Makten
Aktiv medlem
Det märkliga är att kantskärpan blir så dålig. Jag tror det har att göra med att sensor och objektiv och allt på kameran är så mycket större, så man måste lysa ut en väldigt stor yta i förhållande till dörrkikarens format. En snubbe jag har kontakt med via ett annat forum provade med en kompaktdigital, och där blev inte kantskärpan lika kass. När man tittar med ögat genom dörrkikaren är kantskärpan i princip lika bra som den i mitten. Det har heller ingen nämnvärd betydelse om man flyttar den bakre linsen i förhållande till objektivet, så strålarna är väl tämligen parallella ut ur dörrkikaren. Det som händer är att man får ännu lite mer distortion, alltså större skillnad i brännvidd mellan kant och mitt när man flyttar den längre bort från objektivets lins.
Det vore intressant om trådskaparen kunde redogöra för skillnaderna när man zoomar med det objektiv han använt. Jag provade på min 24:a också, men då får man bara en ytterst liten bild i mitten, och kantskärpan är lika dålig där.
Skaplig närgräns må jag säga! Ungefär noll. Här ligger frontlinsen mot skärmen! :-D
Det vore intressant om trådskaparen kunde redogöra för skillnaderna när man zoomar med det objektiv han använt. Jag provade på min 24:a också, men då får man bara en ytterst liten bild i mitten, och kantskärpan är lika dålig där.
Vad kostar ett sånt, och var får man tag på det? ;-) Ska självklart testas! :-Dste skrev:
Som låssmed kan jag tipsa om att det finns dörrkikar med större diameter. Vi säljer tex ett som är 24mm i diameter istället för din fjuttiga 12:a eller vad det kan ha varit. Det du, ett 24mm fisheye, den händige objektivbyggarens våta dröm!
Skaplig närgräns må jag säga! Ungefär noll. Här ligger frontlinsen mot skärmen! :-D