Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

32tums LCD-TV som datorskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jive skrev:
Tänkte bara kolla om det är någon som vet eller har erfarenhet av att använda en LCD-TV som datorskärm och bildbehandling? Tänkte mig någon i denna klass http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Bild/LCD-TV/SAMSUNG_LE-32M51B_LCD_TV.htm#

med tanke på att upplösningen är relativt låg (motsvarande en 15") så bör du nog sitta 1.5-2 meter från TV:n när du ska ha den istället för en monitor.

Vid bildbehandling vill i alla fall jag ha så hög upplösning som möjligt.
 
Med tanke på att den bara ha en upplösning på 1366x768 (vilket är väl som en 15 tums skärms upplösning), så skulle jag gissa på att man får ganska så taskig bild och man drar upp pixlarna till att täcka hela 32tum. Rimligen borde bilden bli ganska så grynig.

Som ergonom så funderar man ju även på hur det är att titta på en yta som inte ligger i vårt normala synplan. Det är ju få som faktiskt inte har skärmen tiltad lite bakåt för att kunna arbeta vid skärmen.
 
Ovanstående talare är kloka. Det blir bara skit av bilden tyvärr. Du kommer sakna detaljrikedomen, kontrasten och skärpan.

Apple har däremot en 30" wide screen-monitor designad för datorbruk.

Den har 2560x1600 (4 Megapixel)) bildpunkter vilket känns som en mer lämpad upplösning för en så stor bildskärm jämfört med 1366x768 (1 Megapixel).

Men smakar det så kostar det ;)
 
Kan bara instämma med tidigare inlägg.

Jag har haft (hembyggda) PC inbyggda i TV-bänken i många år nu och kört med olika skärmar samt projektor.

Använder "tvbänksdatorn" till (visning av) bild, musik och film (styr med trådlös tgb, mus & fjärrkontroll) eller köra Skype telefoni, chat/videokonf via Messenger.

Utöver detta kan jag väl slösurfa någon gång om min fru använder laptopen (och jag är för slö för att byta rum och använda den stationära datorn). Men jag skulle aldrig få för mig att skriva några längre texter eller köra bildbehandling. Allt går om man vill men du kommer garanterat få ont i nacken vid längre sessioner.

Rekommenderar en bra 17" TFT och bärbar eller stationär dator istället. 19" TFT upplevs i allmänhet pixligare/oskarpare än 17" dito då de oftast har samma native upplösning (1280x1024).

Om du vill ha större bildskärm än 17", köp 20" eller större (och se till att upplösningen överstiger 1280x1024). För Widescreen alternativen gäller förstås andra upplösningar men resonemanget är detsamma.
 
Tack för svaren! Misstänkte nästan att det skulle va så... Fast det skulle ju va rätt skönt att ha samlat allt ljud och bild i hemmet till en enda skärm och ljudanläggning!

Ingen som har nåt annat förslag på en sån lösning?
 
Jive skrev:
Tack för svaren! Misstänkte nästan att det skulle va så... Fast det skulle ju va rätt skönt att ha samlat allt ljud och bild i hemmet till en enda skärm och ljudanläggning!

Ingen som har nåt annat förslag på en sån lösning?

En stor monitor med hög upplösning går utmärkt att kolla på TV på...
HDTV lär bli en fröjd.

MEN vettiga TV-apparater är relativt billiga numera så det finns egentligen ingen anledning att snåla och använda samma till både dator och TV.
 
Dajo skrev:
MEN vettiga TV-apparater är relativt billiga numera så det finns egentligen ingen anledning att snåla och använda samma till både dator och TV.
Jo en annan anledning finns oxå, om man bor i en trång lägenhet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.