Annons

2x Teleconverter för Sigma 70-300 & 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Intel

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag äger en Canon 400D och kör oftast med ett Sigma 70-300 F4-5.6 DG Macro Zoomobjektiv (billigt).

Nu räcker inte 300mm till riktigt utan behöver en teleconverter/extender.

Någon som känner till nåt som passar till detta objektiv??

Vad jag kan utläsa så funkar inte canons egna.

Till Sigmas objektiv väljer man med fördel Sigmas egna teleconverters. På deras hemsida finns en tabell som visar vilka objektiv de fungerar till.

Dock så har du redan nått vägs ände med ditt ljussvaga objektiv på din kamera. Du får ingen autofokus med ljussvagare objektiv än 5,6 och det har du ju redan utan teleconverter.
Med en 1,4x teleconverter tappar objektivet 1 steg i ljusstyrka och med 2x så tappas 2 steg.
För att använda teleconverter så ska objektivet minst ha bländare 4 för att paras med en 1,4x och max bl 2,8 för en 2x.

Du skulle förvisso kunna försöka att fokusera manuellt, men det skulle nog inte vara så lyckat.

Det du har är redan ett mycket kraftigt tele på en 1,6x crop-kamera. Nöj dig med det eller skaffa ett mycket extremt teleobjektiv.

Mvh
/Erik

Tack för ditt svar!

Jo, vad jag kunnat läsa mig till så kräver telekonverterare ljusstarkare objektiv än mitt.

Att köpa ett 600 eller 800mm objektiv är nog uteslutet så jag kanske får sikta på ett bättre 300mm framöver.

Finns det inga teleconverters ála kompakter i DSLR-världen?
Alltså såna man sätter framför frontlinsen?

Ok om det kanske skulle bli lite sämre bildkvalitet kanske, men man slipper ju allt ljusbortfall.

Antar att någon liten teknikalitet gör att detta inte är möjligt.

Sebastianr skrev:
Finns det inga teleconverters ála kompakter i DSLR-världen?
Alltså såna man sätter framför frontlinsen?

Ok om det kanske skulle bli lite sämre bildkvalitet kanske, men man slipper ju allt ljusbortfall.

Antar att någon liten teknikalitet gör att detta inte är möjligt.

Det är just en sån man pratar om. De tar mycket ljus så man måste ha ett ljusstarkt objektiv från början.

Oscar Cederqvist skrev:
Det är just en sån man pratar om. De tar mycket ljus så man måste ha ett ljusstarkt objektiv från början.
Men telekonverters för DSLR sätter man väl mellan hus och optik, som en mellanring?
Är det inte därför dom tar ljus?
Sätter man en framför optiken så borde väl inget ljus försvinna? Som med telekonvertrar för kompakter tex. Även om dom säkert måste vara rätt stora för att inte vignettera en massa...

Sebastianr skrev:
Men telekonverters för DSLR sätter man väl mellan hus och optik, som en mellanring?
Sätter man en framför optiken så borde väl inget ljus försvinna? Som med telekonvertrar för kompakter tex. Även om dom säkert måste vara rätt stora för att inte vignettera en massa...

Skulle tro att det helt enkelt är storleken som gör det omöjligt i praktiken. eller väldigt dyrt iaf. Jag hade en Raynox konverter till min Olympus kompakt innan jag skaffade DSLR, och den konvertern typ dubblade vikten på den kameran...

Intel skrev:
Tack för ditt svar!

Jo, vad jag kunnat läsa mig till så kräver telekonverterare ljusstarkare objektiv än mitt.

Att köpa ett 600 eller 800mm objektiv är nog uteslutet så jag kanske får sikta på ett bättre 300mm framöver.

Soligors konvertrar borde fungera utmärkt. De skickar inte bländarinfo till kameran så AF:en stängs inte av. AF blir iofs ganska segt och osäkert men fungerar bra i hyffsat ljus. Jag skulle nog inte vilja använda en 2X men jag använde förut en Soligor 1,4X PRO till just det objektivet (på en Nikon D50) Konverten är dessutom förvånadsvärt skarp.

Sebastianr skrev:

Sorry. läste inte ordentligt....

Har precis kollat på Soligor 1.4x PRO Digital AF Tele Converter och den verkar helt okay.

Jag behöver inte så mycket mer tele, kanske 350-400 så 1.4x räcker gott och väl. Vettigt pris också.

Tack för all hjälp.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar