Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D beställa i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej, har länge funderat på hur jag skulle kunna få tag i en 300D från USA på lämpligt vis. Nu tror jag att jag jag kan ha en lösning. Min mors arbetskamrat ska åka dit snart, och han sa att han kunde ta hem en åt mig. När han är där så ska han bo hos släktingar till honom.i tre veckor.

Frågan är hur man ska lösa detta så det blir så lite arbete som möjligt för honom. Borde det inte gå att beställa ett paket som jag betalar med kort härifrån och skickar det till släktingarna som han bor hos. Ifall jag betalar allt härifrån så borde det väl inte bli några avgifer för honom, utan bara för dom att ta emot paketet och sedan packa upp det och ta med det hem?

Vilka företag i USA vet ni är pålitliga och har bra priser. B&H vet jag om, finns det fler?
Tack På Förhand / Magnus
 
Tack, är det någon ide att köpa kameran med kitobjektivet? Jag vet att det är billigt! Men finns det något objektiv för ungefär samma pengar som är bättre?

Denna metod med att betala härifrån med skicka dit han ska vara borde fungera utan problem?
 
För priset anses kitoptiken vara OK. Du kan knappast hitta något för samma pengar som är bättre - enda motsvarande alternativet Sigma 18-50 verkar inte skilja sig signifikant till det bättre. Tokina 19-35 som jag själv inte har erfarenhet av verkar vara en uppskattad optik men då till lite högre pris och med sämre zoomomfång.

Vidvinkelfoto med digitala systemkameror med mindre sensor än 35 mm filmformat blir ju lite begränsat vad gäller objektivval. Många köper en EF 17-40 men då är det en helt annan prisklass. Sigma 15-30, som ju motsvarar 24-48 mm, är ett alternativ med för- och nackdelar och inte helt billigt heller. Så småningom kommer Sigmas 18-125/3.5-5.6, men hur den blir återstår att se. Det finns fler alternativ men med nackdelar antingen kvalitetsmässigt eller ekonomiskt. Beror på vad du är ute efter och din ekonomi.

Mitt råd är att köpa kitzoomen och sedan fundera över vad du vill ha (eller kanske vara nöjd). Nerbländad ett par steg är den hyggligt skarp, den har en del tunnformig distorsion i vidvinkelläget (ca 1,6% vid 18 mm men ingen vid 35 mm) och de gånger det upplevs störande kan man korrigera med hjälp av Panotools (vilket även gäller ljusbortfall).

Att beställa härifrån och leverera till annan adress (i USA) ska vad jag vet inte medföra problem. Du kan t o m få lägre skatt, då skattesatserna varierar i USA, om du levererar till rätt delstat. Och du slipper ju svensk moms och tull (kamerahuset lär visst vara tullfritt - räknas som dator).
 
Är ju en helt annan brännvidd och så mycket vidvinkel blir det ju inte då (28 mm på en 300D motsvarar ca 45 mm på en vanlig systemkamera). Om brännvidden inte spelar någon roll ökar ju urvalet...
 
Jag är ju inte i behov av någon extrem vidvinkel direkt. Tror faktiskt att jag har mer behov av lite tele. Dock funderar jag på att köpa ett bättre tele senare. Men sålänge skulle det ju inte skada med något som man kan komma lite närmare med iallafall. Men hur stor skillnad är det på detta objektiv som exempel om man jämför med kitoptiken?
Hoppas ni orkar med mina nybörjarfrågor ;)
 
18-55 blir ca 29-88 mm, d v s motsvarar tämligen väl de standardzoomar som många systemkameror (för film) levereras med. Det rör sig således inte om någon extrem vidvinkel.
Skulle ju kunna hjälpa om du utgick från vad du använt tidigare och sedan "översatte" brännvidderna du gillade till motsv för 300D...
 
bestbuy och circuit city är bra!

Jag har själv undersökt möjligheter med transatlantica beställningar ( min bror bor där över!) och ofta råkar jag ut för att företagen tar endast emot betalning av de kort som har "billing adress" till leveransadressen, dvs att kortet skall vara utställt på den adress som grejeorna skall levereras till. Utlänska kort är många butiker i USA riktigt tveksamma till och håller grejorna tills de vet att pengarna är "wired" innan paketen skickas.
En sak till att tänka på!!
Jag beställde en 10D förra sommaren till riktigt kalaspris på amphotoworld. Att priset var så bra berodde på att de skulle ha jä* bra betalt för laddaren och batteriet och sladdarna, dvs de strippar hela kamerahuset på allt, och sedan säljs dessa "extra" tillbehör dyrt.

Så billigast butik skall du inte lita på!

Ytterligare en sak att tänka på!
Vissa onlinebutiker i USA lägger på 9% skatt på de prylar de säljer online, vissa gör det inte. Det pågår en process i USA och vad jag vet så har man inte kommit till någon slutsats om det bryter mot lagen att sälja med/utan tax.


Ps. att garantin inte gäller i Sverige vet du nog redan. Det finns en världsgaranti, dvs om du pajar kameran i sverige så gäller garantin, men, du måste lämna in den i usa....fint va!
 
Vad jag är ute efter är framförallt ett objektiv med bättre byggkvalitet än kitobjektivet. Fast gärna med bättre bildkvalitet naturligtvis. För mig är zoombrännvidden viktigare än vidvinkel. Men det ska inte vara något teleobjektiv direkt, det är väl bättre att skaffa separat. Har klarat mig med 50mm förut, lite mindre kanske inte skulle skada. Men någonting däromkring och upp till 100 kanske skulle vara lagom. Något tips? Maxpris säg 200$

Fredrik Grahs: Vet du om BH Photo kan levera till annan adress? Annars kanske man kan ringa till dom och prata lite..
 
Senast ändrad:
Jag höll på att trixa med BHphoto...i vintras när en bekant åkte över. Det var en del meck. Jag kunde betala med mitt Visa kort men var tvungen att antingen maila eller faxa över kopior på kreditkortets fram- och baksida. Därefter kontrollerade dom med min bank att allt var grönt och det tar ett par dagar. Dom levererar inte till hotell vilket gjorde att leveransadressen fick bli till en bekant i Florida men det tog en himla tid innan det hände något för BH levererade inte förrän de varit i kontakt och avtalat med personen på adressen, vilken fö måste stå för telefonabonnemanget. Efter flera dagar ringde jag upp och fick då veta att de inte fått tag i personen på leveransadressen men upplyste mig då om att jag istället kunde be honom ringa BH och bekräfta.

Mycket strul och mycket tid gick det åt så var ute i god tid är mitt råd. Lycka till!

//Annika
 
Du har nog sett allt i de olika inläggen, men eftersom jag kört denna sväng ett antal gånger och kan rekommendera det så håll tillgodo med mina erfarenheter också!
Handlare:
Jag har beställt från Focus Camera (2ggr) och B&H (5ggr). Som sagt tidigare, billigaste annoser inte alltid lika med billigaste totalen. B&H är stora och pålitliga, du ser på webshopen vad paketet innehåller. Focus Camera har ibland billigare priser men kollar man fraktpriserna så blåser de en där istället. B&H ger mej bästa totalpriset och de har oftast (alltid?) saker hemma när de påstår så i webshopen. Vid leverans utanför delstaten så blir man befriad från sales tax.
Garanti:
Om du handlar grey-market så gäller garantin endast vid aktuell handlare i USA. Canon USA world wide warranty gäller i Sverige för systemkameror med tillbehör (blixt, objektiv etc) ej för videokameror eller enklare digitalkameror, allt enligt uppgift från Svenska Canon. (Jag har haft min USA-köpta EOS10D inne för garanti-rep i Sverige, kostade gratis).
Betalning:
B&H är lite omständiga första gången vid kortbetalning med leverans till annan adress än kortets fakturaadress. De vill ha kopia på kortet och kontaktar mottagaren på mottagaradress/ telefonnummer. Detta gäller endast första gången, sen är man clearad i deras register. Var därför ute i god tid!! Obs att de drar summan från ditt kort så fort du lägger beställningen, värt att tänka på om något är restnoterat (så verkar alla göra).
Leverans:
B&H skickar med UPS och om du beställer på webben så får du ett tracking number så att du/mottagaren kan se var paketet befinner sig. Leverans sker till ytterdörr, dvs minimalt besvär för din kurir.
Lycka till!
/Peter
 
Tack för bra och utförliga svar angående butiken och leveransen!
Dock vill jag gärna ha lite mer tips om optiken. Annars kanske jag får hålla till godo med EF-S ett tag. Jag menar den är väl inte direkt dålig.

B&H har 1 Year Limited Warrantty, det är altså sådan garanti så att jag måste skicka till BH ifall något blir galet. Frågan är hur viktigt det är med att ha en riktig garanti. Vad tycker ni?
 
Senast ändrad:
Ett zoomobjektiv som ofta rekommenderas i dessa fora är Tamron 28-75. Det kostar visserligen ca 350 USD på B&H men har en hög bildkvalitet och har bra testresultat i Foto. Ljusstyrkan är 2.8 vilket innebär att du inte är lika begränsad vid dåligt ljus som med kitzoomen. Brännvidden motsvarar ca 45-120, alltså från "normal" till kort tele.

Om du ska köpa kitzoomen eller inte kan bara du bestämma. Köp eller låna ett CF-kort (och en kortläsare, kostar några hundra, kommer du i alla fall att vilja ha), gå till en affär och känn på den och fota lite och studera bilderna hemma...

Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 Lens Review skriver: To me it seems like buying the Digital Rebel Kit which includes the 18-55 for $999 (vs. Body only at $899) seems like a no brainer. It's a great "walking around" lens with the same angular coverage as a 28-90 lens on a film camera. It's small, it's light, it's cheap and as long as you know it's limits, its a good performer. Bara att bestämma sig... ;-)
 
Kanske lika bra att köra med kitobjektivet ett tag och sedan försöka få tag på ett 70-200 F4 L när min plånbok växt till sig lite igen ;)
 
viktorssonm skrev:
Kanske lika bra att köra med kitobjektivet ett tag och sedan försöka få tag på ett 70-200 F4 L när min plånbok växt till sig lite igen ;)

Jag var på väg att köpa en 300D under en period och räknade in en kitglugg av anledningen att det då kommer vara mycket lättare att sälja kameran begagnad framöver. Det kommer nya modeller som du kanske blir intresserad av och din plånbok växer :) De som köper 300D begagnad om ett tag kommer nog helst att vilja ha med kitgluggen gissar jag.
Sen ger den ju ett smidigt brännviddsomfång då man inte vill ta med fler objektiv, på fest, på promenaden etc etc. Du kan sälja den om du tröttnar, men ej köpa en löst om du ångrar dej (jo begagnad förstås, men ingen större tillgång).
 
viktorssonm skrev:
Tack för bra och utförliga svar angående butiken och leveransen!
Dock vill jag gärna ha lite mer tips om optiken. Annars kanske jag får hålla till godo med EF-S ett tag. Jag menar den är väl inte direkt dålig.

B&H har 1 Year Limited Warrantty, det är altså sådan garanti så att jag måste skicka till BH ifall något blir galet. Frågan är hur viktigt det är med att ha en riktig garanti. Vad tycker ni?

B&H har priset $899 inklusive kitglugg för närvarande. Just nu ( söndag morgon 07.32) kan du köpa den begagnad för $779, skick 10, då får du 3 månaders garanti hos B&H. Jag köpte min EOS10D begagnad hos B&H på det sättet.
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productList&A=buyUsed&Q=297501
Jag satsar gärna en tia på att den "limited warranty" som anges gäller även i Sverige, det är Canons USA world Wide Warranty som avses, gäller i de länder som ingår i Canons serviceprogram.
Av alla de Canon-gluggar, blixtar och hus som jag köpt har inget visat sig trasigt eller behöva garantiservice (förutom EOS10D fokus, men där tog jag medvetet risken). De pengar jag sparat hittils kan bekosta ganska omfattande reparationer om något mot förmodan skulle gå sönder. Jag tycker inte det är så viktigt med garantin men är samtidigt personligen övertygad om att USA-garantin gäller i Sverige. Nån som kan övertyga mej annorlunda med upplevt nekande från Svenska Canon?? Om inte så är det ju ytterligare indikation på att grejorna inte är felaktiga!
 
En polare till mig som nyligen köpt en 10D blev lite sugen på 18-55 när han hörde att det kan modifieras så att det passar. Han saknade vettig vidvinkeloptik och hade just nu inte råd med 17-40. Objektivet blir inte bättre av det men det är en billig lösning med hygglig kvalitet om man är medveten om nackdelarna.
 
Jo USA garanti ska ju tydligen gå. Men vad jag var orolig för är att denna kamera är en sk gråinport. Då köper butiken in kameran på något speciellt vis så att det inte medföljer någon garanti. Utan då blir det upp till butiken som säljer att utföra garantireparationer
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.