Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28:or i stor test

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Tänkte testa en mängd 28:eek:r på en Canon 5D (helt ovetenskapligt, så rubrikens "stor test" syftar mer på antalet....) .
Dom vi har för test hitintills är:

Canon 28/1.8
Canon 28-70/2.8 (i 28:a läget)
Tamron 28-75/1.8 (i 28:a läget)
Leica 28/2.8 (en ny och en äldre)
Nikon 28/3.5 shift

Nu undrar jag om det är någon här på Fotosidan som har en 28:a att låna ut? Det ska vara med Canon fattning (men tex Nikon går bra, då vi har adapter), och det underlättar om du befinner dig i Stockholmsområdet. Allt från dyra Zeiss till Canons 28/2.8 eftersökes.

Vi tänkte göra testet någon gång nästa vecka, och behöver objektivet över dagen. Vilken dag det blir, beror lite på vädret (uppehåll är att föredra...).

Nikons 28:a och Canons 17-40 skulle sitta som en smäck :)

StaffanW skrev:
Vi tänkte göra testet någon gång nästa vecka, och behöver objektivet över dagen. Vilken dag det blir, beror lite på vädret (uppehåll är att föredra...).

Nikons 28:a och Canons 17-40 skulle sitta som en smäck :)

ok vi får se hur det blir.. jag kan behöva gluggen i nästa vecka nämnligen

kontakta mig när du har mer detaljerad info

StaffanW skrev:
Tänkte testa en mängd 28:eek:r på en Canon 5D (helt ovetenskapligt, så rubrikens "stor test" syftar mer på antalet....) .
Dom vi har för test hitintills är:

Canon 28/1.8
Canon 28-70/2.8 (i 28:a läget)
Tamron 28-75/1.8 (i 28:a läget)
Leica 28/2.8 (en ny och en äldre)
Nikon 28/3.5 shift

Nu undrar jag om det är någon här på Fotosidan som har en 28:a att låna ut? Det ska vara med Canon fattning (men tex Nikon går bra, då vi har adapter), och det underlättar om du befinner dig i Stockholmsområdet. Allt från dyra Zeiss till Canons 28/2.8 eftersökes.

Varför inte ta med och testa Zeiss 2,8/28 ?

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3984

Om 24-70/2,8 och 17-40/4 är med i testet så borde väl rimligtvis 24-105/4 också få vara med?

Det börjar bli många 28:eek:r nu =)

En intressant kombatant skulle kunna vara

Sigma 28/1.8 EX

också.

Är inne på Sigmas 20/1.8 till EOS 5D, men 28 är nästan samma objektiv och har mycket fin närgräns, otoliga motljusegenskaper osv.

Detta kan bli jävligt spännande. Hoppas absolut att 17-40/4L får vara med, då jag själv är osäker på hur den egentligen presterar...trots att jag äger en.

Hade en Tamron 28-75 tidigare, och där upplever jag ju iaf att 17-40 krossar Tamronen på alla punkter.

Nerevarine skrev:
Hade en Tamron 28-75 tidigare, och där upplever jag ju iaf att 17-40 krossar Tamronen på alla punkter.
Måste har varit fel på din Tamron-optik i så fall - i direkt jämförelse med manuell fokusering och nedbländning till optimal bländare höll inte 17-40 mot utmärkta Tamron 28-75. 17-40 är nu sålt medan 28-75 fortfarande används med stor behållning.

niklasl skrev:
Måste har varit fel på din Tamron-optik i så fall - i direkt jämförelse med manuell fokusering och nedbländning till optimal bländare höll inte 17-40 mot utmärkta Tamron 28-75. 17-40 är nu sålt medan 28-75 fortfarande används med stor behållning.

Måste varit fel på din 17-40 i så fall. ;)

Tamronen var bra, men jag upplever 17-40 som klart exaktare, skarpare...absolut MYCKET snyggare bokeh, samt bättre färgåtergivning och kontrast. För att inte nämna tystare snabbare AF och kassaskåpskänslan som Tamron absolut inte hade.

magnus.h skrev:
Hur blev det med testet? Är det genomfört?

Nej, inte än. Vi väntar på en Zeiss som vi ska få låna av en vänlig skäl.

Tyvärr har vi inte fått tag i någon Canon 28/2.8, så har vi inte den i början av nästa vecka, får vi genomföra testet utan den.

StaffanW skrev:
Nej, inte än. Vi väntar på en Zeiss som vi ska få låna av en vänlig skäl.

Tyvärr har vi inte fått tag i någon Canon 28/2.8, så har vi inte den i början av nästa vecka, får vi genomföra testet utan den.

Har mailat dig via din profil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar