Annons

300d överföringshastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hej, tänkte köpa ett nytt minneskort till min 300d, men jag har inte hittat 300ds överföringshastighet från kort till kamera. Så det vore ju onödigt att köpa ett kort som kan föra över med 20mb/sek när kameran bara klarar kanske 5.

några tips?

mvh Jonis
 
Själv har jag slutat att använda kameran vid överföringarna, den är helt enkelt outhärdligt långsam.

Jag skulle satsa på en lös kortläsare och ett lagom snabbt/billigt minneskort.
 
Det var min tanke oxå, att köra en lös kortläsare så jag beställde en för firewire (har bara USB1 på denna burk) för att få upp överföringshastigheten lite. När jag fick hem den upptäckte jag att porten inte funkade som den ska och jag behöver skicka in XP på nytt.. och det orkar jag ju inte så... jag kör fortfarande via kameran. Doh!
 
Kameran skriver till minneskortet med ungefär 10 Mbit/s. Snabba kort och USB-2 kortläsare har fördelen när kortläsare används till att läsa över data från kortet till datorn. Dock är 300D den begränsande faktorn, dels i läs och skrivhastighet och dels i överföringshastighet till via USB-1 kontakten.
 
Ja, det är kamerans skrivhastighet till minneskortet jag var ute efter, inte överföringshastigheten från kamera-dator. där har jag redan en kortläsare.

Så 300d skriver bilden till minneskortet med 10mbit i sekunden? vilket är ungefär 1 megabyte i sekunden?så det tar mellan 2-4 sekunder att skriva in en bild och om man inte haft seriebildstagning (4st.) hade mn bara kunnat ta en bild var 2-4 sekund....?

Så borde jag köpa ett Compact flash ultra II snarare än en Extreme III eftersom de för kamerans skrivhastighet till kortet inte spelar någon roll och begränsas ändå av usb.1 porten?

Det enda är väl om jag i framtiden byter upp mig då...
 
JonisBader skrev:
...så det tar mellan 2-4 sekunder att skriva in en bild och om man inte haft seriebildstagning (4st.) hade mn bara kunnat ta en bild var 2-4 sekund....?

Ja, 2-3 sekunder per bild stämmer med vad jag har upplevt på min 300D. Det är ingen snabb kamera direkt :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.