ANNONS
Annons

300D vs. 10D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Design är viktigt, dessvärre så är den design som tilltalar mig något dyrare... Det blir 30-40k istället men Eco Drive eller Tissot är inte helt fel.
Får man fråga vad det är för nåt som går i dom banorna? Allt efter egen plånbok dock. Tissot är väl så långt jag kan sträcka mig för en klocka.

Min fast fick nåt fasligt snygg när hon fyllde 60 eller vad det nu var, en rätt dyr historia om jag kommer ihåg rätt var det iaf.

Klockan i sig var otroligt snygg. Oval och helsvart sånär som glasskivan(nåt speciellt kristallglas) som låg över. Sen har jag för mig att det var vitt guld i länkarna. På själva klockan fanns det dock inga kanter. Stilren. Bara visarna syntes mer eller mindre.

Jodå...

Rolex Submariner... men det är alldeles för mycket pengar för design och märke... Så det blir inget...

--jalle

Damocles skrev:
Får man fråga vad det är för nåt som går i dom banorna? Allt efter egen plånbok dock. Tissot är väl så långt jag kan sträcka mig för en klocka.

Min fast fick nåt fasligt snygg när hon fyllde 60 eller vad det nu var, en rätt dyr historia om jag kommer ihåg rätt var det iaf.

Klockan i sig var otroligt snygg. Oval och helsvart sånär som glasskivan(nåt speciellt kristallglas) som låg över. Sen har jag för mig att det var vitt guld i länkarna. På själva klockan fanns det dock inga kanter. Stilren. Bara visarna syntes mer eller mindre.

Till er som ska köpa kamera, satsa på objektiven!

Själv hade jag också en eos 300, och trodde glatt att jag kunde använda samma objektiv. Inga av mina sigma objektiv fungerade, och mitt canon objektiv (28-90mm) som följde med kameran, funkade bara ibland, 3 kort av 10 blev error 99...

Dessutom behöver du gå upp till fasta objektiv eller riktigt bra zoomar.

Jag har ett 50mm/1.4 som jag är nöjdmed när det gäller skärpa.

28-135mm is usm är också ok, men det lutar åt att jag köper L-objektiv i fortsättningen.

Mvh Patrik

Det här låter juh lite oroveckande. Hur gamla var dessa objektiv? Det låter juh på flera som att det inte borde vara några beskymmer med Sigma objektiv. Och definitivt inte med canon ef objektiv.. säker på att det inte är kameran som har varit beskymmret i dit fall?

MVH / Mikael

pwrdesign skrev:
Till er som ska köpa kamera, satsa på objektiven!

Själv hade jag också en eos 300, och trodde glatt att jag kunde använda samma objektiv. Inga av mina sigma objektiv fungerade, och mitt canon objektiv (28-90mm) som följde med kameran, funkade bara ibland, 3 kort av 10 blev error 99...

Dessutom behöver du gå upp till fasta objektiv eller riktigt bra zoomar.

Jag har ett 50mm/1.4 som jag är nöjdmed när det gäller skärpa.

28-135mm is usm är också ok, men det lutar åt att jag köper L-objektiv i fortsättningen.

Mvh Patrik

Mikael_H skrev:
Det här låter juh lite oroveckande. Hur gamla var dessa objektiv? Det låter juh på flera som att det inte borde vara några beskymmer med Sigma objektiv. Och definitivt inte med canon ef objektiv.. säker på att det inte är kameran som har varit beskymmret i dit fall?

MVH / Mikael

Ja jag höll på att bli galen
Nu har jag slängt det objektivet och har numera 50mm/1.4 och 28-135 ISUSM som jag skrev och har efter ca 3500 bilder inte haft något problem.

Under första året när jag körde med det "gamla" 28-90 så blev ungefär varannat till var tredje error 99...Alltså ibland kunde jag inte ta ett kort på 30 klick, sen kunde det funka några dagar osv. Jag provade allt, för att försöka se vid vilka inställningar jag fick error 99, men lyckades inte komma fram till något.

Det objektivet som inte fungerade, var ett silvrigt som man fick med när jag fick min eos 300 i studentprisent för 5 år sedan.

Sigmaobjektivet var stengammalt, ca 10-12 år kanske, gick inte ens att uppgradera.

Jag skulle som sagt inte Räkna med att dina gamla objektiv funkar, även om det är Canon. Dom kan göra det, men du kan få problem.

Mvh Patrik

Pengar

Halloj!
Har precis investerat i en Eos 10D. Fick tipset att handla via USA och det sänkte priset avsevärt. Självklart så missar jag en hel del på garanti, men e redo att ta den chansen. Ett litet tips om du vågar chansa lite som sagt, det var stor skillnad på pris tack vare att du kan handla tax-free.

Ut och njut i solen

OOps

Så fel man kan ha, kolla lite extra nu och visar sig att ups tullar varorna så den gubben gick inte. Hann stoppa ordern och tittar nu på alternativa lösningar.

Beställningar från US är bara bra om man har någon som kan ta med sakerna hem åt en, då är det lugnt med allt vad moms heter om man inte har en jäkla otur i tullen.

Angående Sigma så diskuteras det flitigt på ett flertal forum webben runt. Generellt så verkar ålderna på objektiven inte spela någon roll om de är äldre än första releasen på 10D. Är de äldre så blir det till att chippa om - verkar även behövas på en del nyare objektiv.

Jag har chippat en 70-210 2.8 och nu funkar den men den är inte helt ok så den skall chippas om.
Jag skulle nog satsa på Canongluggar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar