Annons

Skärm 30" - förslag

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter lite förvirring med själva returfrakten så har nu skärmen gått iväg till firma i Västerås för reparation.

Därifrån har jag fått besked att man har "beställt ny panel" så det verkar ju som en tillräcklig åtgärd! :)

Jag har inte fått något besked om när det blir klart men jag gissar att det kan ta sin lilla tid, låter ju som det är något som inte finns på lager runt hörnet direkt.

Jag beslöt mig för att jag inte orkar vänta, har därför beställt en Dell. När Samsungen kommer tillbaka hamnar den på en annan dator.

Skall bli spännande med ny skärm!

Efter lite förvirring med själva returfrakten så har nu skärmen gått iväg till firma i Västerås för reparation.

Därifrån har jag fått besked att man har "beställt ny panel" så det verkar ju som en tillräcklig åtgärd! :)

Jag har inte fått något besked om när det blir klart men jag gissar att det kan ta sin lilla tid, låter ju som det är något som inte finns på lager runt hörnet direkt.

Jag beslöt mig för att jag inte orkar vänta, har därför beställt en Dell. När Samsungen kommer tillbaka hamnar den på en annan dator.

Skall bli spännande med ny skärm!

Vilken Dell vart det

Och nu är Dellen på plats och profilerad med Sypdern.

Jag upplever skärmen som väldigt behaglig och den känns skarpare än Samsungen.

Däremot tycks den inte ha riktigt samma stora färgomfång som Samsungen när man jämför graferna. Vet inte om det kommer ha någon direkt betydelse i praktiken.

Och nu är Dellen på plats och profilerad med Sypdern.

Jag upplever skärmen som väldigt behaglig och den känns skarpare än Samsungen.

Däremot tycks den inte ha riktigt samma stora färgomfång som Samsungen när man jämför graferna. Vet inte om det kommer ha någon direkt betydelse i praktiken.

Har du ett 30-bitars grafikkort? Dell:en och HP:n kör 30-bitarsomfång på sina skärmar vilket kräver Windows eller Linux och ett bra grafikkort för att fungera fullt ut.

/Karl

Skit bakom spakarna, jag hade valt lite fel i skärmens menyer.

Nu har jag kalibrerat om - omfånget är i princip identiskt med det jag hade på Samsungen.

Intrycket att skärmen är skarpare kvarstår - känns bra så här långt!

Litet minus, Dell-skärmen har ju inbyggd kortläsare. Det tyckte jag var bra, tänkte skrota min läsare och spara lie plats på skrivbordet. Men tji fick jag - den tar ju inte CF-kort. :(

Så kom då skärmen tillbaka. Nu med ny panel MEN när jag packat upp den ser jag direkt två gråa "fläckar" på skärmen när det är påslagen. Syns bäst mot ljust bakgrund och det är inte smuts utan verkar vara själva panelen som spökar.

Har pratat med Samsung så nu är skärmen på väg tillbaka igen! :(

Tur jag köpte Dellen....

Förbaskat tråkigt att man fortfarande måste köpa ett 30"-åbäke för att komma upp i 2560x1600, jag vill ha det i en 20".

LG-30tum

Hej

Jag har en Samsung Syncmaster 305T plus som jag varit mycket nöjd med. Gillar verkligen upplösningen 2560 x 1600.

Idag så verkar den ha havererat - man ser bilden men den står och flimrar. Jag tror garantin är utgången men skall kolla imorgon men räknar med att jag måste skaffa en ny. :(

Sökte runt på några siter men det verkar vara ont om 30" skärmar! Jag trodde att det skulle finnas gott om varianter, det har ju gått några år sedan jag köpte min.

Någon som har något förslag?

Kravet är ovanstående upplösning och en vettig färgåtergivning.

Jag såg just att Netonnet har LG i den storleken/upplösningen

Jag "zoomar" alltid mina applikationer till den storlek jag tycker är bekväm. Vad har du för konstig webläsare och kontorsprogram?

/Karl

Om du t ex zoomar webbläsaren tappar ju bilder i kvalité.

Om du ändrar inställningarna i Windows är det inte ovanligt att t ex administrativa program för bokföring, order/lager/fakturering uppvisar lite märkliga beteenden.

Kanske jag som gör fel och funkar det för dig så kanon!

Om du t ex zoomar webbläsaren tappar ju bilder i kvalité.

Om du ändrar inställningarna i Windows är det inte ovanligt att t ex administrativa program för bokföring, order/lager/fakturering uppvisar lite märkliga beteenden.

Kanske jag som gör fel och funkar det för dig så kanon!

Ja, du skall inte ändra fontstorlek och annat dumt i Windows. det blir nästan aldrig bra. Zoomar du däremot Webbrowsern, Office-applikationen eller Visual studio eller vad du nu håller på med, så brukar det bli riktigt bra.

/Karl

Ja, du skall inte ändra fontstorlek och annat dumt i Windows. det blir nästan aldrig bra. Zoomar du däremot Webbrowsern, Office-applikationen eller Visual studio eller vad du nu håller på med, så brukar det bli riktigt bra.

/Karl

Fast det är ju där problemet ligger. En del program klarar inte av detta, texten blir alltför liten om dot-pitchen är för liten.

Jag vet många - speciellt äldre med svagare syn - som blivit besvikna när det bytt till ny "tjusig" skärm med liten dot-pitch. De vet inte hur man zoomar in och ut, eller vill inte hålla på med det. Ställer de om font eller dpi i Windows kommer de förr eller senare stöta på problem.

Jag har "fnulat" med det här sedan vi fick 1024x768 på 17" analaoga skärmar och det är alltid lite strul så fort man avviker från standard inställningarna.

Fast det är ju där problemet ligger. En del program klarar inte av detta, texten blir alltför liten om dot-pitchen är för liten.

Jag vet många - speciellt äldre med svagare syn - som blivit besvikna när det bytt till ny "tjusig" skärm med liten dot-pitch. De vet inte hur man zoomar in och ut, eller vill inte hålla på med det. Ställer de om font eller dpi i Windows kommer de förr eller senare stöta på problem.

Jag har "fnulat" med det här sedan vi fick 1024x768 på 17" analaoga skärmar och det är alltid lite strul så fort man avviker från standard inställningarna.

Zooma fönsterhanteraren då. Men nu är vi off topic. Mitt fel, ber om ursäkt för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar