Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

32-bit när man scannar?

Produkter
(logga in för att koppla)

dEUS

Ny medlem
Standardinställningen i Fotolook när man ska scanna är 8-bit. Men man kan ju välja 16 resp. 32-
bit.

Någon som scannar professionellt som vet vad man ska utgå ifrån? I Photshop finns ju alternativen 8 eller 16-bits läge att jobba i. Är 32-bit bara överflödigt?

Eller är det bättre att scanna in pappersoriginal som 8-bit och 32-bit när man scannar dia eller negativ?

Bilderna används i 300 dpi bestruket magasinspapper.

Mkt tacksam för svar och teorier.

All my love
/E

32-bit?????? Vad har du för skanner?

Jag skannar allt i 16 bitar för att ha lite att ta av när jag färgkorrigerar. Sen sparar jag dem i det skicket. Men alla steg efter det sker i 8 bitar.

Hm, när det gäller gråskala så kan min scanner + scannermjukvara prestera som max 16bitars färgdjup.. när det gäller färg så klarar den max 48bitars färgdjup.

Jag scannar alltid allting i max färgdjup eftersom man då har massor av information att latcha med när man skall sätta svart och vitpunkter och göra justeringar med kurvor i photoshop. Tyvärr stödjer inte alla verktyg att fortsätta att jobba i högre färgdjup än 8bitars så när man har gjort sina justeringar så får man glatt göra om den till 8bitars.

Jag kör en ombyggd Agfa Duoscan HiD.

Men du väljer alltså inte att jobba i 16-bit läge i Photshop därefter? Är det någon speciell anledning till du gå ner till 8-bit o inte ligger kvar på 16?

dEUS skrev:
Jag kör en ombyggd Agfa Duoscan HiD.
Ok, det var som jag trodde. Det är en 16-bitarsskanner, eller snarare 14 bitar som fylls med nollor till 16 bitar. De 32 bitar (jag antar att du egentligen menar 42) du pratar om är för hela pixeln, inte per färgkanal. Man måste hålla isär begreppen.

dEUS skrev:
Men du väljer alltså inte att jobba i 16-bit läge i Photshop därefter? Är det någon speciell anledning till du gå ner till 8-bit o inte ligger kvar på 16?
Det är bara en ytterst begränsad del av verktygen som funkar i 16-bitsläge. Och man har ingen praktisk nytta av det större färgdjupet vid utskrift heller, där är det utskriftstekniken som begränsar.

Jag måste också gå ner till 8-bitars i photoshop. I 16-bitars kan jag knappt göra nånting efter färgkorrigeringar, inte ens printa bilden.

Men sen vad jag förstått så är ju inte 8-bitar i photoshop samma sak som 8-bitar i en scanner, för de flesta scannrar kör väl med 32 eller 48 bitar. Medans 8 bitar i phototshop betyder 8 bitar per kanal= inte så farligt som det låter.

Vad är det egentligen som händer när man kör ner från 16 till 8 bitar per kanal i photoshop?
Bildfilen blir betydligt mindre, men på skärmen kan jag inte se nån skillnad. Jag inbillar mig ändå att bilden måste bli sämre på något vis. Nån som vet, och kan svara på hur man ska göra för att slippa ta ner till 8-bitars? Mvh Micke

Du behöver nog inte oroa dig. 16-bitarsläget finns inte för att det ser bättre ut för ögat. Det är för att alla färgkorrigeringar och dylikt är förstörande operationer, och genom att arbeta med ett större färgdjup kan man knuffa toner åt olika håll utan att risken för att närliggande toner blir samma ton är så stor.

Skanna i 16 bitar per kanal och gör alla färgkorrigeringar där, slå sen lugnt över till åtta bitar och gör resten.

Antal bitar per färgkanal.

Nu får väl någon rätta mig om jag har fel.

Scannrar jobbar ju med ett antal bita per färgkanal. Vanligen brukar det ligga mellan 12 och 16 bitar, beroende på kvaliteten på scannern. 16 bitar per kanal ger 48 bitars färgdjup. Används mindre än 16 bitar, fyller scannern på tills 16 bita uppnås. Dvs scannas med 12 bitars upplösning, genereras ändå en fil med 16 bitars upplösning per kanal, genom att fylla på med 4 bitar. Informationsinnehållet motsvarar dock fortfarande bara 12 bitar.

Så att använda 32 bitar då scannern inte klarar högre upplösning än 16 bitar, borde var synligen onödigt. Filen blir bara onödigt stor samt själva bildbehandlingen borde gå betydligt långsammare. När du arbetar med bilderna skall du dock alltid arbeta i den upplösning som är maximal för just din scanner. Sedan skala ned bilden till 8 bitar. Det ger minst distorsion i bilden.

/Pingo

Vad som händer vid förändring från 16 till 8 bitar/färgkanal är att vid 8 bitar finns 256 nivåer för varje färgkanal, men vid 16 bitar finns hela 65536 nivåer för varje färgkanal (dvs betydligt mycket mer för finjustering, dubbelexponeringar etc). Teoretiskt sätt kan en bildskärm visa oändligt många nivåer (dock ej i praktiken), så - i teorin - borde man kunna se skillnad.

MEN; De allra flesta grafikkorten kan bara arbeta med 8 bitar/färgkanal, så de extra nyansskillnaderna ignorerar helt enkelt vid visning på skärmen.

/Fredrik

För det mesta så korrigerar jag bara färger och kontrast, samt städar bort lite damm när jag har scannat en bild. Allt detta kan jag göra i 16 bitar per kanal, men när jag sen kommer till printningen så måste jag ta ner till 8-bitars.

Även om man inte ser nån skillnad på skärmen, borde det inte bli någon skillnad på den utskrivna bilden? (använder epson 1270)
Få bort en aning brus som inte heller syns på skärmen men som syns på pappret t.ex?

Är det alltså grafikkortet som avgör hur mycket man kan arbeta i 16-bitars? Mvh Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar