ANNONS
Annons

300D vs. 10D.

Produkter
(logga in för att koppla)
fjalstal skrev:
Frågan är bara vad det är för legering? Det står i specen att det är AlMg-legering, som i vilken sketen kabel som helst.

Kablar brukar annars vanligast ha Cu eller Al :)
Eventuellt har de ett överdrag av Au på kontakterna ;-)
 
JAg skulle välja 10D Det skiljer ju faktiskt inte så stora pengar mellan dem idag.

Den finns ju för 12000 (bara huset)

Prisjakts jämförelse för butiker som säljer 10D

Jämfört med 300D som kostar 9140 för huset....

Prisjakts jämförelse för butiker som säljer 300D

JAg har haft båda.. Och sålde 300D för den iinte uppfyllde mina krav.
Det STÖRSTA felet som jag upplevvde var att jag inte kunde ställa in följande AF manuellt.
Blev riktigt förbannad en dag i låg ljus då jag försökjte plåta ungarna som åkte skridsko, kameran kpppalde inte om tiull följande AF och jag kunde inte välja det manuellt... Vilket gav oskarpa bilder......

Sedan sålde jag min 300D och köpte en 10d vilket jag ALDRIG ångrat....
 
Juhani skrev:
Kablar brukar annars vanligast ha Cu eller Al :)
Eventuellt har de ett överdrag av Au på kontakterna ;-)

Koppar används olegerad i ledningar men aluminium legeras.

En AlMg-legering behöver "bara" innehålla nån procent magnesium. Halten är givetvis viktig för egenskaperna men lättmetall är nog lämpligare att kalla det än magnesiumlegering. Rören i 7000-serien i min mountainbike-ram har ca 1,3% magnesium t ex.

Jag antar att 10D:n har pressgjuten stomme och då kan magnesiumhalten vara rätt hög men "simpel" aluminium överväger ändå.
 
Maverick28 skrev:
JAg skulle välja 10D Det skiljer ju faktiskt inte så stora pengar mellan dem idag.

Den finns ju för 12000 (bara huset)

Prisjakts jämförelse för butiker som säljer 10D

Jämfört med 300D som kostar 9140 för huset....

Prisjakts jämförelse för butiker som säljer 300D

JAg har haft båda.. Och sålde 300D för den iinte uppfyllde mina krav.
Det STÖRSTA felet som jag upplevvde var att jag inte kunde ställa in följande AF manuellt.
Blev riktigt förbannad en dag i låg ljus då jag försökjte plåta ungarna som åkte skridsko, kameran kpppalde inte om tiull följande AF och jag kunde inte välja det manuellt... Vilket gav oskarpa bilder......

Sedan sålde jag min 300D och köpte en 10d vilket jag ALDRIG ångrat....


30% dyrare är 10D och i kronor var det ca 2900:-. Löps den för egna sur förvärvade skattepengar som motsvar det det ungefär ytterligare en halv genomsnittlig måndadslän i skillnad. Eler som i mitt fall en halv månadhyra för lägenheten, eller några minneskort och extra batterier eller en portabel hårddisk. Men även 29 st förstoringar i storlek av 60x40 cm, eller omkring 1000 bilder i 10x15 cm. Det går även att köpa ett stativ för summan och pengar över till ett Canon EF 50mm/1,8. Tyvärr är inte kameran i svartfärgat metallhus.
 
RolandM skrev:
30% dyrare är 10D och i kronor var det ca 2900:-. Löps den för egna sur förvärvade skattepengar som motsvar det det ungefär ytterligare en halv genomsnittlig måndadslän i skillnad. Eler som i mitt fall en halv månadhyra för lägenheten, eller några minneskort och extra batterier eller en portabel hårddisk. Men även 29 st förstoringar i storlek av 60x40 cm, eller omkring 1000 bilder i 10x15 cm. Det går även att köpa ett stativ för summan och pengar över till ett Canon EF 50mm/1,8. Tyvärr är inte kameran i svartfärgat metallhus.

Förstår dig...
Men jag kan säga som så att det finns par andra argument också som jag såg (som inte heller driver firma på detta):

* MYCKET lättare att navigera på kameran, lättare menyer och annat, Framförtallt ratten gör det enklare...
* SNABBARE kamera.... Den är avsevärt snabbare på att ladda bilder och annat för prewiev på skärmen
* Vanlig PC kontakt för blixtsynk


Men men.. Jag vill inte övertyga dig.. ta det inte så.. Visade bara på vad JAG anser.,....
 
Tackar tackar.

Tack för alla svar. Allt har varit av värde att veta, och jag kanske inte har blivit säkrare på vilken jag skall köpa, men jag har fått mycket info. Jag vill ju hellre ha 10D, men det är en fråga om pengar.

Tack så jättemycket!
 
Jag kan inte säga varken bu eller bä om 300:an då jag aldrig hållit i någon men det bakre inmatninshjulet på 10:an (finns väl inte på 300:an eller?) är ett måste för mig. Hjulet underlättar vid all navigering och fotografering. Ett hus i metall är helt klart att föredra om man har med sig kameran året runt. Att man sen kan hacka 300:an så att den får bättre mjukvara är väl ok men den blir för den sakens skull inte en 10:a. Skall man bara låta pengarna avgöra så köp en 300:a eller en begagnad 10:a. Tittar vi på bästa köp blir helt klart 10:an vinnare om du köper den med vertikalgreppet. Det större buffertminnet är åxå en sak som är värd att plussa för - jag önskar själv att det vore 2-3 bilder större bilder.

Det enda som 300:an har som fördel mot 10:an är priset - om priset inte är något problem så köp 10:an. Båda kamerorna lär ju ha samma förb*nnade problem med front-focus :(
 
han skrev:
Ett hus i metall är helt klart att föredra om man har med sig kameran året runt.

Jag tillhör dom som inte ser några nackdelar med plast. Rätt utfört blir plastkonstruktioner i mitt tycke ofta bättre. Visst blir metallkameror "stummare" men det ser jag definitivt inte som nån fördel när det gäller stöttålighet. Då är det bara bra konstruktion som gäller. Jag hade gärna sett en EOS1d mk2 med modern kompostituppbyggnad, fast än så länge är väl metall lika med status, antar jag.

Plast är bra mycket trevligare i stark kyla.
 
Hade det varit någon typ av kolfiber/kevlar/titan laminat så hade nog ingen blinkat, men det är antagligen dyrare än att göra det i metall då husen ändå är byggda på tidigare design.
 
Liknande fråga..

Hejsan! Har funderat på exakt samma problem ett tag, mycket sugen på en digitalkamera och 300d och 10d verkar vara bra alternativ. Fotar nu med min EOS 300 och tycker det vore trevligt att börja fota digitalt. En fråga som jag har innom samma ämne är, hur bra kommer mina gamla gluggar jag har till min vanliga systemkamera fungera till en ny digitalkamera? Jag har två ganska så billiga Sigma objektiv, ett 28-80 och ett 100-300 som jag använder till min systemkamera och som jag tycker har fungerat helt perfekt till den. Jag antar att digitalkamerorna har lite större krav på optiken än min 300?

Skulle jag kunna köpa en 10d och använda mina gamla objektiv och få bra bilder? Det är juh priset som är den större fördelen med 300d, men om jag skulle slippa lägga pengar på optik det första jag gör med den nya kameran så kunde jag juh kanske lägga "optik-pengarna" på att skaffa en 10d istället.. =) Är detta något som ni erfarna digital-fotografer skulle kunna föreslå?

MVH / Micke
 
Mikael> Sannolikt kommer dina objektiv att fungera väl med 10D/300D. Bildvinkeln kommer att ändras, vilket lättast räknas ut genom att multiplicera de objektiv du har med 1,6. Stämmer brännviddrna då med dina fotograferingsbehov?

Mina egna erfarenheter av 300D är att jag med mitt ena kamerahus har tagit runt 15 000 bilder och egentligen inte upplevt den som att den är svårarbetad. I menyerna behöver jag inte inte och pilla, dessa ställer man in en gång för alla. Jag tycker inte de är direkt ologiskt eller komplicerat uppbyggda. Kameran 10D har något mer funktioner och kan ta något fler bild i sekvens.

Om du tycker att du trivs med din 300 idag så kommer du trivas lika bra med en 300D, därför att de är mycket snarlika i utförandet.


Jag plåtar uteslutande i RAW och använder Capture One Rebel för att ta fram bilderna. Den har utgått och ersatts av en ny variant från C1. Med det ryska hacket fås fler funktioner i 300D än vad den har från början. Hacket har jag kört i kameran under några tusen bilder och det får vara kvar i kameran..

Som jag har försökt att skriva tidigare så tillkommer tillbehör när det köps digitalkamera, samtidigt som utvecklingen går vansinnigt fort, så att det knappast finns avsättning till höga priser på begagnatmarknaden efter två år.


Jag prioriterade tillbehören:
- Minneskort 2x512 MB
- Capture One
- Blixt
- Optik 18-30 mm


Du har idag ett 28-80 objektiv, vilket väl motsvar det Tamron 28-75 som jag använder som standard. Tyvärr så tappar man på vidvinkelsidan, då 28-80 får en bildvinkel som motsvarar 44-128 mm på din 300 för film. För att få samma bildvinklar som du har idag behöver du starta på brännvidden 18 mm.

Bara värdera om mellanskillnaden är värd att betala för kameran utifrån det fotograferingsbehov som finns.


Lycka till!
 
Rejäl kyla (-15 och kallare) är inge vidare för ett plasthus då plast försvagas vid kyla och lättare kan spricka. Nu pratar jag om extrema fall där man kanske tappar kameran eller att kameraryggan får sig en rejäl smäll när man är ute och exempelvis åker offpist. Det är inte direkt så att man fotar utan handskar vid minusgrader så att det är kallare att hålla i metall än i plast spelar ingen roll i avseende kyla då det mest är hållbarheten som är den stora skillnaden.

Finns pengarna så är 10:an mer kamera att hålla i men det är troligtvis en ren smaksak. Personligen fanns aldrig 300:an med i mina funderingar när jag skulle handla då den inte har de funktionerna 10:an har - inte ens om man hackar 300:an. Fotar man uteslutande i manuellt läge så är tex. den bakre inmatningsratten ovärderlig.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/
 
Senast ändrad:
Glömde:

Om kostnadsskillnaden inte är något problem sätt dig då in i följande situation: Du kommer gåendes till din lokala fotoaffär och går in. Ägaren tar emot dig och säger "Grattis, du är vår 100000:e kund och därför får du helt gratis välja en av två canonkameror" och visar dig till en monter som har en 300:a och en 10:a. Vilken skulle du ta?
 
han skrev:
Rejäl kyla (-15 och kallare) är inge vidare för ett plasthus då plast försvagas vid kyla och lättare kan spricka. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

Vilken plast finns i kamerahuset och vilka egenskaper har just den plasten?

Jag har haft kameran med mig ut i svensk vinterkyla och jag märkte inte att plasten sprack, snarare var det jag som frös ihop innan kameran gjorde det.

Med ressonemanget att plast inte tål kyla och spricker i normal vinterkyla d v s ned till minus tretiofem grader, skulle innebära problem med i stort sätt allt i samhället. Likaså skulle det vara omöjligt att frakta dessa kameror tilo butikerna och hem vintertid.

Idag är kunskapen om hur plast ska blandas till för att fungera god, jämfört när plasten kom in på allvar under femtio- och sextiotalen under förra århundradet.


/Roland - slickar hellre på en plastkamera än en av metall i stark kyla..
 
Roland: Tackar för svaret. Den där "crop"-effekten har jag också funderat lite över. Självklart är det ett problem och att jag behöver ett objektiv med lite vidare perspektiv efter ett tag, men det låter juh bra att den optik jag har kommer att fungera ett tag i vilket fall.

Hur bra är det att använda EF-S optik till 300d? Vilka fördelar kommer av det, förutom mindre/lättare objektiv? Någon som hört något om det kommer fler kameror som stöder formatet? Man får juh lov att anta att nästföljande digitala kameror från Canon kommer att använda sådana.

Hur är det med blixtskor på 300d och 10d? Det är samma som på vanliga 300 eller? Så att man kan använda samma blixt på dessa som på den vanliga 300'an. Inga konstigheter där?
 
Nu pratar jag inte om enbart kyla utan om kyla i kombination åverkan.
Om du har pengar att göra ett test i rejäl kyla så är jag gärna med och dokumenterar. Det du behöver för testet är en 300:a och en 10:a. -20 och slutligen en träklubba och sen ger vi på plasten en smäll och metallen en smäll och ser vilken som tål mest åverkan innan den går sönder. Plast har sämre hållfasthet jämfört med metall, så är det bara och eftersom jag inte slickar på mina kameragrejor så köper jag metallen i alla lägen :) Att nu sakerna skall gå sönder av ren kyla tror jag inte men många plastsaker har spruckit av betydligt lägre åverkan vid kyla än vid plusgrader och med tanke på hur jag behandlar mina saker så trivs jag med metall - kan vara en sjukdom sen jag var liten och bara hade Tonka-leksaker i sandlådan...


Mikael> angående blixtskon så kommer blixten att fungera beroende på vilken blixt du har. Det måste vara en blixt som stödjer E-TTL som tex Canon Speedlite 550ex eller 420ex - oavsett om du väljer en 300:a eller en 10:a.
 
Senast ändrad:
Jag skulle aldrig våga byta minneskort i en 10D om det är minusgrader ute med tanke på att kortläsaren då kommer att gå sönder.

Roland - som nu förstår att Saab 340 och Saab 2000 är livsfarliga flygplan, med tanke åå vingarna av plast och de låga temperaturer och temperaturväxlingar de utsätts för under flygning.
 
Roland> Vad jag förstått så är det samma läsare och luckfunktion på 300 och 10, eller?

Angående kylan så kan man dra allt till sina ytterligheter...Trivs med din 300:a så trivs jag med min 10:a tills den åker ut pga front-focus problemet. Jag vill inte byta med din 300:a även om det i minusgrader skall slickas på huset ;)


Det som är största fördelarna med 10:an är
* Bakre inmatningsratt
* "samtliga" funktioner ohackad
* Större minnesbuffert
* Mindre långsam sekvensfotografering
* Metall



Objektivmässigt kanske ett raktecknade 14mm från Sigma i kombination med 300:an kan vara ett alternativ för dig Mikael om du inte har en sjö med pengar att ösa ur för i så fall har även Canon raktecknande 14mm.
 
Senast ändrad:
han skrev:
Plast har sämre hållfasthet jämfört med metall, så är det bara och eftersom jag inte slickar på mina kameragrejor så köper jag metallen i alla lägen :)

Då har du nog inte hängt med riktigt. Ta Lexan EXL t ex. J-lar vad stryk det tål. Kompostit av polycarbonat/abs är riktigt bra också. Folks motvilja mot plast kan knappast bero på hur nyare plastsorter fungerar utan man har väl sett hur det var för ca tio år sen. Då fanns det mest ABS-produkter som inte var varken snygga eller tåliga. Idag är det en helt annan situation. Jag tror inte metallkonstruktioner i kameror kommer att bli vanligt om några år när de flesta har vant sig vid plast fullt ut.
 
han skrev:
Roland> Vad jag förstått så är det samma läsare och luckfunktion på 300 och 10, eller?

Det betyder att den lilla men ack så viktiga plastdetaljen som man trycker på när minneskortet ska tas ut riskerar att gå sönder i både 300D och 10D, när kameran används i stark kyla därför att de är gjorda av plast, likaså de inmatningshjul som finns. Detta innebär att oavsett om kameran har plasthölje eller metallhölje så är väsentliga detaljer som utsetts för påfrestningar gjorda av plast.

De andra argumenten har med kamerans funktion att göra och inget med matrialvalet att göra enligt min uppfattning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.