Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D +M-läge +byte av meny

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Har läst ett tiotal artiklar här på FS och har nu fastnat för att börja leka med bländare, slutartid och iso-tal, som jag inte visste mycket om tidigare :)

Blir riktigt fint!

Har dock ett problem.. har en fluga som testobjekt hemma och fotar lite makro.

Har ett Sigma 70-300 APO Super Macro Zoom 2..

När jag sätter kameran på AV-läget kan jag ju ändra bländare (skärpedjup) och det tycker jag är viktigt vid makro då jag vill få med hela flugans kropp.

Dock får jag för LJUSA bilder när jag kör runt ISO 200-400, bländare 13-18 (då får jag med hela djuret iaf) och slutartid runt 1 sek.. AV-inställningarna är ju fasta (allt utom iso och bländare)

När jag istället byter till M-läge, då AV-läget inte går att ställa in så att det blir mörkare bilder.. då kan jag ändra slutartiden med scrollhjulet framme vid avtryckaren. När jag vill ändra iso så ändrar jag ju detta bredvid LCD-dpslayen med ISO-knappen/scrollhjulet.. men hur byter man så att man även kan ändra bländare då 4-5.6 är alldeles för litet vid 300 mm/makro för mig, jag får inte med hela flugan då det bara är dis i bakkant..?!

Hoppas någon förstår mitt inlägg.. :)

// Jocke

Leta med tummen. Någonstans där finns en knapp där det står AV eller något i den stilen. Håller du in den och snurrar på hjulet så ändras bländaren.

Varje gång jag har fått en 300D i min hand har jag haft ett lite helsike när jag har letat efter knappen :)

jimh skrev:
Leta med tummen. Någonstans där finns en knapp där det står AV eller något i den stilen. Håller du in den och snurrar på hjulet så ändras bländaren.

Varje gång jag har fått en 300D i min hand har jag haft ett lite helsike när jag har letat efter knappen :)

Gahh, va dum man är.. den satt precis framför näsan :)

Nu blev det mycket bättre! Synd att AV-läget inte funkar som det ska då det blir för ljust, då hade det blivit mycket enklare..

En följdfråga.. hur snabb slutartid för att "nagla fast" insekten? Någon som har något generellt? Visst, det finns mååånga olika insekter, men låt säga skalbaggar, spindlar samt humlor/getingar?

ISO 800/bländare 18, slutartid 1/20 är helt ok! Synpunkter? Då hänger det på slutartiden sen.. (dock har jag inget ljus just nu, bara en taklampa.. så man kanske kan komma ner till 1/60 eller så?

// Jocke

Av-läget funkar nog som det ska. Det mäter ljuset över en större yta än vad M-läget gör bara. Jag har för mig att Av använder 35-zoners evaluerande (orkar inte kolla just nu) och M-läget mäter med centre weighted, alltså med betoning på mitten av bilden.

håller du inne samma knapp (AV +/-) i de halvautomatiska lägena (Tv, Av, P) och rullar på hjulet så kommer du ändra exponeringskompensering. då kan du få bilden mörkare i Av läge genom att dra ner den lagom många steg.

David H skrev:
håller du inne samma knapp (AV +/-) i de halvautomatiska lägena (Tv, Av, P) och rullar på hjulet så kommer du ändra exponeringskompensering. då kan du få bilden mörkare i Av läge genom att dra ner den lagom många steg.

Ahh, tack! Ska genast testa!

paco skrev:
Av-läget funkar nog som det ska. Det mäter ljuset över en större yta än vad M-läget gör bara. Jag har för mig att Av använder 35-zoners evaluerande (orkar inte kolla just nu) och M-läget mäter med centre weighted, alltså med betoning på mitten av bilden.

Precis, så är det. Men man ska inte glömma att man kan använda *-knappen i dessa lägen. Då använder kameran utsnittsmätning (ca 9% runt mittpunkten) i stället. Det blir ju en sorts "spotmätning light".Funkar bra tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar