skulle jag själv gå på 70-200 2,8 IS II. Den skall vara mycket bra, men som sagt, inget för de som vill hålla ner vikten på sin utrustning. Jag har själv haft 135 2,0 och 70-200 4,0 IS. Bägge är toppklass och mycket smidiga alternativ till den stora zoomen.

Bra investering även fast jag har ett 100 mm macro?

Har 5DM2 och både 135/2L och har just köpt 35/1.4L. Båda gluggarna liknar varandra med avseende på resultatet. De ger ofta de där 'magiska' bilderna som sticker ut och ger mig inspiration till att fortsäta med min hobby. Nedbländade några steg är de mer konventionella med undantag för den helt fantastiska skärpan förstås.
Canons bästa zoomar är förstås nästan lika fantastiska, men tyvärr, de kostar både mer vikt och det där sista blädarsteget som ger det extra till bilden.
Ändå - inget lätt val. Ganska angenäma i-landsproblem kan man väl tycka...

Har 5DM2 och både 135/2L och har just köpt 35/1.4L. Båda gluggarna liknar varandra med avseende på resultatet. De ger ofta de där 'magiska' bilderna som sticker ut och ger mig inspiration till att fortsäta med min hobby. Nedbländade några steg är de mer konventionella med undantag för den helt fantastiska skärpan förstås.
Canons bästa zoomar är förstås nästan lika fantastiska, men tyvärr, de kostar både mer vikt och det där sista blädarsteget som ger det extra till bilden.
Ändå - inget lätt val. Ganska angenäma i-landsproblem kan man väl tycka...

Skulle du välja 24-70 framför 35mm ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar