Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-70L f/2,8 eller 24-104L f/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl73

Medlem
Hej hej,

Står i valet och kvalet mellan dessa 2 Canongluggar. Har en 5DmkII samt några fasta objektiv, 50mm f1.4, 85mm f1.8, 135mmL f2 samt ett Tokina macro 90mm f2.8.

Kör mest porträtt i studio samt utomhus men har fått några förlovningsgig i vår och eventuellt något bröllop på sensommaren. Inser att jag måste skaffa mig en zoom. Så då till kärnan... antingen ett 24-70 f2.8 som är skarpare, snabbare men också tyngre och mindre omfång... eller 24-105 f4 som är lättare, bättre omfång och har IS men vad jag förstår lite sämre skärpa och vinjeterar en del.

Jag behöver inte f2.8 för porträtt/bokeh - har redan utmärkta porträttguggar. I en kyrka - vad funkar bättre f2.8 eller f4 med IS

Cheers!
Calle
 
Om kyrkofoto är prioriterat skulle jag gå på EF 24-70/2.8.

Jag har själv funderat på detta val då jag precis köpt en 5DmkII, men jag kommer att välja EF 24-105/4 mest för att den inte är lika stor o tung som 24-70.
Jag kompletterar med fasta ljusstarka objektiv istället.
/L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.