ANNONS
Annons

30D + IR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Är det helt samma som med 20D att fota IR med en 30D? Någon som vet om något kan skilja?

Vet att jag läst en hel del blandat om 20D och IR...men det ska väl iaf funka med rätt optik helt tillfredsställande så länge man är beredd på långa slutartider? Har hört att både min 17-40/4L samt 70-200/4L ska funka fint som tur är.

Nerevarine skrev:
Är det helt samma som med 20D att fota IR med en 30D? Någon som vet om något kan skilja?

Vet att jag läst en hel del blandat om 20D och IR...men det ska väl iaf funka med rätt optik helt tillfredsställande så länge man är beredd på långa slutartider? Har hört att både min 17-40/4L samt 70-200/4L ska funka fint som tur är.

Svårt som fasen med Canon om du frågar mig! Jag jagar efter en kompaktare att kunna köra IR på!

Sedan 70-200 4 L gav hotspots i mitt fall, så det verkar vara individuellt! Kan vara från modell till modell med. 10 D har jag hört ska vara ok men jag kan varken bekräfta eller såga det!

Jag har precis beställt en Nikon 50D, som är på väg hit, som jag fick kalla fötter på tyvärr. Så det blir att sälja den när den kommer hem. Fanns annat som hägrade mer :)

Det går att fotografera med IR. Jag hade med min 30D och 70-200/4L till västindien. Trots mycket/stark sol krävs långa slutartider. Plus att det blir de här omtalade ränderna i bilden. Som tur är, tillåts man har hög iso med okej kvalité.

ifo0s skrev:
Det går att fotografera med IR. Jag hade med min 30D och 70-200/4L till västindien. Trots mycket/stark sol krävs långa slutartider. Plus att det blir de här omtalade ränderna i bilden. Som tur är, tillåts man har hög iso med okej kvalité.

Jo det går men det är inte en bit kaka direkt tycker jag :)

Jag tyckte att det gav mycket brus och som sagt hotspots med mitt 70-200 4 L men det kan vara att 30D och 350ds filter skiljer?

Är det inte så att Canon kämpar så tappert för att eliminera förbipasserande IR-ljus. Det bästa är väl fortfarande att öppna sin kamera och ta bort filtret och göra den till en IR-kamera helt å hållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar