Staffan
Aktiv medlem
Ok jag ser, hur med fjärrkontroll eller fördröjning så det inte beror på själva avtrycket?
Spegeluppfällning och trådutlösare.
Jag är inte orutinerad, det är ett objektivproblem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok jag ser, hur med fjärrkontroll eller fördröjning så det inte beror på själva avtrycket?
Gjorde ett eget litet amatörmässigt test eftersom jag har samma objektiv och en D800.
-Fri hand
-Stativ utan VR
-Stativ med VR
-Stativ med VR och spegeluppfällning.
Alla togs med 1/500, 5,6 och ISO 100. Granskning i 100% (som naturligtvis normalt ska undvikas). Ett bra Benrostativ, men troligen mindre stabilt än ditt. Ingen konverter användes.
De tre "stativbilderna" var helt likvärdiga medan "frihandsbilderna" var mjukare genomgående (trots kort slutartid Man är tydligen lite skakis).
Inte så vetenskapligt kanske, men för mig gav i alla fall stativet skarpare resultat.
Kolla serienumret på ditt objektiv. Är det under 205101 så har den ett problem med suddiga bilder på vissa slutartider. Det ska bara gälla med kamera D800,810.
Värt att kolla upp.
https://www.dpreview.com/articles/5...m-f4-vr-to-fix-blur-at-certain-shutter-speeds
Jag vet. Jag har själv beskrivit detta problem för TS tidigare i tråden. Mitt objektiv tillhör inte de drabbades skara
Hann ta några nya testbilder innan....
Känner till att detta problem kan uppstå i vissa lägen, men tror knappast det gäller i det här fallet. Det verkar ologiskt eftersom, som tidigare beskrivits, exponeringarna gjorts med uppfälld spegel. Eventuella vibrationer från spegelmekanismen kan knappast "leva kvar" under de sekunders fördröjning som är mellan spegeluppfällningen och exponeringen. Dessutom - varför uppstår i så fall inte dessa vibrationer när stativ inte används.Tyvärr skulle jag tro att det är ett fel som är orsakat av att spegelmekanismen inte är tillräckligt bra dämpad på D800/E och det går att läsa mera om detta här:
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d810/17
Jag har för mig att Lennart Aspman testade och skrev mycket om detta fenomen för ett antal år sedan.
Jag la till två bilder #10 och 11, som båda är tagna med stativ, utan VR samt 1/60. Det är ganska stor skillnad på bilderna. En felkälla jag kom på är att jag ändrade tiden tog ett kort, ändrade tiden tog ett kort etc med några sekunder mellan tagningarna, det kommer nog vibrationer från att jag ändrade tiden så jag skulle nog ha väntat en 15 sekunder mellan varje tagning
Som jag skrev för ett par dagar sedan skulle jag testa lite eftersom även jag har den aktuella gluggen plus en D800. Nu efter ett tusental bilder kan jag bekräfta att även jag har problem med skärpa vid användning av AF-S 300/4 PF på stativ. Som testmotiv har jag använt en tegelfasad med vissa detaljer på ett avstånd av ca 150 m. (På avstånd runt 20-50 m är det svårt att se den aktuella rörelseoskärpan).Nikon har börjat att titta på det.
Konstaterar att även Sony och Canon är drabbade av liknande problem.
Min misstanke är att boven är de nya stabiliseringsteknikerna, som i sig är fantastiska.
Men 1/60 med en 200-500, säg på 500mm, är inte det att utmana? Och 1/6 som ovan skulle jag inte ens försöka mig på att få skarpt.