Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300/4 AF-S PF ED VR på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad händer om du tar bilden med vidöppen bländare?
Alternativt så liten bländare som möjligt?

Optiken har ju en elektromekanisk bländare. Kan den vara orsak till interna vibrationer?
Har inte specifikt undersökt utifrån bländarinställning. Men med de längsta använda exponeringstiderna (från 1/8 ochen bit har bländare 32 (max nedbländat) använts och det har gett skarpaste bilderna. Fullt öppen f4 har använts för de kortaste exponeringstiderna (1/2000). Detta har gett sämst resultat med stativ. Handhållet och helt fast (hus+ objektiv) har varit snorskarpt oavsett exponeringstid och bländare inom intervallet f4-f8 (gissar jag, men kan kolla på bilderna om det blir aktuellt). Dessutom finns problemet även i viss mån även på 70-200:an som har mekanisk bländare.
Om jag ska gissa på orsaken får det nog bli vibrationer från slutaren alternativt VR-paketet (hänger ju lite löst inne i objektivet om jag förstått rätt). Fast egentligen har jag ingen aning om orsaken:)

Men 1/60 med en 200-500, säg på 500mm, är inte det att utmana? Och 1/6 som ovan skulle jag inte ens försöka mig på att få skarpt.

Vare sig 1/6 eller 1/60 ska vara problematiskt med stativ.

Tidigare ansågs (om jag minns rätt) tider tider mellan 1/4 och 1/15 som mest kritiska. Dvs vibrationerna hinner ge effekt men inte klinga ut och marginaliseras därefter.

Min initiala tanke var att detta är ett VR-relaterat problem fast än den borde vara "parkerad" när den är avslagen.
Men så kom jag på att tänka på att 300PF har ju E-bländare. Och Nikon öppnar upp sina bländare vidöppna under mätning för att sedan stänga ned till den bländare som exponeringen kräver.
Om regleringen och kontrollen av detta påverkar VR-linsgruppen så kanske man skulle se om skillnad i om bländaren får vara maximalt öppen hela tiden alternativt stängd i dess andra fixerade extrem.

*spånar högt*

Min initiala tanke var att detta är ett VR-relaterat problem fast än den borde vara "parkerad" när den är avslagen.
Men så kom jag på att tänka på att 300PF har ju E-bländare. Och Nikon öppnar upp sina bländare vidöppna under mätning för att sedan stänga ned till den bländare som exponeringen kräver.
Om regleringen och kontrollen av detta påverkar VR-linsgruppen så kanske man skulle se om skillnad i om bländaren får vara maximalt öppen hela tiden alternativt stängd i dess andra fixerade extrem.

*spånar högt*

I så fall borde problemet försvinna med spegeluppfällning och sannolikt även live-view, för D800 och D750 bör vara tillräckligt moderna för att göra allt med huvudsensorn då.

Tillägg: Jag menar alltså att kameran i ovanstående situationer bländar ned redan när spegeln fälls upp.

Det bör väl vara färre mekaniska delar i en E-bländarmekanism än i en mekanisk bländarstyrning? I så fall tycker jag att det är osannolikt att bländarstyrningen ger upphov till vibrationer som ger så stora suddiga effekter som vi har fått se prov på i tråden.

Min test var för att se om stativ hade någon positiv effekt vid fotografering vid tele och med de kort jag tog så hade det inte det. Jag fotograferade handhållet med 1/50 och den bilden var bättre än de med liknade tid på stativ. Jag fotograferade även med kortare tider som 1/640 men det var ingen skillnad i förhållande, det var lika bra att köra handhållet. Så stämmer detta så finns det inget skäl till att sätta tele på stativ om de har effektiva VR och är såpass lätta att man kan handhålla dessa. Som jag skrev så kan det kanske finnas en felkälla i min test att jag ändrade tider och tog ett kort, kanske kommer det in små vibrationer som det tar tid att klinga ut. Det kan också vara så att det är små vibrationer från slutaren som får telet att röra sig, vilket kanske inte märks med handhållet (gummiarmar) och VR.

Nu körde jag på betydligt kortare avstånd än Anders, med längre avstånd desto mer synlig rörelse skulle man tro. Har svårt att bedömma om deras 300/4 är värre än mitt tele, men jag körde på 500mm så det skulle ju vara ett värre fall och det verkar som 300 är mer känslig för stativ

Jag fotar alltid 200-500 och har även börjat köra 80-400 med monopod eftersom jag har svårt att få det knivskarpt annars. Denna diskussion förvånar mig och jag måste prova själv, jag hoppas att det är ovan nämnda objektiv som felar men förstår inte hur. En dag utan snö och bilar på tvären samt minus 13 grader dock.

Teleobjektiven sitter på en D810 för det mesta.

Vare sig 1/6 eller 1/60 ska vara problematiskt med stativ.

Tidigare ansågs (om jag minns rätt) tider tider mellan 1/4 och 1/15 som mest kritiska. Dvs vibrationerna hinner ge effekt men inte klinga ut och marginaliseras därefter.

Jag har väl för dåliga grejer, jag får inte till knivskärpa med stativ och 1/6 hur jag än gör med mup och fjärr på långa brännvidder. Jag fotar gärna fotgängare med motion blur så just tiden runt 1/20 - 1/4 är mycket intressanta. Live view funkar faktiskt lite bättre. För er som kör D800, D810 är lite lugnare med avseende på skak.

Fotade från en bro häromdagen. Den löste sig ens när jag tog hjälp av räcke.Hela bron rörde på sig.

Betonggolv i centralen och liknande går däremot utmärkt.

Jag har väl för dåliga grejer, jag får inte till knivskärpa med stativ och 1/6 hur jag än gör med mup och fjärr på långa brännvidder. Jag fotar gärna fotgängare med motion blur så just tiden runt 1/20 - 1/4 är mycket intressanta. Live view funkar faktiskt lite bättre. För er som kör D800, D810 är lite lugnare med avseende på skak.

Fotade från en bro häromdagen. Den löste sig ens när jag tog hjälp av räcke.Hela bron rörde på sig.

Betonggolv i centralen och liknande går däremot utmärkt.

Man kan köra elektronisk förstaridå på D810 också i spegeluppfällningsläge, vilket kanske riskerar att ha sina sidor, men man får bort vibrationen från förstatridån. Du har ju en D850 och på den kan du ju köra helt elektronisk slutare.

Man kan köra elektronisk förstaridå på D810 också i spegeluppfällningsläge, vilket kanske riskerar att ha sina sidor, men man får bort vibrationen från förstatridån. Du har ju en D850 och på den kan du ju köra helt elektronisk slutare.

Absolut men den är upptagen för kortare brännvidder där jag får bättre utdelning av upplösningen.

Jag fotar alltid 200-500 och har även börjat köra 80-400 med monopod eftersom jag har svårt att få det knivskarpt annars. Denna diskussion förvånar mig och jag måste prova själv, jag hoppas att det är ovan nämnda objektiv som felar men förstår inte hur. En dag utan snö och bilar på tvären samt minus 13 grader dock.

Om du kör monopod så har du nog VR på, då tror jag nog du kan få lite bättre resultatet på längre tider. Jag har endast sett ett problem med stativ och man slår av VR (som jag trodde var den rekommenderade inställningen) att det då blev sämre resultat jämfört med handhållet och VR på.

Om du kör monopod så har du nog VR på, då tror jag nog du kan få lite bättre resultatet på längre tider. Jag har endast sett ett problem med stativ och man slår av VR (som jag trodde var den rekommenderade inställningen) att det då blev sämre resultat jämfört med handhållet och VR på.

Korrekt, jag har VR på med monopod. Med så långa brännvidder brukar jag lämna VR på med stativ också. Tycker inte det blir stabilt nog vid 1/30-1/10s.

Kirk gör utmärkta dämpade fästen och det finns för ditt, men inte vad jag kan se för mitt, objektiv.
https://www.photoproshop.com/Lens-G...Lens-support-bracket-for-Nikon-200-500mm.html

/Staffan

Intressanta buggfixar för nyare kamerahus tillsammans med AF-P optik som Nikon släppte precis.

Lade till följande stöd för AF-P-objektiv:
- Om väntelägestimern löper ut efter fokusering ändras inte längre fokuspositionen när timern aktiveras igen.
- När fokus justeras genom att vrida objektivets fokusring, blinkar fokusindikeringen i sökaren (och i livevisning, den fokuspunkt som valts i monitorn) för att visa när oändligt eller det minsta fokusavståndet nås.

Det har helt klart funnits konstigheter med kombinationerna nyare hus och AF-P.

http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/update/index/2018.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar