Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D o filnumrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Råkade kasta om minneskorten till en 30D, och tänkte att det borde bara vara att årerställa som på 300D (dvs renformatera kortet, nollställ räknaren, lägg sen in "rätt" filnummer med rätt mappstruktur på kameran och fota!

Men gör man det nu så skapar den i vilket fall som helst "nästa" katalog!

Hur gör man för att ställa filnumrerna "rätt" igen på en 30D?


/Jocce
 
Jag är också väldigt nyfiken.

Har kollat lite på hur man gjort då det gällt 350D och 20D men det verkar som sagt inte gälla för 30D.

Jag satte i ett CF-kort (A) där tydligen ett annat katalognummer var skapat. På vanliga CF-kortet (B) fick bilderna rätt nummer men hamnade i katalog som motsvarade den som fanns på kort A.


Har provat ett flertal varianter av återställning, flytta, skapa nytt, autoreset och kontinuerlig om vart annat.

När jag tex. flyttar bild från felaktig katalog till rätt katalog och tar bort fel-katalogen via kortläsare får jag CF-error när jag sätter kortet i kameran igen. SUCK.

Ingen som vet?
 
Grr. jag får bara CF err när jag gör så som i länken.
Ska prova med win XP när jag kommer hem.
 
Luttoh skrev:
Grr. jag får bara CF err när jag gör så som i länken.
Ska prova med win XP när jag kommer hem.

Japp, med min CF->PCMCIA adapter istoppad i laptopen, som kör XP, kunde jag byta katalognummer och sedan läsa kortet i kameran, ta bilder och de hamnar i rätt katalog.

På jobbet var det en USB->PCMCIA->CF och Win 2000.

Konstigt nog kunde jag hemma inte läsa CF-kortet som indikerade CF error i kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.