Annons

24-70/2.8L eller 50/1.2L

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Du glömde momsen va? Eller är det så sjukt mycket billigare?

Priserna som listades var säkert utan moms. Men om man har möjlighet att handla via webben från ett företag i annan delstat, och leverera till adress i USA, så slipper man den.

Annars tillkommer lokal state tex ,ofta kring 6-7%.
Fortfarande rätt rimliga priser, minst sagt. Ska man köpa dyra objektiv tjänar man snabbt in en flygresa..

macrobild skrev:
Intresant vore med en blindtest, dvs du och andra skall tala om vilka bilder som är tagna med Canon 50/1.2 och 1,4 eller Canon 85/1,2 eller 85/1,8.

Mikael

Frågan är vilken bländare som man ska använda. Om skärpan är lika på 5.6 eller 8 är ju inte så konstigt där är det ju mkt optik som klarar sig bra. Full öppning för respektive tycker jag vore intressant, tror att det är bla det som man betalar för att det ska vara skarpt och användbart där.

Bokeh, färger å kontrast återgivning vore ju också intressant å se.

Allemyr skrev:
Frågan är vilken bländare som man ska använda. Om skärpan är lika på 5.6 eller 8 är ju inte så konstigt där är det ju mkt optik som klarar sig bra. Full öppning för respektive tycker jag vore intressant, tror att det är bla det som man betalar för att det ska vara skarpt och användbart där.

Jag har nyligen ägt en 85 1,2 L Mark II. Jag bytte bort den mot en 400 5,6 L plus 5000 kr som utnyttjades till en begagnad 85 1,8. Den ljussvagare 85:an är mycket bra. Huruvida den är sämre än 85 1,2 L har jag svårt att avgöra. Vad som dock är lätt att avgöra är skillnaden i snabbhet. Man missar inga bilder pga slö af med 85 1,8. Den är dessutom liten, behändig och relativt välbyggd för att inte vara en L-glugg. Jag upplever 85 1,8 som knivskarp på bländare 1,8. Skall dock erkänna att min 85 1,2 var mycket bra redan på bländare 1,2. Mina egna visuella intryck är att 85 1,2 var lika skarp från bländare 1,6 som 85 1,8 är på full glugg. Jag värdesätter dock snabbheten i af med 85 1,8 som är en av Canons snabbaste objektiv. Förutom skärpan rtror jag att 85 1,2 hade lite bättre kontrast än 85 1,8. något jag fått för mig efter att granskat bilderna. tveksamt men jag tror att så är fallet. Totalt sett inget som motiverar prisskillnaden för egen del.

Jag har också haft bägge varianterna av Nikons motsvarigheter och förhållandena är rätt lika. Skillnaden är dock att af endast är något snabbare med den ljussvagare varianten. Inte av lika betydande skillnad som i fallet med Canons objektiv.

Allemyr skrev:

det är precis det en blindtest skulle avslöja
Mikael

Hur står sig den gamla 50/1,0 L i sammanhanget? Även om den kanske är sämre så är den ju ännu ljusstarkare, vilket ju är den största anledningen att välja 50/1,2 över 50/1,4 antar jag. Testresultaten som länkats övertygar inte direkt, men bokeh och sådant kan förstås vara bättre.

Förresten är det där med skärpeförskjutning vid nedbländning knappast något ovanligt. Det är bara det att det oftast inte märks om det inte rör sig om väldigt ljusstarka objektiv. Jag ser detta fenomen tydligt hos tre av mina manuella nikkor; 35/1,4, 55/1,2 och 105/1,8. Femtiofemman är värst, inte helt oväntat. Det rör sig om ungefär en centimeters förskjutning mellan f/1,2 och f/5,6 vid närgränsen.

http://www.vanwalree.com/optics/spherical.html

Med tanke på att objektiv väkorrigerade för SA verkar ha bättre bokeh så kan man ju undra lite hur det ser ut för 50/1,2. Någon som har bildexempel?

Här är en ball bild med 50/1,0 på full glugg förresten: http://photo.net/bboard-uploads/004We6-11382184.jpg

Och en bokeh-jämförelse mellan 50/1,8; 50/1,4 och 50/1,0: http://www.dphotojournal.com/wp-content/50test_bokehcomparison.jpg

Lite bilder med 1,2'an:

Ett
Två
Tre

50/1,8II:

Ett

Dessa bilder säger väl inget annat än att 50mm är min favoritbrännvidd. Ett blindtest skulle inte förvandla det ena objektivet till det andra. Bara att komma på tanken med ett blindtest tyder på att folk kanske har lite olika uppfattningar om vad fotografi är.

paco skrev:
Lite bilder med 1,2'an:

Ett
Två
Tre

50/1,8II:

Ett

Dessa bilder säger väl inget annat än att 50mm är min favoritbrännvidd. Ett blindtest skulle inte förvandla det ena objektivet till det andra. Bara att komma på tanken med ett blindtest tyder på att folk kanske har lite olika uppfattningar om vad fotografi är.

För min del så skulle det vara intressant då jag ger mig fan på att flertalet av er som springer omkring och talar om vacker bokeh osv inte skulle se någon skilnad alls.Hur många har kört två eller flera objektiv brevid varandra under samma förutsättningar och verkligen kontrollerat exv "bokeh"bakgrundsoskärpa, överstrålning, upplösning , kontrast?

Hade jag däremot sagt att denna bild är tagen med ett dyrt objektiv med röd ring på bl 1.2 så skulle flertal tala om varför just den den är bäst.

Jag har sedan 1978 provat allt från Leica till Nikon Canon.
Myket av vad man ser är rena placeboeffekten,ställda förväntningar, vad man har hört av andra dvs man vet att en bild är tagen med just ett objektiv och man skapar sig sedan förväntningar- ser saker.

Därför vore en blindtest på 50/1.2 och 50/1,4 samt 85/1,2 och 85/1,8 vara ett bra expriment.Ta reda på om exv "bokehn" är snyggare, hur ser samtidigt upplösning/kontrast ut osv.

Mikael

Här en liten test för att se vilken skillnad det är mellan f1.2, 1.4 och 1.8.

Tyvärr hade jag inte tillgång till Canon 50/1.2L utan fick hålla tillgodo med Nikons gamla manuella 50/1.2.

Hela testet i en bild finns här:
http://www.yrkesfoto.com/50mm.jpg

Bilagor

• 50_2mm.jpg
    50_2mm.jpg
    58 KB · Visningar: 356
Inga stora skilnader förutom 1,8 som sticker ut just pga färre lameller , det skulle vara ytterst intressant att därför testa exv Canon 50/1,2 och Canon 50/,4 samt 85/1,2 och 85/1,8, med en blindtest, dvs 4 stora bra kopior och låta folk sedan bedömma dom utifrån kriterier som "bokeh" kontrast/mjukhet/upplösning/flare osv.

Mikael

En sanning är att ett såpass ljusstark objektiv inte går att korrigera för aberrationer på samma sätt som ett ljussvagare, åtminstone inte om formatet på objektivet skall tillåta att det sätts på kameran. Detta är alltså en optisk sanning, så ett tips är att välja ett objektiv som inte är ljusstarkare än vad jag har användning för. Sedan kan man iofs gilla olika optikers tumavtryck på stora bländaröppningar, men jag tycker att det en gång för alla vore bra om någon dödade myten att ett dyrare ljusstarkare objektiv skulle vara optiskt bättre än ett billigare ljussvagare. Som regel är det tvärt om, det är inget konstigt med det, alla som håller på med optik känner till detta. Speciellt tydlig blir skillnaden nära objektivets närgräns. Sedan tror jag inte att det finns något mer överskattat i fotobranschen i dag än röda ringar på objektiv. Vissa är bra och andra är mindre bra.

Får vi väl köra ett blindtest då.

Samma bländare, ena är Canon 50/1.8 och det andra 50/1.4...

Bilagor

• exempel1.jpg
    exempel1.jpg
    41.7 KB · Visningar: 336
StaffanW skrev:
Får vi väl köra ett blindtest då.

Samma bländare, ena är Canon 50/1.8 och det andra 50/1.4...
Jag utgår ifrån att vänstar bilden är tagen med Canon 50 1,8 och att de kantigare reflexringarna beror på mindre antal bländarlameller. Typ sex kontra åtta. Har jag rätt? Er nu att det verkar som om 50 1,8 endast har fem lameller.

paul innergård skrev:
Jag utgår ifrån att vänstar bilden är tagen med Canon 50 1,8 och att de kantigare reflexringarna beror på mindre antal bländarlameller. Typ sex kontra åtta. Har jag rätt? Er nu att det verkar som om 50 1,8 endast har fem lameller.

Stämmer alldeles utmärkt.

Antal lameller har i vissa ljussituationer ganska stor betydelse för snygg bokeh om man bländar ner objektivet.
1.2:an har väl ännu fler om jag inte missminner mig.

macrobild skrev:
Inga stora skilnader förutom 1,8 som sticker ut just pga färre lameller , det skulle vara ytterst intressant att därför testa exv Canon 50/1,2 och Canon 50/,4 samt 85/1,2 och 85/1,8, med en blindtest, dvs 4 stora bra kopior och låta folk sedan bedömma dom utifrån kriterier som "bokeh" kontrast/mjukhet/upplösning/flare osv.

Mikael

Ok, och om man inte ser skillnad, vad är då det rätta svaret?

Jag menar även om du inte skulle känna till att jag har FD50/1,4 och FD85/1,8 och kanske inte är så sugen på att ha i stort sett samma optik även på EOS-kamerorna. När 1,2:an dök upp kändes den som rätt uppgradering efter plastfemtian. Allt det andra underbara med den optiken följde med på köpet när jag väl hade gjort valet.

paco skrev:
Ok, och om man inte ser skillnad, vad är då det rätta svaret?

Jag menar även om du inte skulle känna till att jag har FD50/1,4 och FD85/1,8 och kanske inte är så sugen på att ha i stort sett samma optik även på EOS-kamerorna. När 1,2:an dök upp kändes den som rätt uppgradering efter plastfemtian. Allt det andra underbara med den optiken följde med på köpet när jag väl hade gjort valet.

Inget annat svar än att det kan finnas billigare alternativ som är väl så bra.
Mikael

StaffanW skrev:
Tyvärr hade jag inte tillgång till Canon 50/1.2L utan fick hålla tillgodo med Nikons gamla manuella 50/1.2.
Men jösses, du kan ju inte ha det som ett substitut för EF 50/1,2. För övrigt tycker jag att testet är undermåligt eftersom du valt att inte visa det övre utsnittet med hård kontrast vid full bländaröppning. Det är ju där bokehn syns. Nedbländat ger nästan alla objektiv rätt bra bokeh, om vi bortser från eventuell orund bländaröppning. Ännu intressantare vore att se hur objektiven presterar vid f/2 med "svår" bakgrund.

Stort tack för alla inlägg så långt (även fast diskussionen kanske börjar bli lite off topic).

Fortsätt gärna att ösa på med jämförelser mellan i rubriken nämnda objektiv.

Hej Ivan!

Jag har både 24-70L och 50/1.4, och som du läst ovan är det inte stora skillnader mellan 50/1.2L och 50/1.4 (förutom priset).

Av dessa ovan nämnda objektiv använder ja 24-70L till ca 99% av alla bilder.

24-70L är så mångsidigt.
-Dels kort skärpedjup pga 70/2.8, som motsvarar en 50mm på f2.0 i skärpedjup (vi snackar riktigt kort på FF).
-Och den mycket fina närgränsen för foto av blommor och andra objekt.
-Den oerhört goa byggkvaliteten. Snackar massiv proffsklass!
-Kvaliteten över hela zoomområdet kan mätas med Canons fasta gluggar på samma bländare.

Köper du 24-70L har du råd till en 50/1.4 också som kan användas vid enstaka tillfällen då mer ljus krävs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar