ANNONS
Annons

30d + speedlite 430

Produkter
(logga in för att koppla)

felldin

Aktiv medlem
Har en liten fråga. Det är så att jag har en 30D + speddlite 430 och när jag ska bilder i mörka miljöer med blixt och gör i autoläge går allt bra. Ställer jag däremot in kameran i läget för bländarförval så får jag slutartider som är ca 200 ggr längre än när jag kör i automatläget. Det verkar som om blixten inte går på med lika hög effekt i bländarförvalläget. Går det att tvfinga blixten att kräma på lite mer för kortare slutartid eller måste jag köra i läge M? Ska väl kanske tillägga att bilderna blir rätt exponerade i alla lägen bara att det skiljer mycket i slutartid.
 
felldin skrev:
Har en liten fråga. Det är så att jag har en 30D + speddlite 430 och när jag ska bilder i mörka miljöer med blixt och gör i autoläge går allt bra. Ställer jag däremot in kameran i läget för bländarförval så får jag slutartider som är ca 200 ggr längre än när jag kör i automatläget. Det verkar som om blixten inte går på med lika hög effekt i bländarförvalläget.
I Av-läget beräknas slutartiden på den ljusmätning som görs utan blixt och vald bländare, blixten kommer att lysa upp som om den var avsedd för upplättning.

En sökning i forumet kommer att ge dig hur många bra trådar som helst, det korta svaret är att du bör kör antingen P- eller M-läget.

M är inte så manuellt och läskigt som du kan tro i det här läget. Precis som du i Av-läget låter kameran bestämma slutartiden så kommer du i M-läget att ha blixtens automatik som hjälper dig att bestämma styrkan på blixten. Så länge man inte väljer orimliga bländare och slutartider så är det rätt svårt att misslyckas.
 
Du kan sätta C.Fn 3 på 1 (Blixtsynctid med Av). Då sätter kameran alltid slutartiden till 1/250 när du har blixten på och är i Av-läget.

Jag föredrar att köra M när jag använder blixt. Då kan man själv ställa in slutartiden och få med en del av omgivningsljuset också.
 
Tusen tack för de snabba och utförliga svaren. Har jag fattat er rätt så är det bäst att köra i läge M vid fotografering med blixt. Då ställer blixten in styrkan så att det passar mina val av bländare, slutare samt iso?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.