Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

22 Megapixels Mamiya ZD

Produkter
(logga in för att koppla)
Passar perfekt

Passar perfekt till min 645AFD o mina Mamiya AF gluggar ;-)

Det tråkiga är bara att Dalsa CCD´n inte presterar så bra resultat över max 200 iso...men det finns ju stativ!

/Janne

En klumpigare, tyngre och dyrare kamera med dyrare och färre objektiv och sämre prestanda än Canons 1Ds mkII.
Varför skulle man välja denna framför 1Ds mkII, någon?

29% fler pixlar räcker väl inte?! Blir bara 14% högre upplösning i pixlar vertikalt resp. horisontellt. Dessutom lågt ISO pga mycket brus trots att ytan per pixel är större.

Är det inte så, som på film, att ju större negativ(fast nu sensor) desto mindre behöver man förstora bilden? Därigenom vinner man ju kvalité, jämför bara en Tri X på småbild respektive 6*4.5, t.ex.

müsli skrev:
Jo, men 14% vinst i kvalitet (teoretiskt)?
Men alla är ju så oroliga över Nikon D2x till exempel, som klämmer in nästan 13 miljoner pixlar på en så liten yta, och att det är bättre att sprida ut dem på en större yta, Canons 1Ds mkII nu då, med 16 MP på 24*36.
Mamiyan har som du säger 14% högre upplösning men på en dubbelt så stor yta som 1Ds mk II.

Och teorin är inte detsamma som praktiken. Om man jämför ett småbildsneg med ett 120 så är det kanske inte teoretiskt så stor skillnad, med den upplevs som större. Vi får väl se. Ingen har sett några bildexempel från Mamiyan än.

I Danmark är priset 57 000 exkl moms för hus + normal-linsen.

Dock väntar jag tills de kommer till Pantbanken :)

För min fotografering skulle jag inte kunna använda Canons alla 16 milj pixlar då de ligger i formatet 2:3, jag föredrar mer kvadratiska bilder så jag skulle få ut betydligt mer av en mellanformatssensor.

Sen blir det mindre brus och större dynamik med större pixelstorlek.

Det verkar också som om småbild börjar närma sig max upplösning med många objektiv men med mellanformatskamera kan sensorerna fortsätta att växa ett bra tag till.

(en som fortfarande kommer att köra 6x6 dia ett tag till...)

Formatet på denna sensor är 36x48mm, dvs 3:4.
Sensorn är 33% bredare än småbild.
Steget småbild till 645 gav ju drygt 50% bredare negativ.

Det märkliga är att trots den större pixelarean så är max ISO 400, vilket tyder på att varken dynamik eller brus är bättre, men jag hoppas jag har fel.
Men kanske det är så att den större ytan kan utnyttja optiken bättre.

Problemet för de som sitter med objektiv som passar denna kamera är cropfaktorn. Om de ändå måste ner i brännvidderna, varför inte gå ett snäpp till, dvs till småbild? Det vore ett lite annat läge om sensorn faktiskt var mellanformat, utan crop.

Storleken har betydelse.

müsli skrev:
En klumpigare, tyngre och dyrare kamera med dyrare och färre objektiv och sämre prestanda än Canons 1Ds mkII.
Varför skulle man välja denna framför 1Ds mkII, någon?

Mamiya ZD väger inte mer än 1Ds II. Bildkvaliteten blir redan bättre med samma antal pixlar utspridda på en större yta!! Skärpa upplösning kan vara detsamma men separation i hög-lågdager är betydligt bättre på en större CCD. Samma med färgdjup o valörer.

Jämför en liten ¨kompact¨med 8 milj pix med ex Canon 20 D. Samma antal pixlar men definitivt inte samma bildkvalitet i slutändan!!

/Janne

Re: Storleken har betydelse.

Janne H skrev:
Mamiya ZD väger inte mer än 1Ds II.
Det är möjligt att husen inte skiljer så mycket. Men med optiken på plats blir mellanformat tyngre om du ska ha samma utsnitt och ljusstyrka. Med bakstyckesvarianten på ett befintligt hus blir det garanterat tyngre och klumpigare.

Janne H skrev:
Bildkvaliteten blir redan bättre med samma antal pixlar utspridda på en större yta!! Skärpa upplösning kan vara detsamma men separation i hög-lågdager är betydligt bättre på en större CCD. Samma med färgdjup o valörer.
Precis, normalt är det ju så. Men faktum kvarstår: varför bara 400 ISO?
Det är märkligt att de inte satsat på en bättre sensorteknik, t ex CMOS, som Canon kört i många år nu. Canon startade med CMOS redan på 80-talet för sina AF-sensorer. År 2000 kom D30 med CMOS sensor.

Janne H skrev:
Jämför en liten ¨kompact¨med 8 milj pix med ex Canon 20 D. Samma antal pixlar men definitivt inte samma bildkvalitet i slutändan!!
I de fallen handlar det om runt åtta gånger större yta per pixel. Skillnaden här är endast 1,5 ggr. Och som sagt, CCD jämfört med CMOS.

max ISO 400 tyder väl mer på att den kanske är mer inriktad på studiofoto eller då man använder mellanformat idag. Behöver man mer ISO där?
Därför har dom har väl inte behövt satsa så mycket på signalförstärkning/brusreducering = högre ISO.

violator skrev:
max ISO 400 tyder väl mer på att den kanske är mer inriktad på studiofoto eller då man använder mellanformat idag. Behöver man mer ISO där?
Därför har dom har väl inte behövt satsa så mycket på signalförstärkning/brusreducering = högre ISO.
Å andra sidan, runt 70.000 spänn för en kamera med max 400 iso...tänk om det inte skulle gå att köra filmer över 400 iso i Hasselbladmagasin. Vilket liv det skulle bli.

Calle S skrev:
Å andra sidan, runt 70.000 spänn för en kamera med max 400 iso...tänk om det inte skulle gå att köra filmer över 400 iso i Hasselbladmagasin. Vilket liv det skulle bli.

Det skulle bli liv det! men dom är ju inte sämst Sinar klarar bara ISO 200, så visst finns det fördelar med dom små sensorerna.

Johan Okker skrev:
Den ser ju ut som KG:s "Aette"..

Ja, jäsingen vad snygg hon är, Marya eller vad den heter... hur bra upplösning har EVF´n? är LCD skärmen snabb nog för att hänga med vid serietagning? Ser intressant ut... vilken upplösning filmar den i? Är ljudkvaliteten okej? Hur fort går priset ner till under 10000 (SEK)?

Re: Re: Storleken har betydelse.

müsli skrev:

Precis, normalt är det ju så. Men faktum kvarstår: varför bara 400 ISO?

Jobbar man i studio så är hög bildkvalitet det man strävar efter, INTE höga isotal!!
Dom som har sett/jobbat med 50 isofiler från ett bakstycke vet skillnaden :))
Tyvärr är den värt priset.

I studio använder jag aldrig högre än max 100 iso.
Vill man blända ner mera så ökar man bara effekten på flasharna. Vill jag ha brus i bilderna så kan man ju lägga på lagom mängd efteråt.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar