Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3-d

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromer

Aktiv medlem
3D-TV börjar bli vanligt. Att fota 3D-bilder har alltid varit enkelt så länge det rör sig om statiska motiv. Att titta på eller visa dessa bilder har däremot varit svårare, åtminstone krångligare. Jag har en del 3D på dia men har då tittat genom två sammansatta diabetraktare. Det blir mycket bra men trist sätt att se bilderna.
Med en modern 3D-TV förhåller det sig annorlunda. Med passande glasögon går det utmärkt. Det skulle sitta bra att kunna se egna 3D-bilder på en stor platt-TV! Tekniken finns. Frågan är bara om det finns tillgänglig mjukvara så att man kan göra 3D-bildfiler av t.ex. jpg.-bilder som går att visa på TV. Jag har provat anaglyf-bilder (röd-cyan) vilket funkar, det kräver inte ens en 3-D-TV. Men jag vill gärna ha tag på mjukvara så att man kan göra 3D-bilder som passar en modern 3D-TV. I mitt fall gäller det "aktiv" 3D. "Passiv" 3D finns också men jag har ingen sådan TV.
Tacksam för tips!!
Anders

3D-TV börjar bli vanligt. Att fota 3D-bilder har alltid varit enkelt så länge det rör sig om statiska motiv. Att titta på eller visa dessa bilder har däremot varit svårare, åtminstone krångligare. Jag har en del 3D på dia men har då tittat genom två sammansatta diabetraktare. Det blir mycket bra men trist sätt att se bilderna.
Med en modern 3D-TV förhåller det sig annorlunda. Med passande glasögon går det utmärkt. Det skulle sitta bra att kunna se egna 3D-bilder på en stor platt-TV! Tekniken finns. Frågan är bara om det finns tillgänglig mjukvara så att man kan göra 3D-bildfiler av t.ex. jpg.-bilder som går att visa på TV. Jag har provat anaglyf-bilder (röd-cyan) vilket funkar, det kräver inte ens en 3-D-TV. Men jag vill gärna ha tag på mjukvara så att man kan göra 3D-bilder som passar en modern 3D-TV. I mitt fall gäller det "aktiv" 3D. "Passiv" 3D finns också men jag har ingen sådan TV.
Tacksam för tips!!
Anders

Jag har en 3D-TV och en 3D-kamera (både för video och bilder). Det hela borde vara tämligen enkelt att fixa till. Bilderna läggs upp bredvid varandra vänster öga till vänster och höger till höger, sedan måste det vara någon EXIF-parameter som säger till att det är en 3D-bild.

Här är en fungerade 3D-bild du kan titta på, det borde vara väldigt lätt att klura ut hur den är gjord och göra likadant själv.

http://sdrv.ms/VKZd0L

Viktigt att tänka på är att grafikkortet och HDMI-kabeln måste stödja HDMI 1.4 för att 3D skall fungera alternativt att man "tankar" över bilden till TVn och tittar på den där.

/Karl

Tack för svaret.
Jag ser att Din bild har sidförhållandet 32:9. Varje halva alltså 16:9. Det är intressant. Kanske TV:n själv kan hantera detta? Det vore tekniskt sett inga problem med det bara tillverkaren (Samsung) har tagit ut svängarna så pass.
Min TV går att ställa om i 3D-läge vad jag vet. Har aldrig provat eftersom jag inte har någon BlueRay eller 3D-film ännu. Kan Du köra den bifogade jpg-bilden direkt i TV? Eller genom en dator eller annan apparat? Kan man köra in Din jpg-bild i USB-porten och TV:n själv (i 3D-läge) delar upp den och visar som 3D-bild så är ju saken klar. Jag måste prova!. Tekniskt sett går det alltså att göra. Då behövs ju ingen hdmi eftersom stereobilden skapas i TV:n. Kanske inte på min TV, men den är ganska ny.
Måste kolla, återkommer!
Anders

Tack för svaret.
Jag ser att Din bild har sidförhållandet 32:9. Varje halva alltså 16:9. Det är intressant. Kanske TV:n själv kan hantera detta? Det vore tekniskt sett inga problem med det bara tillverkaren (Samsung) har tagit ut svängarna så pass.
Min TV går att ställa om i 3D-läge vad jag vet. Har aldrig provat eftersom jag inte har någon BlueRay eller 3D-film ännu. Kan Du köra den bifogade jpg-bilden direkt i TV? Eller genom en dator eller annan apparat? Kan man köra in Din jpg-bild i USB-porten och TV:n själv (i 3D-läge) delar upp den och visar som 3D-bild så är ju saken klar. Jag måste prova!. Tekniskt sett går det alltså att göra. Då behövs ju ingen hdmi eftersom stereobilden skapas i TV:n. Kanske inte på min TV, men den är ganska ny.
Måste kolla, återkommer!
Anders

Tittar jag via kameran ansluten via HDMI fungerar set bra, dom flesta bildvisningsprogram har problem med att visa bilden i 3D. Jag filmar dock mest i 3D och där fungerar det bra.

/Karl

Problemet är löst!

Min TV delar alla JPG-bilder på mitten och visar vänster halva som vänster-bild och höger halva som höger-bild om man ställer den i 3D-läge. En vanlig 2D-bild blir då alltså bara visuell rappakalja.

Jag laddade in Din JPG-bild på en USB-sticka och visade den på TV:n. Den fyllde rutan på bredden.När jag kopplade in 3D-läget på TV:n så hände det! I stället för lika bilder efter varandra så blev det bara en, i stereo! Den blev utdragen att fylla bildrutan på bredden. Alltså fick bilden fel proportioner.

Lösning?
När man monterat ihop två bilder, en vänster- och en högerbild, sida vid sida så ska man ändra bildstorleken horisontellt till hälften. Då blir bilderna hoptryckta på bredden. När man sedan visar dessa i TV:n i 3D-läge så dras ju varje bild ut på bredden och återfår då sina rätta proportioner! Med 3D-glasögon på sig ser man en perfekt 3D-bild! Mycket enkelt och det behövs inte någon särskild mjukvara för att göra detta.
Detta gäller min TV, en Samsung med aktiv 3D. Hur det blir med passiv 3D med andra TV-märken vet jag inte. En Blue-Ray 3D-skiva kan ju visas i olika TV-apparater så kanske gäller det även JPG-bilder i 3D.
Hur som helst: det är enkelt och gratis att fotografera 3D-bilder och visa i en TV. Fast det gäller förstås bara den som har en 3D-TV!

Anders

Video från min toshibakamera sparas som du säger dvs 1920x1080 där varje bild är 960x1080, det ser riktigt illa ut när jag spelar upp det på datorn men på 3D-TVn blir det bra vilket även bilderna blir. Min TV är en LG med passiv 3D så jag förlorar inget på att filmerna sparas som dom gör.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar