Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D stendöd efter egenhändig reparation

Produkter
(logga in för att koppla)
God kväll! Om nu kameran redan gått sönder så ser jag inget problem med att man försöker laga själv. Med lite teknikintresse så lär man sej alltid något. Har en likadan kamera å den börjar ju bli till "åren". Jan-Erik, har du kollat hemförsäkringen? Jag såg till att ha en allrisk som räddar mej i situationer som man inte pratar högt om, typ tappa kameran i vatten när man fotar ett sjysst vattenfall. Självrisk 1500:-. Billigare än en ev. reparation så ersätts man med en likvärdig kamera. Nu vill jag poängtera att jag haft min kamera(300D) länge å den funkar felfritt, varför jag hoppas att denna tapp förblir hel på min kamera!! Har inga avsikter att tappa den i vatten eller så. Kameran kan mer än mej än så länge :)
/Stefan
 
larsborg skrev:
Jag har väckt liv i radioapparater, bandspelare, stationära datorer, men inte bärbara, alldeles för trångt, här behövs specialverktyg.

Hurså specialverktyg? Har skruvat massor med laptopar (Dell och Toshiba) på jobbet och privat, aldrig behövt nåt mera speciellt än det som återfinns i t.ex. ELFAs utbud.
Dell har t.o.m. fullständig guide för alla operationer på sin hemsida.
 
OK, konstaterade nu att en av tre säkringar (ytmonterade) är brända i DC/DC-konvertern. Förhoppningsvis bara det.
 
Senast ändrad:
Har du tur var det ju bara något som kortslöts tillfälligt som fick säkringen att ryka eller nåt, men problemet kan ju mycket väl kvarstå.

Lycka till!
 
Yes!
Den fungerar.
Alla displayer, autofokus, blixt, ljusmätning - the works!

Lödde bara en hopptråd över den säkringen som hade brunnit, för pilligt att börja byta en ytmonterad säkring, och hela konvertern kunde lika gärna vara bränd. De är dessutom inte märkta annat än med P och K, hittade inga listor vad den kan betyda.

Visar sig att on/off-knappen bara är en "mjukvarubrytare", och elektroniken är på hela tiden egentligen när batteriet är i.
Så starta aldrig upp en delvis sönderskruvad kamera.

Har lärt mig massor, och skulle utan att tveka byta slutare själv om den havererar.
 
jeskata skrev:
Yes!
Den fungerar.
Alla displayer, autofokus, blixt, ljusmätning - the works!

Lödde bara en hopptråd över den säkringen som hade brunnit, för pilligt att börja byta en ytmonterad säkring, och hela konvertern kunde lika gärna vara bränd. De är dessutom inte märkta annat än med P och K, hittade inga listor vad den kan betyda.

Visar sig att on/off-knappen bara är en "mjukvarubrytare", och elektroniken är på hela tiden egentligen när batteriet är i.
Så starta aldrig upp en delvis sönderskruvad kamera.

Har lärt mig massor, och skulle utan att tveka byta slutare själv om den havererar.

Grattis super att någon vågar och inte ger sig :)
Jag kommer gå i dina fotspår när min 350D ger sig :)
 
Man kan ha vilken hög utbildning som helst inom olika yrken men utan vana och erfarenhet så står man sig slätt..... Tur du fick ihop kameran.
 
löda en tråd förbi säkringen oj då, vad händer
om det händer något i kameran där säkringen normalt skulle utlösa, kanske ryker hela kretskortet, skomakare bli vid din läst
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Man kan ha vilken hög utbildning som helst inom olika yrken men utan vana och erfarenhet så står man sig slätt..... Tur du fick ihop kameran.
Det här var väl lite väl negativ attityd.
Jag har en bekant som jobbar inom verkstadsindustrin, han säger angående äldre med "vana och erfarenhet":
"Sakta går det, men dåligt blir det."

Många äldre osar av negativ utstrålning som bara är beklämmande att se, de vågar inte ta till sig nya saker utan framhärdar med det gamla som faktiskt oftast är mycket sämre.


Självklart ska man våga och testa, friskt vågat häften brunnet som man säger inom elektronik. :)

Grattis jeskata till ett väl utfört arbete som lyckades genom uthålligt arbete och inte tur!
 
Det är ju trots allt bara en kamera, inte en livsuppehållande maskin eller miljardprojektrymdfärja:) Bra jobbat!
 
Bra jobbat! Jag instämmer med alla som tycker att det är bra att det finns folk som vågare prova på och utmana lite. Som någon skrev, det är inte en livsuppehållande maskin vi pratar om utan en kamera som inte betingar många tusen på begmarknaden.


kameraroffe skrev:
löda en tråd förbi säkringen oj då, vad händer
om det händer något i kameran där säkringen normalt skulle utlösa, kanske ryker hela kretskortet, skomakare bli vid din läst

Som sagt, insatsen i detta spel var inte skyhög. Hade det varit en 1DsII hade Jan-Erik kanske inte gett sig på det hela. För övrigt skulle väl även kostnaden för ett säkringsbyte närmat sig det man kan få en begagnad 300D för.
 
Grattis! Jag misstänker att du vart en anings lättad? Jag vet hur det känns, jag ger mig också ibland ut på djupare vatten än jag bottnar på, men vadå?

Du kanske skulle försöka mäta strömmen genom din förbilödning och sätta dit en säkring på, säg det dubbla. Det troliga är väl att någon detalj råkat kortsluta när du meckade, om du behåller tråden eldar du helt säkert upp kameran nästa gång det händer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.