Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24x36 sensor och APS-C-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

freddan_6

Aktiv medlem
Jag läste en artikel på flickr om att man kunde använda sitt Sigma 10-20 DG på en 24x36 kamera och få full bildteckning vid vissa brännvidder. Så jag kollade upp hur mina APS-C objektiv lyste upp sökaren i min gamla minolta 600si classic. Detta inkluderar bara hur jag uppfattade skärpan och vinjettering i sökaren, jag tog ingen bild för att avgöra hur skarpt det är ut i hörnen.

Sigma 10-20 4-5.6 DG - från 14-20 mm fullt användbar
Tamron 55-200 4-5.6 hela intervallet fullt användbar
Sony AF DT 35 1.8 fullt användbar
Sony AF DT 18-135 3.5-5.6 kraftig vinjettering i hela intervallet. Det avtog i och försig mot teleläget men försvann aldrig.
Sony AF DT 18-55 SAM - utlånad till dottern och ej kollad.
Tamron 17-50 2.8 - vingettering i hela området men lyser ut mer än APS-C området

Så min fråga är går det att använda framför allt Sony AF DT 35 1.8 på en ny A99?

Jag är sugen på att uppgradera till 24x36 i år. Men jag väntar och ser vad Sony tänker visa i år och hoppas att det sänker priset på A99. Jag har läst om A7 och sett att det går att välja APS-C eller FF för alla objektiv på den kameran.
 
Jag läste för ett par år sedan i tidnigen Digitalfoto för Alla att det går inte att använda objektiv till APS-C format på FF kameror pga. vinjetering.De benäningar på objektiv från Sony där objektiven är märkta med DT (Digital Technology) kan du inte använda på FF kameror. Jag vet inte hur stor vinjetering det är. Jag kör också med Sony/Minolta AF system. Jag köper endast objetkiv sedan 3 år tillbaks som går att använda på FF kameror. Köper du Sigmas objektiv så ser du till att det finns beteckningen APO. Det betyder att det går att använda på FF kameror också.

Mitt råd.Satsa på gamla Maxxum gluggar. Väldigt bra kavlitén, säker autofokus, bra optik och skärpa samt väldigt prisvärda och alla är byggda för 24-36mm film kameror. på den tiden fanns inte digital teknik.Skit i de Sony´s DT objektiv. Slöseri med pengar.Inget att ha.

MVH Dzenis Krnjic
 
Jag läste för ett par år sedan i tidnigen Digitalfoto för Alla att det går inte att använda objektiv till APS-C format på FF kameror pga. vinjetering.De benäningar på objektiv från Sony där objektiven är märkta med DT (Digital Technology) kan du inte använda på FF kameror. Jag vet inte hur stor vinjetering det är. Jag kör också med Sony/Minolta AF system. Jag köper endast objetkiv sedan 3 år tillbaks som går att använda på FF kameror. Köper du Sigmas objektiv så ser du till att det finns beteckningen APO. Det betyder att det går att använda på FF kameror också.

Mitt råd.Satsa på gamla Maxxum gluggar. Väldigt bra kavlitén, säker autofokus, bra optik och skärpa samt väldigt prisvärda och alla är byggda för 24-36mm film kameror. på den tiden fanns inte digital teknik.Skit i de Sony´s DT objektiv. Slöseri med pengar.Inget att ha.

MVH Dzenis Krnjic

Du kan inte generellt säga att alla DT inte fungerar. Vissa gör det och vissa inte och några halvbra andra bättre.
Man får göra som TS, prova sig fram.

APO står för Apochromatic (om dom inte ändrat sig nyligen) och har inget med formatet att göra, det handlas om ljusbrytning av olika färger.

Vissa äldre Minolta och Konica-Minolta objektiv är fantastiskt bra, och många är hemskt dåliga. Samma regel gäller för dessa som de avsedda för crop-sensorer, prova och se om det duger åt dig.
Och det fanns digital teknik redan på den tiden. Vi är ju inte längre tillbaka än 80-talet.
Digital teknik fanns några tiotal år före det t o m.
Som kuriosa så hade jag mitt första samröre med en dator 1970.
 
På Sigma som på alla andra märken betyder APO Apokromatisk = alla färgerna har samma brännvidd. Detta är ett sätt att göra lättare och mindre objektiv men ändå bättre optisk prestanda. Jag tror du blandar ihop med DG för fullsensor och DC för APS-C sensor.
http://www.sigmaphoto.com/dc-lens-compatibility-chart
Och frågan igen : min AF DT 35 1.8 har ingen i sökaren synlig vingettering. Går den att använda i fullsensorläge på en A99?
Skälet till frågan är att Sony/Minolta 35/1.4 är apdyr och Minolta 35/2.0 är väldigt sällsynt.
Jag har ett 10-tal minoltaobjektiv men ingen fast 35:a.
 
Jag har ingen A99 men väl en A900 och en a7R. På båda dessa går det utmärkt att använda objektiv avsedda för APS-C men med mer eller mindre vinjettering och ofullständig täckning av hela sensorn. På a7R går det att välja att köra APS-C objektiv i croppat läge, dvs det är bara den del av sensorytan som motsvarar APS-C som sparas, eller att spara hela bildytan.

Jag har svårt att tro att detta inte skulle gå att göra även på A99. Däremot så tror jag att de delar som ligger i bildens ytterkanter kommer att ha en klart försämrad kvalité. Även om just Sony DT 35/1.8 skulle teckna ut hela småbildsformatet så är det inte säkert att kanterna är användbara i alla lägen. Kantskärpan är gissningsvis urdålig utanför det format som objektivet är byggt för men i vissa fall har detta kanske ingen betydelse.
 
APO står för Apochromatic (om dom inte ändrat sig nyligen) och har inget med formatet att göra, det handlas om ljusbrytning av olika färger.

Det Sigma kallar APO är samma sak som Nikon kallar ED, dvs lågdispersionsglas, inte äkta apokromatism.

DC betyder att objektivet är gjort för APS-C medan DG betyder att det är gjort för fullformat.
 
Jag läste en artikel på flickr om att man kunde använda sitt Sigma 10-20 DG på en 24x36 kamera och få full bildteckning vid vissa brännvidder. Så jag kollade upp hur mina APS-C objektiv lyste upp sökaren i min gamla minolta 600si classic. Detta inkluderar bara hur jag uppfattade skärpan och vinjettering i sökaren, jag tog ingen bild för att avgöra hur skarpt det är ut i hörnen.

Sigma 10-20 4-5.6 DG - från 14-20 mm fullt användbar
Tamron 55-200 4-5.6 hela intervallet fullt användbar
Sony AF DT 35 1.8 fullt användbar
Sony AF DT 18-135 3.5-5.6 kraftig vinjettering i hela intervallet. Det avtog i och försig mot teleläget men försvann aldrig.
Sony AF DT 18-55 SAM - utlånad till dottern och ej kollad.
Tamron 17-50 2.8 - vingettering i hela området men lyser ut mer än APS-C området

Så min fråga är går det att använda framför allt Sony AF DT 35 1.8 på en ny A99?

Jag är sugen på att uppgradera till 24x36 i år. Men jag väntar och ser vad Sony tänker visa i år och hoppas att det sänker priset på A99. Jag har läst om A7 och sett att det går att välja APS-C eller FF för alla objektiv på den kameran.

Det är precis det som det handlar om, vignettering men även skärpa och distorsion i hörnen som tillverkarna låtit bli att korrigera bort då det ändå hamnar utanför APS-C sensorn.

Det finns inget rätt eller fel, fotar du modeller kan det tom bli trevligt, fotar du arkitektur eller landskap...inte så.
 
Rent generellt när det gäller APS-C objektiv på småbildsformat så brukar det vara så att telezoomar vars kortaste brännvidd är större än 50mm (sensorns diagonalmått) brukar klara av att projicera på hela sensorytan utom möjligen på allra kortaste brännvidden. Telezoomar med längre brännvidd finns nästan aldrig för enbart APS-C format. Sedan verkar det också vara vanligt att vidvinkelzoomar klarar av att projicera hela sensorytan från ungefär halva brännviddsintervallet och uppåt.
 
Du kan inte generellt säga att alla DT inte fungerar. Vissa gör det och vissa inte och några halvbra andra bättre.
Man får göra som TS, prova sig fram.

APO står för Apochromatic (om dom inte ändrat sig nyligen) och har inget med formatet att göra, det handlas om ljusbrytning av olika färger.

Vissa äldre Minolta och Konica-Minolta objektiv är fantastiskt bra, och många är hemskt dåliga. Samma regel gäller för dessa som de avsedda för crop-sensorer, prova och se om det duger åt dig.
Och det fanns digital teknik redan på den tiden. Vi är ju inte längre tillbaka än 80-talet.
Digital teknik fanns några tiotal år före det t o m.
Som kuriosa så hade jag mitt första samröre med en dator 1970.

Ja fan.Jag hade fel.jag läste någonstan för ett par år sedan att det innebar att objektivet kan användas på FF. Jag hade nog missförstått det. DG hos Sigma står att det är för både FF och APS-C format. Jag har endast en objektiv som är DT. Sony AF 16-105mm DT, men den gluugen är nåt särskilt. I fråga om vindvinkel måste jag använda DT objektiv. Annars har jag bland mina 6 objektiv, endast en DT.De alla nadra vill inte jag ens kolla på, för att jag att jag kommer så smånningom att byta till FF. Därför bygger jag en objektiv system för FF.

På frågan om Digital teknik, så menade jag DSLR. 1985 fanns inte APS-C format digital kameror ute på marknaden. Datorer fanns självklart.

MVH Dzenis Krnjic
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.