Att den skall vara lika bra som 300/2,8 + TC14 förvånar mig. Jag ser i princip ingen försämring med TC14 II på min 300/2,8.
Jag kör samma kombo väldigt mycket och även om den är mycket användbar så blir det en viss försämring.
Jag har en längre tid funderat om avståndet som objektiv testas på kan inverka på resultatet.
Det är en faktor, men om testet är någorlunda genomtänkt skall skillnaderna vara små. Av naturliga skäl blir de ju så att man ofta testar längre objektiv på längre avstånd och det finns faktorer som leder till försämringar - t.ex. så enkla saker som att du har mer luft mellan dig och motivet. Och luft håller, i synnerhet i varmt väder, ganska låg optisk kvalitet - mycket fukt som sprider ljus i alla riktningar och dessutom rör den sig.
Har här på fotosidan sett komentarer typ: Den är inte lika bra på långt håll.
Min 70-200/2,8 + TC14 ger användbart resultat, men har fotat en fjäril med kombons närgräns som är mycket skarp. Jag blev förvånad.
Någon som kan/vet något om detta?
Här finns det flera faktorer som spelar in.
- Dels som sagt avståndet i sig.
- Dels att många medellånga objektiv (där 70-200 är ett exempel) faktiskt är optimerade för måttliga avstånd och inte sällan tappar lite i prestanda på längre håll. En telekonverter förstorar sådana saker så de märks mer.
- Dels för att närbilder ofta är tacksamma motiv om man vill visa hur skarpt ett objektiv eller hur högupplösande en kamera är. Det finns en lång rad skäl till detta, allkt från att du ofta jobbar med stora förstoringsgrader och därmed får en kraftigt utsuddad bakgrund (vilket höjer skärpeintrycket hos det som är i fokus), dels att du ofta har kontrastrika motiv med mycket detaljer (klassiskt trick när du skall ta exempelbilder vid objektivförsäljning - fota närbilder på en katt eller hund, även kassa objektiv ser skarpa ut då
- Sist men inte minst är kombinationen zoomar och telekonvertrar en komplex röra. För maximala prestanda skulle man egentligen ha en speciell telekonverter för varje objektiv, eller i fallet en zoom, för varje brännvidd (eller i alla fall för olika zoner). Förr var det ganska vanligt med telekonvertrar som optimerades för ett visst objektiv, och vi har en del moderna exempel som Canons 200-400 (med en inbyggd) och Nikons nya 800 där det medföljer en speciell. En universiell telekonverter är alltid en kompromiss som kommer att fungera olika bra med olika objektiv och på olika avstånd emd ett och samma objektiv. Zoomar är också kompromisser, och att kombinera två kompromissläsningar blir sällan lyckat.