Annons

20d-vad händer sen?

Produkter
(logga in för att koppla)
SD mini till minikamerorna, CF tll de som behöver stor lagringskapacitet var det utlåtandet jag tänkte på
 
Det är ju inte konstigt att Sandisk dömer ut XD-mediat.. Det är ju en konkurrent ;)

Det är ju bara Olympus och Fuji (mig veterligen) som använder XD-minnen. Så länge som Olympus/fuji gör kameror så tror jag att de kommer att finnas kvar..Ett "smart" sätt för Olympus/Fuji att skapa en marknad som bara de finns på. Alltså har konsumenten inget val, när de vill köpa mer minne. Ungefär som Sonys Memorystick.. Fast det tillverkas ju numera även av Sandisk?
 
50 ISO.. Jag har det tillvalet på mitt H20-bakstycke och minskat dynamiskt omfång är det ju kanske men kvalitetsskillnad gentemot 100 iSO vid naturfotografering, statiska motiv är det också
 
Har för mig att jag även såg Sandisk XD sist jag var i Tjeckien, roligare att besöka fotoaffärer där för dom tror på att exponera allt dom säljer, inte det där tjafset med att man säljer men hämtar hem efter försäljning
 
Deagol skrev:
Kanske Canon för tillbaka 30D eller 20D mk II eller vad den nu ska heta till sitt gamla kvalitetsspår som dom höll med 10D.

20D har knappast sämre kvalitet än 10D, den är bara mindre. H

andreppet är däremot en annan femma. Där har säkert Canon lärt sig en läxa vilket bevisas av att greppet till 350D är bättre än till 20D.
 
Deagol skrev:
50 ISO.. Jag har det tillvalet på mitt H20-bakstycke och minskat dynamiskt omfång är det ju kanske men kvalitetsskillnad gentemot 100 iSO vid naturfotografering, statiska motiv är det också

Man kan inte jämföra en kamera med en annan rakt av. I 1D mark II är iso 50 inget som ger bättre bilder, men i t ex konica Minolta Z50 är iso 50 det enda läget utan brus.

Jag tycker ju inte denna lider av något fel i dynamiskt omfång exempelvis. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=368467

Som sagt så har den ena kameran inte med den andra att göra.
 
Jag gorde en jämförelse mellan 100 resp 50 ISO vad det tillför i den ena kameran ja, men samtidigt som Jesper tillförde så är detta enbart en mjukvarusak och det jag tycker i detta fallet är då självklart Varför inte detta i 20D?
 
Visst kan Canon lägga lägsta riktiga iso på 50, men då skulle de sänka max-iso vilket säkert fler skulle gnälla på.
 
Skulle jag ha fått bestämma så skulle jag vilja ha:
12 mp
100% sökare
Snabbare autofokus
Större kropp
Ingen inbyggd blixt
Fler ISO val
 
Önska kan man ju alltid ;)
Tror man kommer fokusera en del mer på finslipningar i detaljer och funktionalitet. Tror Canon funderat över varför Nikon D70 sålde så bra. Men det är klart lite fler pixlar kanske man försöker sig på. Mer än 10-11Mp verkar inte så troligt. Området runt 12-13Mp är väl reserverat för en möjlig uppföljare till 1DMKII tex 3D. Mer pixlar än så behövs nog inte heller i övre konsumentklassen.
1) Större bild i sökaren borde vara hyggligt prioriterat. Lite som på analogerna. Att det går är ju tydligt bevisat genom Pentax *ist DS som har en underbar sökare.
2) Bättre skärm, kanske 2,3" med ca 200k pixlar.
3) Tystare slutare. 20D låter ju tydligen dubbelt så mycket som 10D. Ett onödigt steg tillbaks då Canon sedan över 10 år bemödade sig att göra tysta kameror.
4) Kanske en Digic3 processor (eller om den kommer i 3D istället).

1,6x eller 1,5x crop är säkerligen här för att stanna!! Speciellt när man betänker att Nikon Dx2 på de flesta områden klår 1Ds MKII. Dessutom är det väldigt svårt att konstruera bra optik för fullformat. De flesta gluggar ger alldeles för stor vinjettering ,brister i kantskärpa och kromatisk aberation. Frågan är väl istället. När kommer fler digitalanpassade gluggar. EF-S; 13/3,5, 18/2,0, 30/1,2, 60/1,4, 85/1,4, 70-200/2,8L IS USM (under 900gr), 135-400/4-4,5L IS USM (under 1,1kg) :) Själv hoppas jag mest på sådana gluggar. Lätta kompakta och ljusstarka digitalanpassade. något som går att göra med 1,6x crop. Kolla olympus gluggar till 4third systemet med 2x Crop. (Ex 150/2,0 eller 50-200/2,8-3,5 motsvarar 100-400 och då är gluggen 157mm kort och väger 1070gr !!) Häftigt !!
 
De kanske även fixar så att man kan använda autofokus när man använder teleconverter + f8.

Som man kan på 1DMK2.

Vore inte helt fel....

:)
 
xD-formatet togs fram av Olympus och Fuji som en ersättare åt det gamla otympliga Smart-Media-formatet som var Toshibas lilla fågelunge och numera är bekgravt.

SD-formetet är i grunden framtaget av Sandisk, Toshiba och Matsushita(Panasonic) och verkar vara det som resten av marknaden har anammat bäst.

Sandisk tillverkare minnen till alla format de får tag i och kan tjäna pengar på. Sen att Sandisk var det som faktiskt kom på Compact Flash har inte ritkigt längre med saken att göra då den standarden är överlåten åt compact flash association. Men visst, Sandisk har sina fingrar med i alla standarder för flaskkort på marknaden utom två, varav den ena är xD och den andra är smart media. T.o.m. Sony har fått hjälp av Sandisk med delar av Memory-Stick Pro formatet.

Jag är rätt så inläst på ämnet sen jag skrev en artikel för Allt om Digitalfoto.
 
Kameran har ju bara funnits lite mer än ett halvår, den är långt ifrån gammal ännu. Ok att utvecklingen är snabb, men t.o.m 1.5 år är en väldigt snabb produktcykel på systemkameror.
 
HeCa skrev:
Tack för svaret! Ett helt jäkla år till alltså (suck)

Ja.... den som väntar på något gott, väntar alltid för länge.... Om ett år kan du ju då säga.. "- När kommer uppföljaren till xxD ???"
och svaret blir följdaktligen detsamma. Varpå ditt svar blir:
HeCa skrev:
Tack för svaret! Ett helt jäkla år till alltså (suck)

;p
 
SixBySix skrev:
Dessutom är det väldigt svårt att konstruera bra optik för fullformat. De flesta gluggar ger alldeles för stor vinjettering ,brister i kantskärpa och kromatisk aberation.
Nja, det är inte svårare (även om begränsninar finns), man har inte behövt tidigare eftersom kameror gjorda för film inte kunnat dra nytta av hög upplösning. CA har heller inte synts på film som det gör med rena, högupplösande sensorer och uppskärpta bilder. Optik gjord för APS-C-sensorer uppvisar ofta samma kantproblem med ljusbortfall, etc om man inte gör bildcirkeln tillräckligt stor. Optik för fullformat använda på en APS-C-sensor ger just det, en större bildcirkel än egentligen nödvändigt varvid problemen i kanterna inte syns (lika mycket).
SixBySix skrev:
Frågan är väl istället. När kommer fler digitalanpassade gluggar.
APS-C-formatet är här för att stanna, det har båda de största märkena bestämt sig för. Canons EF-S-serie har dock inte utmärkt sig för objektiv med hög ljusstyrka och för en Canon-ägare står sannolikt det högt på önskelistan. Ägaren till 1Ds mk II önskar sig nog lite bättre vidvinklar (en del av konstruktionerna finns i princip redan hos konkurrenter) och gissningsvis/förhoppningsvis presenteras det till hösten eller nästa vår, kanske rentav från ett tyskt företag som tidigare samarbetade med Kyocera? Annars finns redan digitalanpassad högkvalitetsoptik för digital fullformat i form av Rodenstock Digital och Schneider Digitar, låt vara att användning av dessa inte är lika smidig som vi är vana vid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.