Mikael> Sannolikt kommer dina objektiv att fungera väl med 10D/300D. Bildvinkeln kommer att ändras, vilket lättast räknas ut genom att multiplicera de objektiv du har med 1,6. Stämmer brännviddrna då med dina fotograferingsbehov?
Mina egna erfarenheter av 300D är att jag med mitt ena kamerahus har tagit runt 15 000 bilder och egentligen inte upplevt den som att den är svårarbetad. I menyerna behöver jag inte inte och pilla, dessa ställer man in en gång för alla. Jag tycker inte de är direkt ologiskt eller komplicerat uppbyggda. Kameran 10D har något mer funktioner och kan ta något fler bild i sekvens.
Om du tycker att du trivs med din 300 idag så kommer du trivas lika bra med en 300D, därför att de är mycket snarlika i utförandet.
Jag plåtar uteslutande i RAW och använder Capture One Rebel för att ta fram bilderna. Den har utgått och ersatts av en ny variant från C1. Med det ryska hacket fås fler funktioner i 300D än vad den har från början. Hacket har jag kört i kameran under några tusen bilder och det får vara kvar i kameran..
Som jag har försökt att skriva tidigare så tillkommer tillbehör när det köps digitalkamera, samtidigt som utvecklingen går vansinnigt fort, så att det knappast finns avsättning till höga priser på begagnatmarknaden efter två år.
Jag prioriterade tillbehören:
- Minneskort 2x512 MB
- Capture One
- Blixt
- Optik 18-30 mm
Du har idag ett 28-80 objektiv, vilket väl motsvar det Tamron 28-75 som jag använder som standard. Tyvärr så tappar man på vidvinkelsidan, då 28-80 får en bildvinkel som motsvarar 44-128 mm på din 300 för film. För att få samma bildvinklar som du har idag behöver du starta på brännvidden 18 mm.
Bara värdera om mellanskillnaden är värd att betala för kameran utifrån det fotograferingsbehov som finns.
Lycka till!