Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30 bilder på en rulle?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sarajevo

Aktiv medlem
Fotade tydligen klart sista bilden på filmen som suttit i kameran ett bra tag nu, men räkneverket har stannat på 30?!

Etersom den fortsatte efter 24 (vet inte vad det är för film i) så antog jag att det var 36 bilder och fortsatte. Men nu gick det inte längre. Hur kan det komma sig att det blivit 30, ska jag anta att det är något fel? Jag läste någonstans att om kameran vrider filmen "tight" så kan man i praktiken få några bilder mer, men borde det inte hamna på 25-27 eller liknande och inte 30?

Redigering: Löser det problemet om jag rullar tillbaka filmen och tar ut den och kollar vad det är för film? Finns det vissa filmer man tappar många bilder på, eller som man får många gratis på?

// Konfunderad
 
Senast ändrad:
Fotade tydligen klart sista bilden på filmen som suttit i kameran ett bra tag nu, men räkneverket har stannat på 30?!

Etersom den fortsatte efter 24 (vet inte vad det är för film i) så antog jag att det var 36 bilder och fortsatte. Men nu gick det inte längre. Hur kan det komma sig att det blivit 30, ska jag anta att det är något fel? Jag läste någonstans att om kameran vrider filmen "tight" så kan man i praktiken få några bilder mer, men borde det inte hamna på 25-27 eller liknande och inte 30?

// Konfunderad

Finns filmer som ska ge 27 bilder, vilket borde kunna ge 30 i praktiken (Agfa kallar det för 24+3)
 
Det handlar ju delvis också om vilken kamera man använder. Kör man med en helt manuell kamera kan man ibland få någon bildruta extra. Men de mer moderna husen som läser av DX-koden på filmrullen brukar dra tillbaka filmen vid 24 eller 36 exponeringar oavsett filmens egentliga längd.

Att räkneverket "fastnat" kan bero på att avsaknad av perforeringen gör att det inte går att dra fram filmen längre.
 
Tog ur den nu. Det var en Fuji Superia 200 36x. Jag gissar att filmen hoppade ur någonstans? Råkade dessutom öppna luckan innan jag hade vridit tillbaka helt, förstörs de sista bilderna jag tagit nu? Inga jätteviktiga bilder, mer för att lära mig fotografera. Men jag stod i ett rum utan vidare belysning annat än från fönstret. (som var bakom min stora kroppshydda)

Redigering: Jag stängde luckan direkt givetvis.

Ska jag be den som framkallar filmen att strunta i de 6 sista eller ska jag låtsas som ingenting? Vad säger man? :)
 
Senast ändrad:
Tog ur den nu. Det var en Fuji Superia 200 36x. Jag gissar att filmen hoppade ur någonstans? Råkade dessutom öppna luckan innan jag hade vridit tillbaka helt, förstörs de sista bilderna jag tagit nu? Inga jätteviktiga bilder, mer för att lära mig fotografera. Men jag stod i ett rum utan vidare belysning annat än från fönstret.

Redigering: Jag stängde luckan direkt givetvis.

Ska jag be den som framkallar filmen att strunta i de 6 sista eller ska jag låtsas som ingenting? Vad säger man? :)

Det blir de första bilderna på filmen som förstörs. spelar mindre roll om du säger något. De lär vara helt blanka och då får du ju inga utskrifter på dessa utan bara kostnaden för framkallningen som du inte kan komma undan.
 
Det blir de första bilderna på filmen som förstörs. spelar mindre roll om du säger något. De lär vara helt blanka och då får du ju inga utskrifter på dessa utan bara kostnaden för framkallningen som du inte kan komma undan.

Är det tre-fyra bilder eller är det ännu mer? Tusan också, förlorat nästan 10 bilder kanske. Får räkna det som en 24rulle....Tur det är min första film...
 
Misströsta inte ännu...beroende på vad det är för film kan det finnas bilder (om än slöjade eller skadade) på olycksnutten.

Själv har jag vid ett tillfälle tappat en kasset (återfyllningsbar metall) som var lite sliten och ena gaveln flög av. Jag var snabb som en räv på att få tillbaka gaveln men trodde givetvis att det var kört ändå (utomhus, strålande solsken) men vid framkallning det var ändå ganska små ljuskador och endast på 5-6 bilder. Filmen var efke 25.
 
Tur att jag befann mig inomhus och med taklyset släckt. Kanske. Men jävla otur att det inte var sista delen av filmen som ändå inte använts, då hade det ju varken gjort från eller till :) Hädanefter låser jag in mig i matkällaren för att ta ur filmen.

Fråga på ämnet, hur länge kan man vänta med framkallningen? Gör det från eller till på något sätt? Den ligger ju i "my little tank" (om ni sett 'allo 'allo och har samma sinne för humor som mig tar jag för otroligt).
 
Tur att jag befann mig inomhus och med taklyset släckt. Kanske. Men jävla otur att det inte var sista delen av filmen som ändå inte använts, då hade det ju varken gjort från eller till :) Hädanefter låser jag in mig i matkällaren för att ta ur filmen.

Fråga på ämnet, hur länge kan man vänta med framkallningen? Gör det från eller till på något sätt? Den ligger ju i "my little tank" (om ni sett 'allo 'allo och har samma sinne för humor som mig tar jag för otroligt).

Framkallningen är ingen hets...du får lite bättre resultat innom ett dygn men det är ingen stor skillnad...därefter kvittar det ganska mycket om det tar 1v eller 3v...månader ska den inte ligga dock om det kan undvikas. Svalt, torrt och mörkt som en potatis om möjligt.

Apropå matkällaren...varför vevar du inte bara in den i kassetten? Om du ska framkalla den själv så innebär det inget problem så länge du har en plockare och och utan så bryter du bara upp kassetten.
De enda gånger jag inte vevar in helt är när jag ska byta film mitt i en rulle, men det är nått jag försöker undvika så långt som möjligt (olika hus för olika film är bäst om man kan kosta på sig det!), och i dessa lägen så lyssnar jag noga efter när filmen släpper från upptagningsspolen. Jag riskerar hellre att veva för långt än för kort!
 
Apropå matkällaren...varför vevar du inte bara in den i kassetten? Om du ska framkalla den själv så innebär det inget problem så länge du har en plockare och och utan så bryter du bara upp kassetten.
De enda gånger jag inte vevar in helt är när jag ska byta film mitt i en rulle, men det är nått jag försöker undvika så långt som möjligt (olika hus för olika film är bäst om man kan kosta på sig det!), och i dessa lägen så lyssnar jag noga efter när filmen släpper från upptagningsspolen. Jag riskerar hellre att veva för långt än för kort!
Felpost....
 
Antal bilder på rullen m.m.

Hej Dan!
Jag tycker att du inte skall vänta med att framkalla din exponerade film.Att förvara exponerad film betyder jämn lägre temperatur och normal fuktighet. Och som sagt det bästa resultater får man om man i princip framkalla "direkt" efter att rullen är klar.
Jag utgår ifrån att du har småbild/135- eftersom du skriver Fujicolor Superia 200
Att öppna en kamera innan filmen har återspolas-gäller- småbild/135- är lika med att dom bildrutorna blir svarta. Normalt skall man inte behöva gå in i en "matkällare" vare sig ladda eller återspola och ta ur en film.
Mellanformat -120film är det ännu mer känsligt. Har man otur kan hela filmen bli svart- ifall man öppnar kameran innan den är återspolad. För 120 film gäller det också att när man tagit ut den att man ser till att filmen ligger -tajt runt spolen. Så att det inte kommer in ljus i ändarna. Under dom år som jag framkallat åt andra har jag haft ett antal sådana filmer.
Nu vet jag inte vilken sorts kamera du har, men det du skriver tyder på att det är något fel på räkneverket.

Mvh
Rolf Berntzen
www.enbrabild.se
 
Filmen ska lämnas in imorgon förmodligen så vi får se hur stor skadan blev på tisdag eller onsdag, om inget annat så lär man ju av sina misstag. Kanske ingen skada alls?

varför vevar du inte bara in den i kassetten? Om du ska framkalla den själv så innebär det inget problem så länge du har en plockare och och utan så bryter du bara upp kassetten.
Det var ju det jag försökte, och när friktionen släppte trodde jag att det var klart, men tydligen har jag dålig känsel så den kunde släppa ännu mer. Jag vart lurad av friktionen. Ska inte framkalla själv (ännu), först får jag nog lära mig att sätta i och ur film och fotografera ;)

Nu vet jag inte vilken sorts kamera du har, men det du skriver tyder på att det är något fel på räkneverket.
Det är en analog systemkamera av äldre modell (80-talet). Nu satte jag in en ny film, om det blir 30 bilder denna gången också får jag anta att räkneverket hamnar på "1" alldeles för sent? Dvs. när man vrider fram den för att "ladda den". Det kan inte ha varit att filmen suttit "löst"? Om man kan få ut mer bilder på en film än man ska, kanske man kan få ut färre också?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.