Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30 mm extra brännvid eller VR?

Produkter
(logga in för att koppla)

cogo123

Aktiv medlem
Hej!

Har en fråga gällande att jag ska införskaffa mig ett nytt allroundobjektiv till min D70. Har tidigare haft 18-55mm men känner mig för begränsad med den brännvidden. Jag har tittat på 18-105mm VR samt 18-135mm. Det sistnämda har jag lånat hem och testat och det är väldigt trevligt. Nu till frågan vilket objektiv jag ska välja. Är det värt att välja bort 30mm brännvidd jämtemot att man för VR i objektivet?

Magnus

Har själv 18-105 på min D90 och är rätt nöjd med den. Däremot är det ju så att du alltid kommer att uppleva en normalzoom som begränsande på något sätt.

Att den inte är skarp nog fullt öppen (gäller även de som du listar)
Att den inte är ljusstark nog
Att den inte är tillräckligt vidvinklig
Att teleläget inte är tillräckligt
Att den saknar macroläge
Osv

Den 18-55:a som du har är riktigt bra i sitt intervall och med sina begränsningar. Du lär inte få mycket för den om du säljer eller byter.

Tror att du får mer ut av det hela om du tänker litet vid sidan om ett universalobjektiv för allting. En litet längre tele (typ 70-300) är riktigt trevligt för naturfoto. Den nya 35 f1.8 är ett kul och rätt överkomligt normalobjektiv som klarar rätt begränsat ljus och är mycket skarpt.

Jag har inte endast ett 18-55mm utan jag har även ett 70-300mm samt ett 50mm/1.8f som är trevliga. Det jag är ute efter är att kunna ha ett bättre allround objektiv när jag inte vill bära med mig hela väska, t.ex semester.

Jag har inte endast ett 18-55mm utan jag har även ett 70-300mm samt ett 50mm/1.8f som är trevliga. Det jag är ute efter är att kunna ha ett bättre allround objektiv när jag inte vill bära med mig hela väska, t.ex semester.

kan vara ett tipps att skriva vad man har mera i kameravæskan :)

70-300 har du redan så varfør æns fundera på 135mm
18-105 VR ær bra mycket bættre optiskt också

Ska komma ihåg det till nästa gång att skriva med allt.

När du skriver "optiskt" menar du att själva linserna är av bättre kvalitet då eller vad menar du? Trodde att dessa nästan var samma.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto