Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

29:- för ett fisheye!

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
Billigt?
Jo, visst, men till vilken nytta har jag av denna dörrkikare/fisheye?
Porträtt? Arkitektur? Landskap?
Skit skärpa, vinjettering, dessutom!
Inget motljusskydd eller väska ingår, svagt!
Absolut, enbart till lek, knappast ett seriöst alternativ, för en fotograf med krav på riktiga bilder.
Riktigt fiskben, inget fisköga, bottennapp!

Allvarligt....
Du får väl ta denna tråd för vad den är.
Den började som en kul sak, det fylldes på med några glada och roliga inlägg och så baschar du in och rackar ner på det.
Håll dig till seriösa trådar om du inte har något vettigt eller som i det här fallet roligt att bidra med.

Intressant grunka, men särskilt billig är den väl inte. Överlag fantasifulla priser på sidan, kanske ska sälja min LOMO.....

JL

Hej på er, hittade den här tråden igår kväl och blev inspirerad så efter en tur till clas ohlson är jag också med i klubben :)

Tja, vad ska man säga? Mera lo-fi är det svårt att bli om man vill att det ska gå och se vad bilderna föreställer. Kantskärpan är ett skämt, mittskärpan knappt godkänd om man har tur. Av nån anledning så får jag klart bättre skärpa på nära håll.

Den stjäl flera steg i ljus så tiderna blir därefter, dessutom funkar autofokusen skitdåligt, missar typ hälften av gångerna. Skärpedjupet är ju iofs så gott som oändligt om man bländar ner lite så man kan ju gott använda hyperfokal för det mesta.

Men för 29 spänn så ska man väl inte klaga :)
Kul per krona-faktorn är ju trots allt rätt hög

Bilagor

• jag.jpg
    jag.jpg
    41.9 KB · Visningar: 2,411
Jag har en likadan kran som henrik
Förlåt att jag spammar med bilder, men det var rätt kul.

Bilagor

• kran.jpg
    kran.jpg
    64.2 KB · Visningar: 2,394
Väldigt rolig tråd!

Min far hjälpte mig att svarva fästet och så, och såhär ser det ut!

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    88.5 KB · Visningar: 2,206
Bländare 8, F1/3 och 43mm focal lenght blev såhär, vackert, nej, skoj, ja. :)

Bilagor

• img_1164.jpg
    img_1164.jpg
    72.9 KB · Visningar: 2,119
Ett tips; montera isär grunkan och måla alla sidoytor svarta, även linsernas kanter, så slipper man mycket av de ljusa kanterna i bilderna.

Senast ändrad:
29kr-fisheye album

Hej, nu har jag fått tummen ur och gjort mej ett 29kr-FE, det tog 3 minuter. icka på mitt namn och gå in på albumet "29kr-fisheye..." förstora bilden, svart bakrund och F11.

F11 är bra på alla bilder här.

JL 666

Lagt in ett par bilder till i mitt 29-kr fisheyealbum, klicka på mitt namn. Alla bilder gör sig bäst mot svart bakrund och F11.

JL 666

Jag är lite intresserad, men tycker ni att jag ska bygga den för mitt 16-45mm f/4,0 med AF eller 50mm f/2,0 med MF?

J.Paul skrev:
Jag är lite intresserad, men tycker ni att jag ska bygga den för mitt 16-45mm f/4,0 med AF eller 50mm f/2,0 med MF?

Jag använder mitt 18-55 ställt på manuellt focus och 55mm, kolla EXIF på bilderna.
Använder jag 18mm blir det bara en liten prick. En kompis var inne på att jag skulle göra en kona mellan dörrögat objektivet för att utnyttja hela objektivsytan, jag vet inte om han har rätt, skulle ju kunna göra en kona i papper och prova.....

Prova på båda gluggarna, det kostar ju inte många kronor, fastjag skulle börja med 50 mm.

Kanske skulle prova på 55-200 också..

JL 666

Okej, men om jag ska ett extra linslock så får det bli till 50:t :)

Jag antar att autofokusen inte är så pålitlig med en dörrkikare framför objektivet :p

är det nån som kollat in fisheye adaptrarna från ebay?

billigare än lomo... kanske vore nåt... hittade från 40 dollar...

jag menar... det är ju nästan lika mkt som ett sånt där findörröga från låssmeden... haha...

keep up the good stuff...

fabbe72 skrev:
är det nån som kollat in fisheye adaptrarna från ebay?

billigare än lomo... kanske vore nåt... hittade från 40 dollar...

jag menar... det är ju nästan lika mkt som ett sånt där findörröga från låssmeden... haha...

keep up the good stuff...

Länk?

Jag var in på Clas Ohlson för att köpa en dörrkikare och fick tips av en expedit om den här utgående varan och efter det så bara ploppade det upp idéer för effekter och jag hittade den ena skojiga saken efter den andra, så nu ska jag ha roligt! :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar