Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D finns för omedelbar leverans till 10450:-

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Har vertikalgrepp på min D60. Ändå klent jämfört med en 1v HS.... *s*

Ja vissa ersätter brist på strl på vissa områden med stora kameror... Vissa behöver inte det ;-)

*DUCKAR*

Blev lite less när jag såg att D60 hade kommit ut till riktigt låga priser nu när jag precis har köpt en 300D

D60 brusar så mycket på högre känsligheter och går bara till ISO 1000, så då tycker jag inte den är så mycket mer att hurra för. Storleken är som sagt inte allt.

Nu väntar jag förhoppningsfullt på 3D eller 30D som jag inbildar mig ska komma.

Men

Jag är i alla fall glad. Fick min 300D i går från Cyberphoto. Inkl optik. Hittills är jag förvånad över den "billiga" kvailiten på optiken. När man zoomar känns det som det är något fel...Nu jämför jag visserligen med Leicas och Hasselblads optik.

Annars verkar kameran helt ok. Jag köpte en microdrive 1 GB samtidigt. De första bilderna, med blixt, blev skarpa och bra exponerade.

Tänkte innan detta köp främst på D10 men den är fortfarande alldeles för dyr. Dessutom måste man köpa till dyr optik. Den medföljande 18-55 mm till D300 täcker 99% av det jag vill fotografera. Låt vara att kvailten är lite plastg men den fungerar...

Kvaliteten på medföljande glugg är optiskt rätt okej faktiskt frövånad över att dne är så bra som den är.... Men känslan i dne är bara sladdrig ;-)

Jag är också positivt överraskad. Själva kamerahuset är helt OK. Optiken något billigare, men ändå fullt acceptabel. Men en något kraftigare objektiv blir känslan riktigt bra.

Jag tycker att många överdriver vikten av att sakerna ska ha rätt känsla och hur hemskt det är när det känns plastigt. Trots allt brukar det hålla och det är ju bilderna som räknas.

Jag misshandlade mina plastiga Eos 5:eek:r dagligen i åtta år utan att de pajjade. Visst knakade om dem när man kramade om handgreppet, men höll gjorde det.

Var impad av min EOs 5 som jag trots allt har kvar. Den överlvde att vara med mig dagligen i Bosnien i damm och värme...
Låg konstant i min väska tillsammans med en 540 blixt och ett 70-300.. Allt höll.. Trot XXX antal i lastningar och skumpande i bilar.... Tog väl dock bara en 800 bilder totlat sett då jag gjorde myckety annat än att plåta där (var inte där som fotograf).

Har plåtat en del med 28-105 och den kombinationen funkar klockrent.

Gillar faktiskt känslan i dne med vertikalgreppet.. ligger bra i min a händer...
Men fortfarande viss inlörning på den för att jag skall få ut max.

Skulle faktiskt vilja ha möjlighet att "plåta" svartvitt i den... Detta då man vill kunna testa en bild för att se att dne sitter utan att kpnka med en bärbar dator och Photoshop.,..

Maverick28 skrev:
Skulle faktiskt vilja ha möjlighet att "plåta" svartvitt i den... Detta då man vill kunna testa en bild för att se att dne sitter utan att kpnka med en bärbar dator och Photoshop.,..

Du menar 300D och inte Eos 5? Eller så över man upp sin previsualiseringsförmåga. Kul ord. Även om kameran skulle plåta i gråskala innebär det ju inte att man vil ha bilden så. Svartvitt kräver som regel alltid en justering av kurvan för att få mer tjong i mellantonerna.

Jepp menar 300D :)
Humm.: Sant..Men det får väl bli som på film tiden ;-) Man får testa och sedan hoppas ;-) Eller bära med en laptop ;-)

FAn den skulle man behöva ;-)

Skämt och sido..
Det digitla är en kick och säkerhet då man kan kolla att man ligger rätt till..
Framförallt om man plåtar "svåra" motiv.
MEn det är också en dle att lära om.....

froderberg skrev:
Jag misshandlade mina plastiga Eos 5:eek:r dagligen i åtta år utan att de pajjade. Visst knakade om dem när man kramade om handgreppet, men höll gjorde det.

Men nog 17 tycker jag EOS 5:an känns mycket bättre byggd än 300D..inte minst reglagen känns mer förtroendeingivande på EOS 5.

Kim10D skrev:
Men nog 17 tycker jag EOS 5:an känns mycket bättre byggd än 300D..inte minst reglagen känns mer förtroendeingivande på EOS 5.

Programratten på 300D är betydligt bättre än på Eos 5. På de första årgångarna av Eos 5 var känslan väldigt hård och lite rysk. Senare blev stegen mjuka. På de flestas lossnade ratten till slut.

Eos 300D knakar inte heller när man griper tag om den. Jag har svårt att känna någon kvalitetsskillnad faktiskt.

Ja du har rätt om programratten, den är ingen höjdare på EOS 5:an (det hade jag glömt)..det är menyknapparna jag har svårt för på 300D..jag tycker inte det finns någon tryckkänsla alls på dem.

Det säljs 22 000 SLR i sverige per år (enligt canon) dagen innan de släppte EOS 300D hade de 7500!!!! Kameror i restorder....

Vet en leverantör som har ca 200-300 i restorder och beräknas få 32 kameror under november :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar