Jag tycker du ska satsa på zoomen av det två, om du senare ska gå över till fullstor sensor. Men klart om du är ben säker på att du tycker om 31 mm på din 20D så vet du ju vad du vill ha.
Det man vinner på L inom fasta objektiv (undantag 50 1.2?) är att det är mkt skarpare på största bländare å väl användbara där, till skillnad mot "B klass" objektiv så som 24 2.8, 50 1.4, 85 1.8 . Använder sällan 1.4 på mitt 50, möjligtvis när bildkvalité inte är prio ett, men då i samband med ISO 1600.
Det fasta objektiv som jag tycker du ska spana in är 85 1.2 en rejäl klump o riktigt krispigt. Vissa har klagat på autofokusen pga mkt glas, men säker är den hur som helst. Inte dumt med ett "135" 1.2 som det upplevs som på en 20D, kanon till konsertfoto, kostar visserligen 2500 kr mer på B&H än 50 1.2 men sikket objektiv. Bra till porträtt på en 5D/1Ds MKII blir det också, står långt upp på egna önskelistan.
Digital Picture är en ganska trevlig sida, men testmetoderna har ju rätt många felkällor o ger inte alltid ett rättvist resultat.
Men min röst faller på 24-70 men det är lite svårt, för att exprimentera med kort skärpedjup å ta kort i mörker utan blixt har också en sjusning.