Annons

22 Megapixels Mamiya ZD

Produkter
(logga in för att koppla)
Konstigt nog så kommer det att kosta lika mycket som nya kamerahuset,, så runt 75000:- + moms ..

mycket underligt. jag vill ha ett hus som klarar både film och pixlar så det lutar åt ett 645 afd II + zd back. men om backstycket är lika dyrt som kameran så är det ju ingen ide.

går det att byta backstycken på zd?

matnyttige skrev:
Till vilken typ av bilder räcker det inte med en småbildsdigital av högsta klass (tex Canon EOS 1 Ds Mark II)? Kan tänka mig produktbilder och kanske arkitektur men till porträtt och mode känns det som att använda elefentbössa till harjakten.

Ehhh!?!
Varför plåtar typ alla mode plåtisar (förutom Ellen Von Unwerth, Jurgen Teller + några till) på mellanformat?? De flesta kollegor jag pratat med tycker att små digitalerna suger i många lägen, och att kvaliteten inte räcker mycket längre än till CD omslag.. Om man vill ha 6x7 känslan digitalt idag så är bladaren den enda digitala som funkar och som finns på marknaden, hoppas dock att ZD kan bli en värdig konkurrent..

Ikke!

Frehar skrev:
Ehhh!?!
Varför plåtar typ alla mode plåtisar (förutom Ellen Von Unwerth, Jurgen Teller + några till) på mellanformat?? De flesta kollegor jag pratat med tycker att små digitalerna suger i många lägen, och att kvaliteten inte räcker mycket längre än till CD omslag.. Om man vill ha 6x7 känslan digitalt idag så är bladaren den enda digitala som funkar och som finns på marknaden, hoppas dock att ZD kan bli en värdig konkurrent..

Det handlar inte om att plåta digitalt, det handlar om att jobba digitalt!!

Det sitter inte enbart i verktyget det gör det aldrig. När det gäller digitala filer så går det år av träning innan du får ut max av filerna moderna högupplösande kameror!!
Skillnaden i tryck mellan 1Ds Mark II och 22 Mpix bakstycke... visst finns den men så stor är den absolut inte!

/Janne
Plåtat/jobbat digitalt sedan -96

Det stämmer att antalet pixlar inte är det avgörande, det blir även liksom bara grymt mycket snyggare med en mellanformatare både på film och digitalt, tex så är det en grymt stor skillnad i skärpesläppen hos Canon och en mellanformatare typ pentax 67, något man bara kan drömma om när man plåtar Mark II. Skärpan är inte heller alltid vad man skulle önska, plåtar man småbild analogt så är det nästan bara leica eller contax som har vad som krävs. Sedan så är tex inslag/flares något som dom små digitala inte riktigt fixar ännu, det krävs mycket retusch för att få det att se klokt ut.

Film är primitivt.

Frehar skrev:
Det stämmer att antalet pixlar inte är det avgörande, det blir även liksom bara grymt mycket snyggare med en mellanformatare både på film och digitalt, tex så är det en grymt stor skillnad i skärpesläppen hos Canon och en mellanformatare typ pentax 67, något man bara kan drömma om när man plåtar Mark II. Skärpan är inte heller alltid vad man skulle önska, plåtar man småbild analogt så är det nästan bara leica eller contax som har vad som krävs. Sedan så är tex inslag/flares något som dom små digitala inte riktigt fixar ännu, det krävs mycket retusch för att få det att se klokt ut.

Helt rätt, det finns för o nackdelar med alla verktyg! För min del och de jobb jag har är film dock enbart primitivt ;-) Men visst skulle vi väl alla ha en FF sensor till gamla härliga Pentax 6x7 eller ännu hellre Fuji 6x8 :)))
Efter tio års jobbande /plåtande digitalt ....ja film vägrar jag stoppa i någon kamera jag jobbar med.

Själv är jag inte så intresserad av film numera heller, men det är en skön känsla i en snyggt printad 24*30 från ett 6*7-neg.

Frehar skrev:
Ehhh!?!
Jag tror iofs att det är större skillnad mellan mellanformat och småbild med film än vad det är mellan tex Canon EOS 1Ds II och Mamiya ZD. Men vad jag menar är att du kanske inte har så stort behov av i en bild för tex läppstiftsreklam visa alla pormaskar i ansiktet. Någon sa att anledningen att många modefotografer använde en Pentax67 istället för Hasselblad var att Bladarens optik avslöjade för mycket skavanker i ansiktet hos modellerna.

Skärpesläppet är ju en sak som blir "sämre" med mindre sensor men objektiv som EF 35/1.4 L och EF 200/1.8 L klarar sig nog bra på den punkten jämfört med mellanformatens ljussvagare objektiv.

Det är lite tänkvärd läsning som Michael Reichmann ger i Canon EOS 1Ds MkII Vs. Phase One P25 . Det kan vara skillnad på mycket bra och extremt bra men när behöver man skillnaden?

matnyttige skrev:
Någon sa att anledningen att många modefotografer använde en Pentax67 istället för Hasselblad var att Bladarens optik avslöjade för mycket skavanker i ansiktet hos modellerna.
Mjaäää...snarare att den är smidigare på frihand och att 6*7-formatet har samma propotioner som en månadstidning.

24X35 onödigt mycket yta

fördelen med 6#7 anser jag att det är mycket enklare att hitta utsnitt än min 1ds ,,det är hopplöst ,,fast snappshots och reportage ,,funkar den väl till

får som mycket onödig yta om man kör modebilder och porträtt tycker jag

nå väl det är kanske en vanne sak

f

Calle S skrev:
Mjaäää...snarare att den är smidigare på frihand och att 6*7-formatet har samma propotioner som en månadstidning.
Har haft både Pentax 67 och Hasselblad och kan hålla med om att det Pentaxen är mer likt som att jobba med en småbildskamera men den är rejäl tung. Formatet är ju oftast bättre.

homeless clubkid skrev:
aj då :/
är det värt att lägga pengarna på 35 3.5 istället för 45 2.8?

Både 35 o 45 mm är bra gluggar och det skiljer en hel del på dessa 10 mm mellan gluggarna i bildvinkel.
Som 55 mm anväder jag en äldre manuell glugg i stället.
Det har ju länge lovats en 26/28 mm från Mamiya, hoppas den kommer snart, OCH att det är en bra glugg :)

/Janne

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar