Annons

300/4 för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa ett 300/4 för Canon. Sigma har ett med HSM-motor och macrofunktion till bra pris (ca 11 000 ink moms). Alternativet är ett beg canon 300/4L USM. En del menar att det inte går att använda 2x konverter med bibehållen Af på canonoptiken. Någon som vet hur det ligger till och vilken av objektiven som är att föredra?

Enligt hörsägen funkar AF för 300/4,0 + 2x-konvertern bara ihop med EOS3, inte med andra kamerahus. Någon kan väl rätta mig om jag har hört fel.

Canons EF300/4,0 USM är en glugg som du knappast blir besviken på. Fin skärpa redan på full öppning. Nästan ljudlös fokusering. Bör gå att hitta begagnad om du letar lite.

Jag pratar nu om den gamla modellen utan Image Stabilizer. Den nya IS-modellen har jag ingen erfarenhet av.

Sigmat vet jag heller inget om. Fråga Gunte, jag tror han har den gluggen.

Senast ändrad:
Allt som acke säger om EF 300 f/4L stämmer. Jag har haft mitt objektiv sedan 1996 och är mycket belåten, både med den mekaniska och optiska kvaliteten. Jag använder det mest utan konverter, men både 1,4x och 2x fungerar med autofokus på EOS-3 (endast centrala AF-sensorn). Rekommenderas utan reservationer.

Autofokuserar med 1.4 X konverter

Autofokuserar med 2.0 X konverter medden centrala fokuseringspunkten i EOS-1V och EOS-3
OBS Om det gäller IS versionen fungerar ej IS när 2.0 X konverter används på följande modeller:

EOS 650,620,630,600,700,750,850,EOS-1, A2/A2E, 10s,Elan, Rebel/Rebel S, Rebel II/Rebel SII

MVH Anders Nilsson

Blev lite tveksam så jag gick ut och provade.

Resultat:

Med Kenko 2 MC7 (2x) går det att använda autofokusen ibland, det hänger helt på belysningen. Nu har jag mulet väder och klockan är ju halvåtta så det är lite mörkt, men om jag siktar mot en björkgren med molnen bakom så fixar den de. Däremot om jag testar mot en husvägg i skugga så är det kört just nu, men jag vill minnas att en solig dag så brukar det inte vara nått problem.

Just det, jag kör med Eos 5:a ,det kanske är av intresse.

Canon Ef 300 4L är en mycket bra optik, knallskarp på full öppning och den fungerar mycket bra med Canons 1,4 konverter. Kolla in mina fågelbilder som är tagna med den optiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar