Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30-tumsskärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Funderar lite över en ny skärm och är då sugen på en med så många pixlar som möjligt. Kollar på utbudet av 30-tumsskärmar men det verkar inte finnas så mycket att välja på. På prisjakt.nu finns det en från Dell, en från Apple, en från Eizo, en från HP och en från Samsung.

Jag läste en tråd som är över ett år gammal här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=70172&highlight=305T
och det verkar som det var samma skärmar som fanns då.

Jag tolkade det som att Apple/Dell byggde på samma panel (men det kanske inte gäller den nya Dell?) och att HP/Samsung byggde på samma. För mig är inte perfekta färger det viktigaste, det räcker att de är ok, bara priset är rimligt och att skärmen har hög upplösning. (Kan vissa många pixlar för er som menar att upplösning är fel uttryck).

Kommer det något nytt snart? Och vad är era tankar kring 30-tummarna?

/David
 
Kör med Dell 3007 och är jättenöjd. Kör med ett Asus 8800GT kort och på högsta upplösning 2560x1600. Går i tankarna nu att köpa en till för att köra med dubbla skärmar. Har tidigare jobbat med dubbla 17" skärmar och det har behövts så att man kan lägga över alla verktyg i det andra fönstret, men med en 30" så behöver man inte detta extrautrymme. Dock så är jag van att ha andra program igång i det andra fönstret och det blir skönt att kunna få en sådan överblick utan att behöva växla mellan dessa på en skärm.

Har inte fått mitt kalibreringsverktyg än så jag vet inte om det är lätt att kalibrera en 3007:a. Om någon har erfarenhet av detta så skriv gärna och berätta.

Såg att Dell nu har släppt sin efterföljare 3008. Det är nog en intressant skärm, dock vill jag ha två matchande skärmar så om du har en 3007:a till salu skriv en rad :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.