Annons

30mm vs 50mm på crops-kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Ja, vilket föredrar ni? Det verkar som den stora massan tycker 50mm är för långt, men vetifan om jag inte föredrar det i många situationer ändå!

går inte att säga så, beror väl på vad du skall plåta? Det är ju antingen normalbrännvidd eller kort tele på en kroppad kamera.

skall man säga något utan att veta något mer så kan man väl säga 30 mm inomhus, 50 mm utomhus.

går inte att säga så, beror väl på vad du skall plåta? Det är ju antingen normalbrännvidd eller kort tele på en kroppad kamera.

skall man säga något utan att veta något mer så kan man väl säga 30 mm inomhus, 50 mm utomhus.

Jag var väl inte så mycket ute efter vad som passar mig utan efter andras åsikter, vad som passar er?

Men själv fotar jag mer inomhus än utomhus och antagligen gillar jag väl headshots mer än gruppporträtt (till exempel)...

Ok.. då blir ju problemet att 50mm är mer för det du kallar för "headshots" och för inhomhusbilder är 30mm bättre då den blir lite vidare..

Du kanske skulle satsa på en 35mm/f2 då får du något lite mitt emellan?

Ok.. då blir ju problemet att 50mm är mer för det du kallar för "headshots" och för inhomhusbilder är 30mm bättre då den blir lite vidare..

Du kanske skulle satsa på en 35mm/f2 då får du något lite mitt emellan?

Ja, jag har funderat på den också, men eftersom jag inte får AF till min D60, och ljusstyrkan är sämre, så jag har istället valt Sigmas 30mm och Nikons nya 50mm.
Nikon kanske kommer uppdatera sin 35a inom snar framtid, hoppas jag.

För barnfoto inomhus har jag en 50/1.4:a som fungerar alldeles utmärkt men visst blir det en del springande för att behålla subjektet i bild, speciellt då lilla fröken alltid går mot roliga kameran och tvingar pappa amatörfotograf in i väggen (bokstavligt, inte bildligt).

För barnfoto inomhus har jag en 50/1.4:a som fungerar alldeles utmärkt men visst blir det en del springande för att behålla subjektet i bild, speciellt då lilla fröken alltid går mot roliga kameran och tvingar pappa amatörfotograf in i väggen (bokstavligt, inte bildligt).

Haha. Ja, det där känns ju igen. :) Jag gillar att fota barn och då är 50mm på min D60 rätt så perfekt, tycker jag!

Också en 50 mm -geek. Fotar mkt inomhussport, typ biljard, kort tele är bra där. Gruppkramar i soffan är ngt för min kompakt.

Vidvinkel används mest utomhus.

Sån var jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar