Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D vs. 10D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu för tiden så finns det plaster som tål lika mycket oavsett temperatur. Lexan EXL som jag nämnde tidigare tål t ex mer stötar i -40C än +23C så argumentet att plast inte tål kyla håller inte generellt. När det gäller ordentliga påfrestningar tar plasten upp det betydligt bättre och deformeras inte lika lätt som metaller. Diskussionen plast vs. metall på kameror påminner starkt om diskussionerna stål vs. aluminium på bilar för några år sen. Traditionalisterna ansåg att aluminium inte skulle hålla och vara för svårt att lackera o s v, men se var vi står idag. Nästan ingen föraktar en aluminiumbil utom möjligen av avundsjuka för att dom inte har råd. Om några år tror jag kamerorna har nåt stadiet då plast är helt accepterat av alla utom några få fanatiker.
 
Michael!

Jag vill bara sätta upp ett varningens tecken för dina Sigma-objektiv... jag har två lite äldre objektiv som INTE fungerar ihop med varken 300D eller 10D.
De är för gamla och måste "chippas" om vilket inte är aktuellt pga att de inte är av någon vidare kvalité...
 
videochild skrev:
Michael!

Jag vill bara sätta upp ett varningens tecken för dina Sigma-objektiv... jag har två lite äldre objektiv som INTE fungerar ihop med varken 300D eller 10D.
De är för gamla och måste "chippas" om vilket inte är aktuellt pga att de inte är av någon vidare kvalité...

aj då, det låter juh dumt. Vad är det som inte fungerar utan "chippning" då? Mina objektiv är inte så gamla, de köptes i början av förra sommaren. Tycker det låter konstigt att de inte skulle fungera alls..

mvh / Mikael
 
Mikael_H skrev:
aj då, det låter juh dumt. Vad är det som inte fungerar utan "chippning" då? Mina objektiv är inte så gamla, de köptes i början av förra sommaren. Tycker det låter konstigt att de inte skulle fungera alls..

mvh / Mikael



Dina objektiv är nyare så de ska nog fungera utan problem.
De äldre fungerar inte alls och det blir "ERR 99" i displayen... eller andra liknande fenomen.
 
Mikael_H skrev:
aj då, det låter juh dumt. Vad är det som inte fungerar utan "chippning" då? Mina objektiv är inte så gamla, de köptes i början av förra sommaren. Tycker det låter konstigt att de inte skulle fungera alls..

mvh / Mikael

Då kanske det inte är något problem... min objektiv fungerade bara med största bländaröppning annars fick jag felmeddelande på kameran och så fick man starta om den. Men det är ju enkelt att prova: låna en kamera och testa med ex bl. 8.
Mina objektiv är ca. 10 år gamla....
 
ok, låter bra. Kan inte se att det borde vara några sådana beskymmer med min optik, jag köpte den juh i vilket fall ny förra året. Det jag oroade mig för ifrån början var hurvida bilderna tagna med en ny digitalkamera skulle bli bra eller inte. ( och nu har ni börjat sätta en massa andra griller i huvudet på mig.. ;) )

Fortfarande osäker på 300d vs. 10d frågan, men jag antar att det inte gör någon skillnad vad jag har för optik nu, fungerar den på den ena modellen borde den juh fungera på den andra också. Det faller alltid tillbaka på pengar med andra ord.. ( och hurvida man vill slicka på kameran då man vandrar på glasiärer eller inte.. )

tackar och bockar för svaren!
 
Den här diskussionen Al vs Plast.

*Vanlig plast spricker lätt.

*Obehandlad aluminium spricker också lätt.
Aluminium behandlad och legeras därför med den nämnda metallen magnesium, då den blir betydligt hårdare.

*En plastlegering (komposit) tex plast+härdat kolfiber blir betydligt mycket mer hållfast än aluminiumlegeringen.

*Aluminiumlegeringen är rätt så mjuk och tar upp stötar bra, även om det orsakar bucklor.

*Tar upp stötar bra gör ju även gummiklädd plast.

Plast är ju inte längre bakelit. Modern plast tål mycket och kan lätt jämföras med metall.

Båda materialen har sina fördelar respektive nackdelar, allt beroende på vad de används till och hur de är sammansatta/legerade.

Nu ska jag inte ge mig in på vilken sorts plast som används till kameror, men jag tvivlar på att det är någon superplast.
Att plasten blir ömtåligare vid kyla håller jag med om, så länge det inte handlar om nån superkomposit. Men om det har nån praktisk betydelse vet jag inte riktigt. En buckla kan ju trycka sönder något i kameran, en spricka är inte lika djupgående.

Jag ska dock erkänna att jag hellre köper en kamera med metallhus än en med plast.
 
Aluminium funkar bra vid låga temperaturer, eftersom dess segheten bibehålls när temperaturen sjunker, medan hållfastheten blir bättre. Så visst är metall bra också. Känslan är nog dock den största fördelen.

Annars hade jag gärna haft en kamera helt i titan, som jag är lite svag för :)
 
bullen_ skrev:
Ja titan skulle va fint. Lätt och hållfast. Det är dessutom begåvat med en vacker stilren färg.

Undrar hur många av fotofanatikerna som hade förstått vad det var om man visade dom en titankamera? Dom hade säkert bara dissat den för att den inte var svart...

:D

Ett gjutet titanskal hade varit perfekt på kameror. När Oakley (solglasögon) skulle börja gjuta titanbågar så fick dom bygga bunker runt gjutmaskineriet för tydligen är smält titan inget vidare kompatibel med fukt och marginalerna är små innan det smäller. Billigt blir det nog alltså aldrig men trevligt vore det :)
 
Hej igen!

Nu var jag precis inne och pillrade lite på EOS 300d. Har mer och mer gått över till att det kanske "räcker" med en sådan. Var inne på Expert och kollade. De har ett erbjudande med en sådan för 11 lakan med två objektiv. Det är juh ett ganska schysst pris, en bra bit under vad bara 10d huset kostar. Det var inte inklusive minneskort, men man kunde få ett bra pris på ett sådant om man köpte kamera-paketet sade expediten snällt då jag bad att få pillra på ett sådant också.. Sedan kommer juh försäkring till det priset också, får man väl tänka på antar jag..

300d känns juh inte alls så liten och bräcklig som många försöker få det att låta som. Jag tyckte den låg bra i handen. ( även om det säkert hade varit trevligt med metall i skalet. ) Det som jag reagerade på då jag testade den var att den lilla irriterande CF lampan lyste mycket och det kom upp en inte så trevlig överstruken hand med texten "busy" så fort man försökte göra något.. Det skulle jag irritera mig ordentligt på..
 
En kamera i antingen titan eller en trevlig kolkomposit/kevlar laminat vore ju trevligt, sen kombinerar man detta med rätt mängd svart gummi för greppet i smakfull design. Den måste inte vara svart, kolla hasselblad h1. Men i regel saknar dom billiga plastkamerorna den fina designen. Så det förblir en dyr plastkamera. Med lite billigt utseende. Enligt min åsikt iaf. Som kamera är det ruggigt bra i en hel del avseenden.

Rent funktionellt gör det ingen skillnad utom i extreme situationer, då är den ergonomiska biten över hur kontrollsystemet det viktigaste. Där tycker jag 300D går bet jämte 10D.

Mina oakley rockar. Värda varenda krona. Klocka har jag fuskat med, ser nästan ut som titan fast lite ljusare. Ska jag ha äkta vara så är det en 4k5 eller nåt, och där har jag inte hittat en riktigt bra design ännu.
 
Kolla på http://www.canonfd.com/colani.htm

Vissa kanske sätter eftermiddagskaffet i vrångstrupen av dessa för vissa säkert upprörande bilder men för mig är det här bra design. Bara för att nåt har sett i stort sett likadant ut i åratal är det ju inte säkert att det är rätt bara för det. Eller?

:)
 
Blev nyfiken... Vadå 4k5?

Eftersom jag är klockintressead så blir jag nyfiken på vad du menar med 4k5?

--jalle


Damocles skrev:


Mina oakley rockar. Värda varenda krona. Klocka har jag fuskat med, ser nästan ut som titan fast lite ljusare. Ska jag ha äkta vara så är det en 4k5 eller nåt, och där har jag inte hittat en riktigt bra design ännu.
 
Ja du calle. Efter att ha läst ditt inlägg om kaffet i vrångstrupen så förväntade jag mig det värsta. Men tydligen så hade jag inte tillräcklig fantasi. Jag var nära att göra som ovan trots att jag var beredd :D
 
bullen_ skrev:
Ja du calle. Efter att ha läst ditt inlägg om kaffet i vrångstrupen så förväntade jag mig det värsta. Men tydligen så hade jag inte tillräcklig fantasi. Jag var nära att göra som ovan trots att jag var beredd :D

Blir det för illa så får jag fixa en terapeut åt dig. Stressrelaterade syndrom kan ju komma långt efter den traumatiska händelsen :D

Ibland faller man ju för saker vilket material dom än är gjorda av. Jag hittade en Ensign Ful-vue ( http://www.tradera.com/auction/Samlar__aldre/aid_6981147 ) för 20 spänn på en loppmarknad och då jag är ganska svag för krymplack så torskade jag givetvis. Den saknar ringen för att ställa in fokus men vad gör det när den är så snygg. Nån vecka senare hittade jag en Canon Reflex Zoom 8-2 ( http://www.movie-camera.com/canone.html ) i fantastisk grön krymplack för 40 spänn. Vi har alla våra laster och krymplack är väl inte det mest kinky som finns...

:)
 
Ja gamla kameror e fina. Far min har en massa. En liten nätt i halvbildsformat som inte behöver någon strömförsörjning tex.
Annars så gamla kameror fina för att dom ger ett sånt kvalitetsintryck. De va rejäla grejer på den tiden :]
 
Blev nyfiken... Vadå 4k5?
Inte så spännande. 4k5 = 4-kilo-5 = 4,5 000 = 4500:-

Dom jag har tittat på hittils är Tissot's titan serie. Dom ligger på mellan 4 och 6 tusen. Men där är det vissa småsaker jag inte gillar med designen. Sen är det Citizen(Eco Drive) som hade några med väldigt snygga länkar.

Det är assvårt att hitta en bra klocka som har dels rätt färger, och dels rätt typ av länkar.
Speciellt om man inte vill ha för mycket lull lull som kronografer och skit.

Så tills jag hittar en har jag en Clash Ohlson, a 129kr, som iofs ser väldigt bra ut.

Ska kolla på Tissos nya T-Sport - New titantium, dom verkar ha blivit bättre sen förra året.
 
På så vis

Då begriper jag:)

Design är viktigt, dessvärre så är den design som tilltalar mig något dyrare... Det blir 30-40k istället men Eco Drive eller Tissot är inte helt fel.

Bara för att bevisa att jag är en klocknörd så kan man titta in på mitt fotogalleri... Och då ser man hur jag förenar två av mina intressen:)

http://w1.920.telia.com/~u92018612/Watches/index.html

--jalle


Damocles skrev:
Inte så spännande. 4k5 = 4-kilo-5 = 4,5 000 = 4500:-

Dom jag har tittat på hittils är Tissot's titan serie. Dom ligger på mellan 4 och 6 tusen. Men där är det vissa småsaker jag inte gillar med designen. Sen är det Citizen(Eco Drive) som hade några med väldigt snygga länkar.

Det är assvårt att hitta en bra klocka som har dels rätt färger, och dels rätt typ av länkar.
Speciellt om man inte vill ha för mycket lull lull som kronografer och skit.

Så tills jag hittar en har jag en Clash Ohlson, a 129kr, som iofs ser väldigt bra ut.

Ska kolla på Tissos nya T-Sport - New titantium, dom verkar ha blivit bättre sen förra året.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.