Annons

.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller verkligen med dig, du har helt rätt.
Att se sin egen bild någonstans utan att man gett tillstånd till det känns inte alls bra.

(Kanske ett lite värdelöst inlägg, men det var iallafall min mening om saken...)

Det som upprör mig mes i hela soppan är Lunarstorms j-vla lata inställning. (Ursäkta svordommen!) Att hitta sin bild på det sätt som Daniel gjorde är kränkande, att bli bemött av Lunarworks på det sätt som han blev än mer kränkande...

muttrar

Janne, f.n. sur

Bildstölder ska aldrig, aldrig accepteras. Det är otroligt dåligt av Lunarworks att (inte) agera så som de gör, men jag blir inte det minsta förvånad. De har ibland en mycket säregen uppfattning om vad PUL och upphovsrätt innebär. Ibland tror jag att de ansvariga på det stället är lika gamla och mogna som deras genomsnittsmedlemmar...

Det man ska göra är att kontakta dem med länkar till PUL/upphovsrätt (beroende på vad fallet gäller då) på nätet, i fotosammanhang finns det även bra websidor som tar upp just sådana här ämnen (minns dock inte adresserna till dem) som kan vara bra att ta med för att bevisa vad lagen säger och hur den tillämpas. Får man inte svar, alternativt ett felaktigt svar, så får man helt enkelt gå vidare med det. Det är stöld av upphovsrättsskyddat material. Punkt. Polisanmälan är det som gäller, i det här fallet skulle det ha varit Lunarworks som blev polisanmält (var noga med att spara all korrespondens för framtida bevisning. Lunarworks har ett enormt ansvar i och med att deras tjänst är så otroligt populär, det är skrämmande att de inte förstår/bryr sig mer. Kanske polisen kan förklara lagarnas tillämpningar bättre för dem?

Det går också bra att helt enkelt skicka dem en faktura, även om man inte är intresserad av pengar så är det ett bra sätt att få boven att ta ned bilden. De vill inte betala 20.000kr för en bild som någon fjortis lagt upp på deras sida, får de en faktura där man talar om att man tar tillbaka kravet om bilden tas bort och de ser till att fler bilder inte publiceras utan ditt godkännande så tror jag faktiskt att de blir ganska medgörliga. Lagen är solklar i sådana här fall, de har inget att sätta emot...

Hur bevisar man att man äger bilderna? Det beror på från fall till fall. Har man i det här fallet manipulerade bilder som har stulits så är det en smal sak: ingen annan lär ju ha originalbilderna. Det finns många sätt att sedan visa upp originalen på, men internet är ju inte att rekommendera...

I annat fall så kan det vara en mycket bra idé att skicka negativ/nedbrända bilder på cd-skiva (om man fotar digitalt) till sig själv eller någon annan person via vanlig post. Detta kuvert/paket ska sedan inte öppnas utan man sparar undan det på lämpligt ställe för att användas vid behov. Genom det förfarandet så har man en poststämpel som bevisar att du innehar bilden vid det givna tillfället. Kan någon annan som säger sig ha rätt till bilden, eller rentav äga den, inte komma med starkare bevis så är målet klart. Det räcker som bevisning i Sverige och utomlands, rekommenderas alltid av exempelvis den ansedda tidningen Computer Arts från England. Observera att paketet/brevet inte får öppnas utan att polis eller advokat eller liknande finns närvarande, annars duger det inte mycket till bevis när du kommer klampandes med ett öppnat paket... :)

Senast ändrad:
Loj skrev:
Det som upprör mig mes i hela soppan är Lunarstorms j-vla lata inställning. (Ursäkta svordommen!) Att hitta sin bild på det sätt som Daniel gjorde är kränkande, att bli bemött av Lunarworks på det sätt som han blev än mer kränkande...

muttrar

Janne, f.n. sur
Japp, det är helt klart det sämsta av allt. Som man kan utläsa i lagtexten som citerades tidigare är det såvitt jag kan förstå ett lagbrott av Lunarworks att inte ta bort bilden, så man skulle i princip kunna polisanmäla dem utifrån det.

stämning

Gör en enkel stämningsansökan i tingsrätten och se till att vara riktigt stadig under sulorna. Kör dem i röven..

Tycker det inte skall förglömmas att personen i fråga döpt om bilden, och det är väl ett brott i sig det med, eller?

Det förvårnadsvärda var att "tjuven" läste Media av alla ämnen. Ligger inte mkt av dessa problem i fel i utbildningen av skolor? Fast å andra sidan så har ju många skolor stulit bilder, och behandlat fotograf som skit. Så det sänder väl inte direkt några bra signaler till skolans elever?

Att tilläggas bör också att helgon.net bryr sig inte mkt vidare om rapportering av stulna bilder. Så de skulle jag minsann vilja skälla ut.
Jag har rapporterat en bild där och den har legat i en vecka nu!!! Det taskigaste är att den stulna bilden tillhör en engelsk fotograf som inte förstår svenska, men jag har i alla f mejlat henne om detta och hon blev väldigt tacksam för detta. Hon arbetar som fotograf nämligen och kan förlora inkomst.

Att bilder sprids är inte bra alls! som Daniel säger ovan så stäljs den vidare, och vips har någor skrivit ful text på bilden, gjort om och påstår att "de har gjort den fina bilden". Helgons miffo medlemmar har ju gjort fina exempel av detta.

Sedan, denna totala nonchalans och otrevliga svar (dvs om man har tur att få ett svar) man får när man kontaktar "tjuvarna" gör mig gaaalen. En rejäl smäll på fingrarna till alla bovar!

Slutligen vill jag säga att alla communitys förutom fotisidan är idiotiska fjortishangouts tycker jag :)

:D:O:V:E: skrev:
Finns det någon organisation som motarbetar dessa bildstölder? Om inte så är jag lätt med och startar en sådan!

Det finns det, om du menar organisation som bevakar fotografernas intressen och hjälper till att kräva ersättning osv, juridisk hjälp mm. Däremot tror jag inte att de håller koll på dina bilder... ;-)

Ska fundera lite och se om jag kan komma på vad de hette för något, får be att återkomma om det. Men de fungerar som stimm typ...

Jag förstår verkligen att du är upprörd, Daniel. Jag är inblandad i en hemsida där vi har mycket "problem" med att folk lägger ut våra bilder på forum osv. genom länkning, vilket kort sagt innebär att de stjäl bandbredd av oss. Har också försökt kontakta vissa s.k. communitys för att påtala problemet, men de svarar aldrig. Oerhört irriterande, även om det i jämförelse med dina problem med stölder av dina bilder är en småsak.
Personligen tror jag att det enda som skulle kunna få typ Lunarstorm och liknande sajter att ta detta på allvar vore om typ Uppdrag Granskning gjorde ett program av det hela. Jag menar, Lunarstorm brydde sig inte om att fjortisarna laddade upp nakenbilder förrns TV uppmärksammade det och föräldrarna började undra vad deras kids gjorde på Nätet. Så varför skulle de bry sig om nåt så banalt som att nån stackars fotograf får sina bilder stulna. De har väl fullt upp med att kränga en massa mobiltjänster...
Egentligen borde någon ägna en vecka åt att hitta alla olovligt publicerade bilder på LS och lämna in tusen anmälningar mot dem. Då kanske det skulle bli fart på dem.

TorO skrev:
....Egentligen borde någon ägna en vecka åt att hitta alla olovligt publicerade bilder på LS och lämna in tusen anmälningar mot dem. Då kanske det skulle bli fart på dem.

haha, ja va underbart. jag har länge undrat hur 17 jag ska kunna märka ifall nån använder nån av mina bilder (det har hänt förr och då var det en kompis som upptäckte det) eftersom alla mina gamla kompisar, precis som jag, tröttnat på lunar för längesen...
men tyvärr så är det väl rätt omöjligt. :eek:(
vem vill dammsuga lunar på bilder..? :eek:/

popboydeluxe skrev:
Jag håller inte med om att man ska ha självdistans. Amatörfotograf eller inte, var går gränsen egentligen.

Jag tycker gränsen går vid om fotograferandet är mitt levebröd. Förlorar jag någonting på att mina bilder sprids?

Så du tycker att bara för att man inte fotar yrkesmässigt så räknas inte det man gör?

Visst räknas det. Samtidigt kan det vara kontraproduktivt att jaga på det här nitiska sättet. Jag tror många går miste om reklamtillfällen för en själv, om man har ambitionen att en gång kunna leva på sin hobby.

Som jag skrev tidigare har Daniel helt rätt juridiskt/moraliskt. Men ibland tycker jag sånt här går överstyr.

Samtidigt måste det någonstans vara hedrande att någon uppskattar det man gjort.

Ska man tillämpa det här agerandet fullt ut får man nog flyga på varenda människa som t.e.x går mot rött. För att inte tala om piratkopiering och annan "vardagsbrottslighet" etc.

/Johan

hansen2 skrev:
Samtidigt måste det någonstans vara hedrande att någon uppskattar det man gjort.

Jag målar en tavla. Nån snor den. Men det gör ju inget, det är ju hedrande att nån ville sno den ;)

Kan du inte ta ett snack till den där AntiPiratbyrån som finns. De kanske kan förklara för filmbolagen att de ska vara hedrade att nån tycker deras filmer är värda att sno.

Och ja, det här var ironi.

mitt enda tips...

Har du företag så skicka en räkning... kanske svårt att veta exakt till vem, men det borde väl vara lunarstorm som har "ansvaret" för vad som publiceras på deras domän, och alltså tar emot alla typer av klogomål etc.. De har ju godkänt bilden..

Vet att det inte handlar om pengar, men för så stora företag är det ju oftast det som räknas... Så, skicka en räkning.. enligt de normer som finns har du ju dessutom rätt till extra ersättning då den är publicerad utan ditt namn eller tillstånd osv...Rätten är ju helt klart på din sida...(vi läser massor om detta i skolan nu såå:)

Lycka till!

ensamrätten på nätet

By the way tror jag inte man har någon som helst ensamrätt på internetpublicerade bilder om det inte står kopieringsrätten tydligt i bilden...

Re: mitt enda tips...

Sara skrev:
Har du företag så skicka en räkning...

Jag tror det blir svårt att få en faktura betald utan en överrenskommelse. Hur skulle det låta i en rättegång. "äh jag hittade på ett belopp och krävde bolaget på stålar"

Re: ensamrätten på nätet

ollecarlsson skrev:
By the way tror jag inte man har någon som helst ensamrätt på internetpublicerade bilder om det inte står kopieringsrätten tydligt i bilden...

Med detta menar du vadå? Att upphovsrätten inte gäller på Internet?

Re: Re: ensamrätten på nätet

TorO skrev:
Med detta menar du vadå? Att upphovsrätten inte gäller på Internet?

Inte helt säker men en väns pappa som är påläst jurist menade på att det är så. Sedan finns det väl skäl till varför fotografer skriver ut kopieringsskydd i bilder. Och vid större grejer så ser man ju stora blaffor "sno ej bilden" mitt i bilden.

För övrigt tycker jag det är astöntigt att hålla på att skydda sin kopieringsrätt på nätet. Vem bryr sig. Det går ju inte att göra någon business på snodda lågupplösta bilder. Och de som gör det är ju helt oseriösa nollor. En sådan grej kommer ju även fram före eller senare. Jag kan ju inte lägga upp bilder som Micke Jansson har tagit på min sajt och säga att jag har tagit dem. Och allra mindre bryr man väl säg om en tönt har lagt upp en bild på Lunar??

Re: Re: Re: ensamrätten på nätet

ollecarlsson skrev:
För övrigt tycker jag det är astöntigt att hålla på att skydda sin kopieringsrätt på nätet. Vem bryr sig. Det går ju inte att göra någon business på snodda lågupplösta bilder. Och de som gör det är ju helt oseriösa nollor. En sådan grej kommer ju även fram före eller senare. Jag kan ju inte lägga upp bilder som Micke Jansson har tagit på min sajt och säga att jag har tagit dem. Och allra mindre bryr man väl säg om en tönt har lagt upp en bild på Lunar??

men gu va bra. då är det alltså okej för dig om jag tar alla dina bilder, döper om dom till "tjackhoror på stan" och lägger upp på mitt lunarkonto och säger att det är jag som har tagit dom?
vem vet.. man kan ju göra sig en affär av snodda bilder. sälja 10x15kopior till fjortisarna... det har ju hänt förr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar