Annons

28-300mm i ett objektiv...eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias.j

Medlem
Är nybörjare på fotoområdet så jag behöver hjälp. Har nu köpt min första digitala systemkamera, Minoltas Dynax 5D. Nu funderar jag på att köpa ett objektiv som har ett större zoomomfång (är trött på att behöva byta objektiv hela tiden). Jag har tittat på sigmas och tokinas 28-300mm. Har ni något konkret tips om vilket objektiv jag ska välja, eller ska jag behålla paketobjektiven jag har (18-70mm och 75-300mm) och vänja mig vid att jag måste byta?

Hur mycket använder du brännvidder mellan 18mm och 28mm?

Personligen tycker jag att 28mm blir för långt på en liten sensor, och jag skulle ändå vara tvungen att ha flera objektiv att byta emellan. (Det ger ju dessutom möjlighet till bättre bildkvalitet och ljusstyrka.)

Jag är inte på något sätt en rabiat motståndare till superzoomar (se t ex min recension av Canon EF 28-200 DC) - de har helt klart sitt berättigande. Men de har också sina brister - i fråga om bildkvaliteten. Hade du varit ute efter ditt första objektiv, så hade jag svarat annorlunda. Men att sälja dina två objektiv för att köpa en superzoom tycker jag känns fel, nästan lite bakvänt. Så det blir till att vänja sig vid objektivbyten - om jag får råda!

(Om du senare vill ha en superzoom som komplement på resor eller dylikt, så tycker jag att det är en annan femma.)

Hmm, nu gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Man brukar prata om skenbar brännviddsförlängning. ("Skenbar" eftersom objektivets brännvidd inte egentligen påverkas av vilken storlek sensorn har.) Objektiven förmedlar en bild till filmen/sensorn. Man brukar säga att de tecknar ut en bildcirkel. Denna bildcirkel är olika stor beroende på vilken objektivfattning det handlar om. Mellanformatsobjektiv tecknar större bildcirklar än småbildsobjektiv, som i sin tur tecknar större bildcirklar än digitalanpassade objektiv (som Nikons DX och Canons EF-S). Det finns även mindre skillnader mellan olika tillverkare - Nikons bildcirkel för småbildsobjektiv är något mindre än Canons osv.

Filmen/sensorn är placerad i bildcirkeln, och utgör alltså ett utsnitt av bildcirkeln. Om du har en mindre sensor, så får du alltså ett mindre utsnitt av bildcirkeln än med småbildsfilm eller en stor sensor.

Tänk dig att du tar ett porträtt med ett objektiv på 85mm på ett visst avstånd. Med småbildsfilm eller stor sensor får du kanske in axlar, hals med mera. Med samma objektiv på samma avstånd från motivet får du med en mindre sensor kanske ett ansiktsporträtt där axlar, hals med mera hamnar utanför bilden. Du får en bild som UNGEFÄR ser ut som du tagit en bild med 135mm på film eller stor sensor på det valda avståndet. Man menar då att brännvidden SKENBART förlängts från 85mm till ca 135mm.

Hoppas att det gick att förstå! (Har jag uttryckt mig otydligt eller felaktigt, så hoppar nog någon in och förtydligar/rättar!)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar