Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

22 Megapixels Mamiya ZD

Produkter
(logga in för att koppla)
En polare har fått plåta ett jobb med Mamiya ZD denna vecka, och han tyckte att det var den riktigt riktigt skön!! Bildkvalitén i hans mening var bättre än vad han hade våga hoppas på, och den ska vara grymt snabb, halv seg autofokus var det enda han hade att klaga på...

intressant.

Det är dock lite tråkigt att det ska ca 1 år från att modeller presenteras tills de finns i affären.

Kan tänka mig att det är många mellanformats-fotografer (bla modefotograferna i stockholm) som är nyfikna på denna modell - motsvarande Hasselblad kostar ju några kronor mer... (typ 100.000 kr mer ?)

Frågan är om den ska jämföras med Hasselblad H1 (H2, H2D) eller Canon Eos 1Ds mark II ?

De modefotografer jag känner verkar nöjda med sin Canon :)

Enligt importören Tura Scandinavia AB så kommer kameran att kosta 100 papp med moms i butik om jag förstod det rätt. Den ä tänkt att vara ett prisvärt alternativ till H1 bl.a + att slå sig in på marknaden bland de dyrare småbildsdigitalarna.
Han förevisade Mamiyas sortiment i veckan, hade dock ej någon ZD med sig men snackade en del om den.
Däremot fick man klämma lite på nya 645afD med phase 1 bakstycke och det verkade minsann vara en riktig hit vad avser huset i alla fall.
Jäkligt schysst grepp o bra af tycker jag.
Är ZD som den vad avser ergonomi så får nog de andra stora drakarna bli lite oroliga..

ZoMbiE skrev:

Är ZD som den vad avser ergonomi så får nog de andra stora drakarna bli lite oroliga..

Klämde lite på ZD för en tid sedan :) är bara bildkvaliteten OK så blir den en hit för oss som redan har ett gäng AFD gluggar. Däremot så är Mamiyas AF mycket riktigt inte världens bästa :-(

/Janne

Till vilken typ av bilder räcker det inte med en småbildsdigital av högsta klass (tex Canon EOS 1 Ds Mark II)? Kan tänka mig produktbilder och kanske arkitektur men till porträtt och mode känns det som att använda elefentbössa till harjakten.

matnyttige skrev:
Till vilken typ av bilder räcker det inte med en småbildsdigital av högsta klass (tex Canon EOS 1 Ds Mark II)?

Problemet är på optiksidan. Canon vidvinklar är inte tillräckligt raktecknande (för hög distorsion) och de ger inte tillräcklig skärpa för att göra sensorn rättvisa.

Det kan också vara så att de större sensorerna hos mellanformatarna ger större dynamiskt omfång. Det kan tex vara toppen om man plåtar interiörer och vill få med både vad som finns i skuggorna och i de solbelysta delarna.

matnyttige skrev:
Till vilken typ av bilder räcker det inte med en småbildsdigital av högsta klass (tex Canon EOS 1 Ds Mark II)?

När det gäller arkitektur så är dels Canons och Nikons tilt-shiftobjektiv av för dålig kvalitet och dels är referensen storformat och film, som vanligtvis används. Det finns ännu ingen digital lösning som matchar det omfång och den upplösning som ett 4x5 eller 8x10 tums negativ ger.

Calle S skrev:
Å andra sidan, runt 70.000 spänn för en kamera med max 400 iso...tänk om det inte skulle gå att köra filmer över 400 iso i Hasselbladmagasin. Vilket liv det skulle bli.
Hmmm... jag har för mig att jag körde en 800-film 1997 i bladaren. Eller så var det 1987. :) Visst är det roligt om man kan köra på höga ISO-tal.

pareli skrev:
Det finns ännu ingen digital lösning som matchar det omfång och den upplösning som ett 4x5 eller 8x10 tums negativ ger.

Jodu det finns både scanningbakstycken och multiskottbakstycken, jag har jobbat/jobbar med bägge varianterna. Men dessvärre så saknas det även här vv-gluggar som går bra ihop sensorerna.

/Janne

froderberg skrev:
få med både vad som finns i skuggorna och i de solbelysta delarna.

Visst är omfånget bättre med 16 bitars bakstycken, men plåtar man skuggiga solbelysta interiörer och vill ha teckning i såväl skuggor som högdagrar...dubbelexponeringar o masker i CS gäller även här för bästa resultat.

Janne H skrev:
Jodu det finns både scanningbakstycken och multiskottbakstycken, jag har jobbat/jobbar med bägge varianterna. Men dessvärre så saknas det även här vv-gluggar som går bra ihop sensorerna.

/Janne

Just det. Det finns inget som funkar fullt ut. Arkitekturfotografi kräver toppklass på vidvinkelbilderna.

Tycker du att omfång etc med de bakstycken som du har kört matchar 4x5 tum negativ? Min erfarenhet är att upplösningsmässigt är digitalt ikapp (dock inte till ett rimligt pris), men inte dynamiskt och i bildens materialkänsla. Digitala bilder kan ha en tendens att se platta och för perfekta ut...

pareli skrev:
Just det. Det finns inget som funkar fullt ut. Arkitekturfotografi kräver toppklass på vidvinkelbilderna.

Tycker du att omfång etc med de bakstycken som du har kört matchar 4x5 tum negativ? Min erfarenhet är att upplösningsmässigt är digitalt ikapp (dock inte till ett rimligt pris), men inte dynamiskt och i bildens materialkänsla. Digitala bilder kan ha en tendens att se platta och för perfekta ut...

Om man bara exponerar högdagern NOGA så att man vet att det finns tillräckligt med information där för trycket i fråga så är det inga problem, valörer o separation i skuggorna finns det rejält av.
Själv körde jag mycket lite (inget) färgneg i format 4x5- 8x10 för att jag tycker det blir för platt o kontrastlöst jfr dia. Jag offrar hellre lite av omfånget för att få lite färg o ¨drag¨ i bilderna.

Om digitala bilder platta ut så beror det på fotografen inte kameran!!
Det finns flera trådar här om det går att få en ¨bra¨ bild direkt ur kameran...min erfarenhet säjer mig att så är absolut inte fallet!
Skärpning, kurvor mm är sådant som måste ställas individuellt för varje bild för att få ett absolut optimalt resultat.
Att som yrkesman leverera bilder direkt från kamera, det är i min mening inte seriöst.

ambre skrev:
Åååh den va söt :D

ska inte alla nu klaga på att den är liten och har ett väldigt litet grepp. och väldigt tjockt grepp. m.m

hahah

såg ju värre ut i kvaliten än 350d. leksaks plast....???!!

eller det kanske är (ryskt-atom-stål-som-döljer-sig-där)

Vi var ett stort gäng på Photokina som blev inbjudna att klämma, känna och se på kameran , vad har hänt sedan dess?

Svårigheterna ligger inte i att bygga en kamera,ccd är beställningsvara från Kodak eller Dalsa. Svårigheterna ligger i en fungernade mjukvara och elektronik.

Har någon sett några bilder ännu som visar hur kameran fungerar ?

Sökaren minns jag som relativt mörk, en annan tanke som slog mig var svårigheter med damm och städning av sensorn som ligger djupt ner i kamerakroppen. En jättespegel som slammrar runt och som orsakar luftvirvlar.
Men först av allt vill jag se några testbilder, gärna jmf med PhaseOne eller Imacon. Först då vet vi vad kameran duger till.

Hur går det med gamla vidvinkelobjektiv, fungerar de fullt ut eller har Mamyia likartade problem som Canon?
Vad jag har hört så räknas ny optik fram

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar