Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2x extender eller ett 300mm objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej!

Behöver några tipps och råd från er.

Kameran jag använder är en Canon EOS 30.
Objektivet är Tamron 28-200/3,8-5,6 asl xr.

Jag har försökt att plåta lite fåglar och djur men med 200mm kommer man inte så långt. Även vissa delar av landskap skulle ibland behöva lite mer zoom.

Tanken var att köpa en 2x extender från Canon, för att komma lite närmare men efter all läsande och sökande hittade jag även en begagnad Canon 300/4 L USM objektiv för en rimlig summa pengar.

Vad skulle du välja?

2 timmar kvar till semestern!
 
För det första, så passar inte Canons 2x på ditt 28-200. För det andra, sätta en 2x på en 28-200 och få 400/11 som största bländare kan inte bli annat än fel, fel och fel.. Du får kassa kontraster och dålig (urdålig) bildkvalité.

Det är ett solklart val. EF 300/4L är riktigt jäkla bra, kan även i framtiden kompletteras med en 1.4x extender (420/5.6) eller en 2x extender (600/8). Du kommer att bli helnöjd med det objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.